معامله ۱۶.۵ میلیارد دلاری بیش از ۲۱ هزار بازرگان طی ۷ ماه گذشته در مرکز مبادله ایران پیش‌بینی تولید ۲.۶ میلیون تن چغندرقند پاییزه پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی پیش‌بینی بورس برای روز یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ آیین تودیع و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت برگزار شد | «باخرد» سکان‌دار جدید صمت خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: اختلاف ۳ هزار درصدی قیمت برنج از مرز تا بازار قابل درک نیست! + فیلم بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳ آبان ۱۴۰۴) | کوییک S چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳ آبان ۱۴۰۴) | فیدلیتی ۸۰ میلیون گران‌تر شد آغاز عرضه گوشت منجمد وارداتی با قیمت ۶۰۰ هزار تومان (۳ آبان ۱۴۰۴) | توزیع گوشت گوسفندی در روزهای آینده ریزش ۳ درصدی قیمت سکه‌های پارسیان (۳ آبان ۱۴۰۴) + جدول قیمت قیمت گل زعفران امروز چقدر است؟ (۳ آبان ۱۴۰۴)‌ استاندار خراسان رضوی: انحصار در تخصیص ارز، مانع واردات برنج به استان است + فیلم اقبال به کوچک‌تر‌های بورس بیشتر شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ آبان ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی خواهان واگذاری اختیارات قیمت‌گذاری زعفران به استان شد + فیلم تشکیل اولین جلسه تعیین تکلیف دارایی‌های بانک آینده | رئیس بانک مرکزی: فروش دارایی‌های بانک سابق آینده در اولویت صندوق سپرده‌ها است بررسی قیمت امروز مرغ و گوشت در مشهد | ران مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شد (۳ آبان ۱۴۰۴) دلار در مشهد چند؟ (۳ آبان ۱۴۰۴) طلا در مشهد هفته جدید را با چه رقمی آغاز کرد؟ (۳ آبان ۱۴۰۴) ویدئو | مردم دیگر مصنوعات طلا نمی‌خرند | کاهش ۷۰ درصدی تولید طلا و جواهر یارانه‌ای که آب رفت؛ از ۴۵ دلار تا ۳ دلار! | یارانه فقط برای ۳ دهک تأثیرگذار است اونس جهانی پس از ۱۰ هفته رشد، عقب‌نشینی کرد (۳ آبان ۱۴۰۴) خودروسازان داخلی در یک سال اخیر محصولات خود را چقدر گران کردند؟ + جدول نرخ ارز مسافرتی گران شد قیمت دینار عراق و افغانی افغانستان امروز در مشهد چقدر است؟ (۳ آبان ۱۴۰۴) ویدئو | وضعیت خدمات‌رسانی به مشتریان بانک آینده چه می‌شود؟ قیمت امروز میوه اعلام شد (۳ آبان ۱۴۰۴) | افزایش نرخ ۵ قلم میوه در مشهد طی یک هفته
سرخط خبرها

قیمت لاستیک خودرو اوج گرفت (اول مهر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۸۵۵۳۹
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
قیمت لاستیک خودرو اوج گرفت (اول مهر ۱۴۰۲)
با کاهش حجم تولید و عرضه تایر، قیمت لاستیک‌های پرمصرف از جمله پژو، سمند و پراید در روز‌های اخیر تا زیر سقف ۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز قیمت تایر در بازار آزاد طی دو ماه گذشته افزایشی بوده و به موازات کاهش عرضه و تاخیر در توزیع لاستیک دولتی این روند افزایشی در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

طی چند روز گذشته لاستیک‌های پرمصرف از جمله پژو، سمند و پراید در بازار آزاد با عبور از مرز ۳.۵ میلیون تومان تا زیر سقف ۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند و برخی با سوءاستفاده از کمبود این محصول در سطح عرضه، آگهی‌های نجومی منتشر می‌کنند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، مشکلات این حوزه نظیر کاهش تولید و عرضه و تاخیر در تحویل تایر‌های ثبت‌نامی دولتی در سه ماه دوم امسال را ناشی از تامین نشدن ارز مورد نیاز صنعت تایر و همچنین تاخیر در اصلاح و به‌روزرسانی قیمت تایر دانسته است؛ مشکلاتی که با وجود برگزاری جلسات پی در پی برای حل آن، همچنان ادامه دارد و مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره آخرین وضعیت تامین ارز مواد اولیه گفت: شرایط هیچ تغییری نکرده، اما جلسات پی‌در پی در بانک مرکزی و وزارت صمت در جریان است تا به حل این مشکل سرعت بدهند.

