کانون‌های بیابانی خراسان رضوی یکی از منشأ‌های اصلی آلودگی هوا | مهار قطره‌چکانی بیابان‌زدایی روایت نسلی که نشان داده‌اند برای آنچه دوست دارند، از همه تعلقاتشان می‌گذرند | حکایت من و وطن دستگیری شبانه باند موبایل‌قاپی | با دستگیری متهمان؛ قول مردانه پلیس مشهد ۳ ساعته عملی شد ماجرای کیف‌زنی از بانوان در اتوبوس‌های شهری! جنایت خونین در خانه سبز تصادف مرگبار پراید و سمند در اصفهان هفت مصدوم و یک کشته برجای گذاشت ماجرای تیراندازی در اطراف دانشگاه سوهانک تهران چیست؟ کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا هشدار خودمراقبتی برای شهروندان مشهد را تمدید کرد (۷ آبان ۱۴۰۴) | ادامه ممنوعیت هرگونه فعالیت ورزشی در فضای روباز پیش‌بینی هواشناسی تا فروردین ۱۴۰۵ | زمستانی کم‌برف، بهاری نرمال در راه است طرح سرشماری گونه‌های نادر حیات وحش آغاز شد عوارض مصرف گُل در نوجوانان: از بی‌انگیزگی تا آسیب‌های مغزی | زنگ خطری که  جدی گرفته نمی شود گلایه مردم از نبود پزشکان متخصص سلامت در برخی از درمانگاه های مشهد| درمانگاه های خالی از متخصص! آغاز فاز صفر اجرای برنامه پزشکی خانواده در ۴ شهرستان | هدف‌گذاری پوشش یکپارچه شهر و روستا واکسیناسیون ۶۰ هزار قلاده سگ صاحبدار علیه هاری در خراسان رضوی صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش ۱۰ درجه‌ای دما (۷ آبان ۱۴۰۴) ایران در آستانه سالمندی جمعیت و چالش بزرگ نظام بیمه‌ای صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی در پی پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز‌های آینده (۷ آبان ۱۴۰۴) چرا فشار خون در فصل سرد بالا می‌رود؟ ادعای معاون وزیر آموزش و پرورش: اجباری‌شدن پیش‌دبستانی، آمار تکرار پایه را کاهش می‌دهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) | احتمال رگبار‌های پراکنده باران در برخی نقاط استان، از فردا معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد: افزایش شمار هنرستان‌های دخترانه عشایر | دوره‌های تربیت معلم همچنان ادامه دارد تکالیف وزارت علوم در حوزه حمایت از هوش مصنوعی مشخص شد نتایج متقاضیان رشته‌های بورسیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۴) نقش والدین در استفاده صحیح فرزندان از گوشی‌های همراه چیست؟ | نشانه‌های اعتیاد به اینترنت در نوجوانان + راهکار‌ها ۸۳۰ تن انواع فرآورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان رضوی توقیف شد (۷ آبان ۱۴۰۴) هشدار درباره تخلفات مالی در بیمارستان‌ها | پورسانت‌گیری و درآمدهای صوری در مراکز درمانی باید متوقف شود مأموریت موفق اورژانس ۱۱۵ فریمان در تسهیل زایمان مادر باردار داخل آمبولانس (۷ آبان ۱۴۰۴) چطور یک آلرژی خطرناک در کودکان را کاهش دهیم؟ دارو‌های امپرازول و پنتوپرازول را خودسرانه مصرف نکنید
سرخط خبرها

نکاتی درباره اهمیت رانندگی بین خطوط

  • کد خبر: ۱۸۶۷۷۱
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
نکاتی درباره اهمیت رانندگی بین خطوط
درباره بی‌توجهی به خطوط کف خیابان که باعث می‌شود از مسیر منحرف شویم.

به گزارش شهرآرانیوز از آنجا که هر اجتماعی برای ادامه بقا نیازمند نظم و انضباط است تا از مسیر رسیدن به هدف منحرف نشود به جرئت می‌توان گفت که «رانندگی» از این مهم مستثنی نیست. رانندگی کردن بخش مهمی از زندگی اجتماعی هر فرد محسوب می‌شود و رعایت انضباط ترافیکی میزان پایبندی هر شهروند را به شهر نشان می‌دهد.

