سرخط خبرها

مهندسی، ترکیب تخصص و علاقه

  • کد خبر: ۱۸۷۰۸
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
مهندسی، ترکیب تخصص و علاقه
کاظم یزدان مهر معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۵
روز پنجم اسفندماه در تقویم رسمی کشور ایران به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نام‌گذاری شده است.

در ابتدا، مهندس به کسی گفته می‌شد که ماشین‌های نظامی را می‌راند. مفهوم مهندس غیر نظامی در قرن شانزدهم در هلند پدید آمد و به سازندگان پل‌ها وجاده‌ها نسبت داده می‌شد، سپس مفهوم مهندس در انگلیس و دیگر کشور‌ها هم ظاهر شد.

مهندس کسی است که تلاش می‌کند که یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش دیده باشد یا به طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات و دانش برای حلّ مسائل کاربردی استفاده می‌کنند.

وظایف مهندسی بدین گونه است که یک مهندس باید ضمن شناخت مسئله یا موضوع کاری، علوم و فنون لازم، محدودیت‌های مربوط را تشخیص دهد تا بتواند به دستاورد‌های لازم برسد. محدودیت‌ها شامل منابع دردسترس، محدودیت‌های جسمانی یا فنی، آمادگی برای پیرایش‌ها یا افزایش‌های آینده و دیگر عامل‌ها مانند نیاز‌های هزینه‌ای، ساخت‌پذیر بودن، اقتصادی و کاربردی بودن است. با درک این محدودیت‌ها، مهندس، شناسه‌ها و مشخصات حدودی که یک شیء یا سامانه می‌تواند در چارچوب آن ساخته یا بهبود داده شود، مشخص و ارائه می‌کند.

از این‌رو ملاحظات بسیاری روی کار مهندسی تأثیر دارد؛ که از آن دسته ملاحظات؛ دقت بالا و توانایی تحلیل کنش‌ها و واکنش‌هاست. یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تأثیر بسزایی می‌گذارد، بنا بر این یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی و شیمیایی جهان هستی باید از قوه تخیل بالایی برخوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر می‌شود.

یک مهندس با در نظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آن‌ها و ترکیب مؤثر برخی از آن‌ها قادر خواهد بود نیاز‌های اجرای نسل بشر را با کیفیت مناسب و در کمترین زمان و با بالاترین بازده برطرف سازد. مهندس با درک بهتری که از قوانین هستی دارد علاوه بر طراحی تولید و راه‌اندازی در حوزه نیاز‌های حال و آینده بشر باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کند و بهره‌وری را افزایش دهد.

در پایان ضمن تبریک پنجم اسفند ماه، روز بزرگداشت دانشمند ایرانی «خواجه نصیرالدین طوسی» و «روز مهندس» بر تمام مهندسان عزیز و همکاران، به صورت ویژه از زحمات همکاران مهندس در مجموعه شهرداری و شهرداری منطقه ۵ که در زمینه‌های فنی و عمران، ترافیک، شهرسازی، فضای سبز و ... مشغول خدمات‌رسانی شبانه‌روزی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) هستند تقدیر می‌کنم و پیشنهادی نیز دارم.
 
پیشنهاد می‌کنم برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در انتخاب افراد در مشاغل مربوط ضمن توجه به تخصص، علایق افراد نیز مدنظر قرار گیرد تا با ایجاد انگیزه باعث شکوفایی، خلاقیت، نوآوری و همچنین پویایی امور و خدمات شود. مهندسی، ترکیب تخصص و علاقه است.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->