مصطفی تنها با تاکید بر ضرورت تسریع در حل مشکل تامین ارز مواد اولیه، افزود: وقتی در تامین مواد اولیه تاخیر ایجاد شود جبران آن ساده نیست چرا که اگر ارز مورد نیاز تولیدکننده همین امروز تامین شود، تا مواد اولیه خریداری شود، به کارخانه برسد و تبدیل به محصول شود زمان می‌برد و طی این مدت بازار همچنان با کمبود مواجه خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک کشور، آخرین تحولات در زمینه حل این مشکل را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هماهنگی‌هایی بین وزارت صمت، بانک مرکزی و انجمن صنفی در جریان است، تصمیماتی نیز باید در سطح مقامات بالاتر اتخاذ شود که در دست بررسی و اقدام است و امیدواریم که بتوانیم طی این هفته چالش‌های موجود را مهار و خبر‌های خوشی در این زمینه اعلام کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حل سریع مشکل تولیدکنندگان گفت: تولید نمی‌تواند بدون مواد اولیه ادامه داشته باشد و اگر روند موجود تداوم یابد و مواد تامین نشود کارخانه‌ها متوقف خواهند شد.

تنها اضافه کرد: تایر یک قطعه بسیار حساس و با زندگی و ایمنی مردم در رابطه مستقیم است در نتیجه ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم از استاندارد‌های خود کوتاه بیاییم و تولید را تحت هر شرایطی ادامه دهیم.

به گفته وی، کارخانه‌ها در سه ماه بهار، به امید تامین ارز مورد نیاز در ماه‌های بعد، موجودی انبار‌های خود را مصرف کردند، ولی امروز برای جلوگیری از اتمام مواد اولیه و توقف تولید، ناچارند تولید را کاهش دهند که این امر به کمبود در بازار منجر شده است.

به گفته این مقام صنفی، صنعت تایر برای حفظ روند تولید خود سالانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد؛ بدین معنا که ارز مورد نیاز ماهیانه این صنعت به طور میانگین ۲۵ ملیون دلار است، این در حالیست که طی پنج ماه نخست سال جاری تنها ۶۰ میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تامین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است.
آمار‌های انجمن صنفی صنعت تایر نشان می‌دهد تولید این محصول طی سه ماه ابتدای امسال افزایشی بوده و پس از آن مشکلات تامین مواد اولیه، روند تولید را به نسبت ماه‌های قبل با کاهش مواجه کرده و باعث شده افزایش تولید بهار امسال خنثی شود.

تنها، درباره تاثیر کمبود مواد اولیه بر تولید تایر گفت: طی دو ماه گذشته نسبت به ماه‌های ابتدای سال کاهش چشمگیری را در تولید شاهد بودیم، اما مجموع تولید پنج ماهه ما نسبت به مدت مشابه پارسال قابل ملاحظه نبوده است.

به گفته وی، افزایش تولید طی سه ماه ابتدای سال باعث شد مجموع تولید لاستیک سواری کشور طی پنج ماه امسال چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ حلقه از تولید پنج ماه پارسال کمتر باشد که رقم قابل توجهی نیست.

رقم کاهش تولید لاستیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته بر اساس ارقام اعلامی از سوی سخنگوی انجمن صنفی صنعت، تنها حدود ۶ درصد بوده است، اما میزان کاهش تولید این صنعت در مقایسه با بهار امسال از این رقم بالاتر است. محسن صفدری، مدیرکل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت چندی پیش میزان افت تولید مجموع ۵ ماه امسال را ۱۰ تا ۱۴ درصد اعلام کرد.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->