به گزارش شهرآرانیوز - آزادسازی واردات، پای چانگان را دوباره به بازار ایران باز کرده است و اینبار هم سایپا نسل جدید کراس اوورهای چینی را در اختیار خریداران قرار میدهد. چانگان در عصر جدید خود، خودروهایی با ظاهر بهروزتر، مصرف سوخت کمتر و امکانات بیشتر ارائه داده است که یکی از آنها چانگان CS۵۵ پلاس است. این خودرو از نظر ابعاد و اندازه بین چانگان CS۳۵ پلاس و چانگان CS۷۵ پلاس قرار میگیرد و به لحاظ امکانات و تجهیزات فقط چند مورد از چانگان UNI-T فولآپشن کمتر دارد.
چانگان CS۵۵ پلاس با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در بازارهای جهانی عرضه شده است که ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن. متر گشتاور دارد. این مشخصات فنی کاملا با حال و هوای اسپرت کراس اوور جمع و جور همخوانی دارد.
فناوری Blue Core موتور چانگان دارای سه سیستم تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا، کنترل پیشرفته حرارت و اصطکاک کم است که موجب میشود چانگان CS۵۵ پلاس در هر صد کیلومتر فقط ۵.۹ لیتر بنزین مصرف کند. این مورد در بازار ایران که بنزین دولتی سهمیهبندی شده، مزیت مهمی به حساب میآید.
گیربکس اتوماتیک دوکلاچ تَر ۷ سرعته قدرت موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند و دارای سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت است.
سیستم تعلیق مستقل مکفرسون برای چرخهای جلو و چند پیوندی برای محور عقب، سواری راحت و پایداری را در هر مسیر و جادهای، چه در شهر و چه در بزرگراه، فراهم میکند.
سه تیپ لایت، هایپ و لوکس از چانگان CS۵۵ پلاس در چین، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین عرضه میشود که از نظر امکانات و تجهیزات با هم تفاوت دارند. تمامی نسخههای وارداتی به ایران، از تیپ 3 هستند و شرکت سایپا، تغییری در مشخصات فنی این خودرو نداده است.
چانگان CS۵۵ پلاس با جدیدترین زبان طراحی برند چینی و تحت نظر برتراند باخ، خلق شده است. اگرچه CS۵۵ جدید مثل چانگان UNI-T ظاهر عجیبی ندارد، اما المانهای مشابهی روی بدنه هر دو کراس اوور دیده میشود.
چانگان CS۵۵ پلاس ظاهر یک کراس اوور مدرن دارد که همزمان اسپرت و لوکس است. جلوپنجره بزرگ و عریض با چراغهای بومرنگی جلو ادغام شده تا ترکیبی جدی و آیندهنگر را ارائه دهد. علاوه بر این، CS۵۵ پلاس شباهت زیادی با همخانواده کوچکتر خود، CS۳۵ پلاس دارد.
اگر از کنارهها به چانگان CS۵۵ پلاس نگاه کنیم، خودرویی رام و آرام میبینیم که طراحان سعی کردهاند با دو خط بلند و کوتاه روی بدنه، کمی از سادگی آن کم کنند. گلگیرهای کراس اوور جمع و جور چانگان نیمدایرهای است که چرخهای ۱۹ اینچی را در برگرفته، در حالی که گلگیرهای CS۳۵ پلاس طرحی مربعی دارند. همچنین، سقف با شیب ملایمی به سمت اسپویلر عقب کشیده شده است.
نمای عقب هم مثل بیشتر مدلهای سری CS صاف و ساده است. شیشه عقب با شیب ملایمی به سمت پایین امتداد پیدا کرده و به چراغهای عقب با گرافیک یخی رسیده است. روی این خودرو خبری از چراغهای سراسری و به هم پیوسته روی درب صندوق نیست، اما گرافیک و طرح جالبی دارد. دو سراگزوز چهار ضلعی روی سپر و شکل خاص اسپویلر، کمی هیجان و اسپرت را به نمای پشتی چانگان CS۵۵ پلاس تزریق کرده است.
بعد از ورود به چانگان CS۵۵ پلاس، کابین مدرن، جادار و باکیفیت پیش روی بیننده قرار میگیرد. فرمان مربعی شکل است و طرح خاصی دارد و پشت آن کیلومترشمار ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال قرار گرفته است. نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی روی داشبرد سوار شده و امکان دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی را فراهم میکند.
طرح کنسول میانی هم کمی با خودروهای فعلی تفاوت دارد و شامل دو جالیوانی مجزا از هم، اهرم تعویض دنده جمع و جور و غربیلک زاویهدار برای انتخاب حالت رانندگی است.
خرید این خودرو در کشورهای مختلف بین ۲۰ هزار تا ۲۲ هزار دلار هزینه دارد. قیمت این خودرو در ایران هنوز مشخص نشده است.
مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه، گفتوگو با ایسنا، در رابطه با زمان آغاز ثبتنام گفته است که نوع خودروها و مشخصات فنی آنها برای اطلاع مشتریان مشخص شده، اما زمان آغاز ثبتنام هنوز قطعی نبوده و مشخص نیست و پیش از آغاز زمان ثبتنام، موعد آن اطلاعرسانی خواهد شد.
منبع: خودرو45