برخورد قطار با دختر ۱۷ ساله+ جزییات تصادف کامیون و پژو در مشهد ۱۰ مصدوم بر جای گذاشت (۲ تیرماه ۱۴۰۳) محدوده جغرافیایی ثبت‌نام مدارس تغییر کرد عمل جراحی خارج‌کردن ساچمه از مغز مامور نیروی انتظامی با موفقیت انجام شد دستگیری شرور عربده کش در خیابان پاسداران (۲ تیرماه ۱۴۰۳) بازداشت ۷ متهم در خصوص گروگان‌گیری ۱۴ میلیاردتومانی | آدم‌ربایان جسد مقتول را مثله کردند! کدام غذاها عامل اضطراب هستند؟ رفع توقیف هشت هزار خودرو متخلف در زمینه کشف حجاب سلاخی زن و مرد جوان مقابل چشمان فرزند سه ساله به دست مرد همسایه (۲ تیر ۱۴۰۳) سیلاب راه ارتباطی ۱۴ روستا در خراسان رضوی را مسدود کرد (۲ تیر ۱۴۰۳) قتل خونین برادر در رختخواب| قاتل روانی با پلیس تماس گرفت تنور داغ خرید در صفحات اینستاگرامی استاد دانشگاهی که تبدیل به سارق معتاد شد! قبل از عمل‌های زیبایی از نظام پزشکی استعلام بگیرید یک شرکت هرمی در مشهد شناسایی شد| دستگیری ۱۱ متهم (۲ تیر ۱۴۰۳) با این کار‌ها صد سال عمر کنید اگر تنها زندگی می‌کنید مراقب این چند مورد باشید کاشت رایگان حلزون شنوایی برای دو هزار کودک در دولت سیزدهم نرخ باروری در کشور‌های ثروتمند چه میزان است؟ فرمانده مرزبانی انتظامی از پایش اپتیکی و الکترواپتیکی مرز‌های کشور به صورت شبانه‌روزی خبرداد
سرخط خبرها

چرا امروز (۱۹ مهر/۱۱ اکتبر) را «روز جهانی دختر» نامیده‌اند؟

  • کد خبر: ۱۸۸۳۰۲
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
  • ۱
چرا امروز (۱۹ مهر/۱۱ اکتبر) را «روز جهانی دختر» نامیده‌اند؟
سازمان ملل متحد روز ۱۱ اکتبر را روز جهانی دختر (International Day of the Girl Child) نام‌گذاری کرده است. این روز با نام‌های «روز دختر» و «روز جهانی دختر» هم شناخته می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز -  ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، نخستین «روز جهانی دختر» بود. این یادبود، برای حمایت از ایجاد فرصت‌های بیشتر برای دختران و بالابردن آگاهی درباره نابرابری جنسیتی در جهان انتخاب شده است. نابرابری جنسیتی شامل نابرابری در دسترسی به آموزش، تغذیه، حقوق قانونی، مراقبت‌های پزشکی و محافظت در برابر تبعیض، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری و کودک‌همسری می‌شود. روز دختر همچنین «منعکس‌کننده ظهور موفقیت‌آمیز دختران و زنان جوان به‌عنوان یک گروه متمایز در سیاست‌های توسعه، برنامه‌ریزی، مبارزات انتخاباتی و تحقیقات است.»

با روز جهانی دختر آگاهی درباره مسائلی که دختران در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند افزایش می‌یابد. بسیاری از برنامه‌های توسعه جهانی دختران را نادیده می‌گیرند. تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۲ میلیون دختر در سراسر جهان به تحصیل دسترسی نداشتند. براساس گزارش سال ۲۰۱۴ آژانس توسعه جهانی آمریکا، دختران ۵ تا ۱۴ ساله در سراسر جهان بیش از ۱۶۰ میلیون ساعت بیشتر از پسران همسن خود را صرف کار‌های خانه می‌کنند. از هر چهار دختر در جهان، یک دختر قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کند.

در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶، اما واتسون، سفیر حسن نیت زنان سازمان ملل متحد، از کشور‌ها و خانواده‌ها در سراسر جهان خواست به ازدواج اجباری کودکان پایان دهند. بسیاری از دختران جهان در معرض خشونت جنسی هستند و مرتکبین این جرائم معمولا بدون مجازات می‌مانند.

روز دختران به افزایش آگاهی درباره مسائلی که دختران با آن روبرو هستند، و همچنین حل این مشکلات، کمک می‌کند.

روز جهانی دختران چگونه به‌وجود آمد؟

روز جهانی دختر به‌عنوان پروژه‌ای بین‌المللی آغاز شد. ایده «روز جهانی دختر» از کمپین بین‌المللی «چون من یک دختر هستم» شکل گرفت؛ کمپینی که به اهمیت آموزش دختران در سطح جهانی و به‌ویژه در کشور‌های در حال توسعه می‌پردازد. نمایندگان بین‌المللی این برنامه در کانادا به دولت فدرال کانادا پیشنهاد کردند تا ائتلافی بین‌المللی را پایه‌گذاری کنند. کانادا «روز جهانی دختر» را به‌طور رسمی در یک قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد. ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب قطعنامه‌ای رأی داد که ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ را به عنوان اولین روز جهانی دختر مشخص می‌کرد. بعد از آن ۱۱ اکتبر هرسال روز جهانی دختر نامیده شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
1
0
نگران دختران درکشورهای در حال توسعه نباشن تمام کثافت کاریها وظلم به دختران در همون جهانی اولی های کثیف صورت می گیرد توسط وحوش انسان نما.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->