شاید برای شما که سال‌ها پشت فرمان می‌نشینید و از قوانین و مقررات شخصی خود پیروی می‌کنید کمی آزار‌دهنده باشد که بخواهید نسبت به قوانینی که تا کنون زیر پا گذاشته‌اید، یک‌باره پایبندی نشان دهید. به عنوان نمونه گردش به راست نکنید. وقتی باید با فرمان چراغ عبور‌و‌مرور کنید، ورود ممنوع نروید و از همه مهم‌تر به خطوط کف خیابان توجه داشته باشید.

به عنوان نمونه پشت خط عابر پیاده در زمانی که چراغ عابر سبز است، توقف کنید یا بین خطوط رانندگی کنید. ضرورت توجه به نکته آخر به حدی زیادی است که وضعیت ترافیک شهر تا حد زیادی به آن بستگی دارد. برای آنکه از اهمیت این نکته بیشتر بدانید، چند خطی همراه کارشناس این شماره، سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان باشید.

قانون چه می‌گوید؟

خط‌کشی کردن معابر یکی از ابزار‌های واجب در تأمین ایمنی کاربران ترافیکی است که باعث نظم‌بخشی به ترافیک می‌شود. توجه به زیرساخت‌های ترافیکی در کنار اصلاح الگوی رفتاری رانندگان وسایل نقلیه در معابر شهری باعث افزایش جریان حرکت و کاهش حوادث رانندگی می‌شود.

برابر ماده ۱۱۹ آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی در راه‌هایی که خط کشی شده است، وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حرکت، احتیاط کامل کرده و ابتدا با استفاده از چراغ راهنما یا با دادن علامت، رانندگان وسایل نقلیه دیگر را از قصد خود آگاه کنند و سپس با رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه‌ای که در خطوط کناری در حرکت هستند وارد خط‌های عبور دیگر شوند.

در راه‌هایی که خط‌کشی ندارند هر‌گونه تغییر مسیر حرکت به چپ و راست ممنوع است، مگر با رعایت احتیاط، دادن علامت و رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه هم مسیر و مجاور. همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است، مگر در موارد سبقت مجاز با رعایت ضوابط سبقت.

برخورد با متخلفان

تحقیقات نشان داده است که افراد مسن و آن دسته از رانندگانی که به‌تازگی گواهی‌نامه گرفته‌اند برای آنکه با سرعت مطمئنه برانند، بهتر است بین خطوط رانندگی می‌کنند.
البته ناگفته نماند از سال ۱۳۹۵ پویش #من بین خطوط می‌رانم، راه‌اندازی شد. تنها در همان سال‌های ابتدایی مورد اقبال عموم قرار گرفت و متأسفانه به دست فراموشی سپرده شد. با این توصیف تخطی از این پویش که به‌نوعی زیر پا گذاشتن قانون رانندگی نکردن بین خطوط است اعمال قانون زیر را به دنبال دارد.

به مقصد بیندیشیم

بهتر است برای رهایی از ترافیک و تأخیر‌های مکرر بین خطوط برانیم. نتیجه تحقیقات در این زمینه گواهی می‌دهد که با تغییر لاین در زمان رانندگی نه‌تن‌ها سریع‌تر به مقصد نمی‌رسیم بلکه به کندی ترافیک بیشتر دامن می‌زنیم. همچنین زمینه ایجاد خطر برای جان خود، سرنشینان و دیگر وسایل نقلیه از جمله موتور‌سیکلت‌ها و عابران پیاده را فراهم می‌کنیم.

رانندگی با ۶ کیلومتر یا ۲۰ کیلومتر بر ساعت؟

تغییر مسیر مدام در زمانی که پشت فرمان نشسته‌ایم به عنوان نمونه زمانی که چراغ راهنمایی‌و‌رانندگی سبز می‌شود و خودرو سمت راست یا چپمان دیرتر دنده را تعویض می‌کند و به راه می‌افتد، زرنگی محسوب نمی‌شود بلکه بی فرهنگی محض است. تحقیقات در این باره گواهی می‌دهند که در زمانی که ترافیک به اوج خود رسیده وقتی بی‌توجه به رانندگی بین خطوط باشیم، سرعتمان تنها شش‌کیلومتر بر ساعت است. این در حالی است که در همین شرایط مشابه اگر بین خطوط برانیم سرعتمان بیست کیلومتر بر ساعت است.

۵۲۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۵۰ جدول جرائم راهنمایی‌و‌رانندگی حرکت نکردن وسایل نقلیه بین دو خط یا تغییر حرکت بدون رعایت مقررات مربوطه در معابر خط کشی شده مبلغ ۵۲ هزا رتومان جریمه به دنبال دارد.

۱۷۶۳۲ مورد
اعمال قانون حرکت نکردن رانندگان مشهدی بین خطوط و تغییر مسیر ناگهانی در سال گذشته

۱۴۰۶۸ مورد
اعمال قانون حرکت نکردن رانندگان مشهدی بین خطوط و تغییر مسیر ناگهانی درشش ماهه ابتدای امسال

قانون ۵ ثانیه

یکی از نشانه‌های فرهنگ صحیح رانندگی در شهر، رانندگی بین خطوط است. با این رفتار درست ترافیکی در ساعت‌هایی که تردد وسایل نقلیه بیشتر است به ترافیک نظم می‌دهیم. فقط باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای خروج از خطوط پنج‌ثانیه قبل از اقدام و پنج‌ثانیه پس از پایان تغییر لاین، چراغ راهنمای وسیله نقلیه را روشن کنیم تا دیگر کاربران ترافیکی از تغییر مسیر ما مطلع شوند.

چرا باید بین خطوط برانیم؟

کاهش مصرف سوخت

هرچه بیشتر در ترافیک بمانیم، سوخت بیشتری مصرف می‌کنیم و در نتیجه آلودگی زیست محیطی بیشتری تولید می‌شود. مدام پدال ترمز و گاز را فشار دادن باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. هر بار که از ترمز استفاده می‌کنیم، حرکت رو به جلو خود را هدر می‌دهیم. با نگاه کردن به ترافیک و موانع پیش رو، می‌توانید از قبل، سرعت خودرو را کاهش دهید یا با برداشتن پای خود از روی پدال گاز و کاهش سرعت به جای استفاده از ترمز، در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و هزینه کمتری پرداخت کنید. با رعایت این موارد خودرو شما دیرتر دچار فرسودگی می‌شود.

روان شدن ترافیک، هدر نرفتن زمان و کاهش تصادفات

اگر تمامی کاربران ترافیکی به این موضوع توجه داشته باشند که با رعایت کوچک‌ترین قوانین می‌توانند خدمت بزرگی به ترافیک کنند، بی‌شک قانونمندتر پشت فرمان می‌نشینند. کافی است نمونه‌های موفق ترافیکی دیگر کشور‌های پیشرفته را جست‌وجو کنید. حتما دستگیرتان می‌شود که رعایت فرهنگ ترافیک تأثیرات بسزایی در کاهش زمان رانندگی، ترافیک و تصادفات دارد.

از رعایت نکردن حقوق دیگران تا خدشه بر سلامت روان

حواستان بیشتر به حقوق دیگران باشد، زیرا دیگر کاربران ترافیکی هم برای عبور و مرور حقوقی مشابه شما دارند. صدای بوق ممتد وسایل نقلیه پشت سر را تصور کنید یا کورسی که خودرو کناری‌تان می‌گذارد تا به شما برسد و بگوید که چرا یکهو تغییر مسیر ناگهانی داده‌اید. گاهی این قبیل اتفاقات منجر به درگیری‌های فیزیکی می‌شود. یادتان نرود در شهر مشهد ۵۰ درصد نزاع‌های خیابانی مربوط به مشکلات ترافیکی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->