ترامپ: فکر می‌کنم با ایران توافق می‌کنیم اژه‌ای: مستکبران با تحریم‌ دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بودند عراقچی برای دور سوم گفتگوها امروز راهی مسقط می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: کشور را فارغ از نتیجه مذاکرات اداره کنید| شکست آمریکا در طبس یادآوری قدرت خدا بود تجلیل رهبر انقلاب از برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان دیدار استاندار خراسان رضوی با استاندار اسبق خراسان کمیته‌های مشترک ایران و چین برای حل مسائل قضایی موجود میان ۲ کشور تشکیل شود یک حقیقت ناگفته درباره طبس شاهد شکست پنجه عقاب | گفت‌وگوی اختصاصی شهرآرانیوز با نخستین شاهد عینی حمله آمریکا به طبس + ویدئو زلنسکی: ترامپ باید روسیه را متجاوز معرفی کند تظاهرات در تل‌آویو با «ظرف‌های خالی» برای غزه واکنش سفارت ایران به اتهام‌زنی‌های هلند ترامپ: مذاکرات هسته‌ای برای توافق با ایران به‌خوبی پیش می‌رود شمار شهدای امروز غزه به ۶۱ نفر رسید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر ورزش عراق به زیارت حرم امام‌رضا(ع) مشرف شد بیانیه فراکسیون نمایندگان اهل سنت درباره اهانت از رسانه ملی منتظر جنگ میان هند و پاکستان باشیم؟ | فرصت ۴۸ ساعته هند به اتباع پاکستان فرانسه: آماده ادامه گفت‌و‌گو‌ها با تهران هستیم رهبر انقلاب: مردم غزه و لبنان با ایستادگی خود در خط ائمه کار می‌کنند + ویدئو مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و فرماندهان فراجا دیدار چهارجانبه ایران، چین و روسیه با گروسی در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای ایران اعلام آمادگی عراقچی برای سفر به پاریس، برلین و لندن تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در دستورکار مجلس| یک بانک خصوصی، عامل شکل‌گیری ۳۵ درصد از تورم کشور امیر سرتیپ صباحی‌فرد و سردار حاجی‌زاده از مواضع پدافندیِ نطنز و خنداب بازدید کردند ارتش چین برای هشدار به ناوشکن آمریکایی، نیروهای هوایی و دریایی اش را اعزام کرد جزئیاتی از دیدار وزرای امور خارجه ایران و چین در پکن جزئیات پرونده «کرسنت» از سوی پورمحمدی اعلام شد یورش هوایی روسیه به کی یف اوکراین با ۹ کشته و ۷۰ زخمی
سرخط خبرها

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: ۳۱۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش کمبود داریم

  • کد خبر: ۱۸۹۰۷۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
  • ۱
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: ۳۱۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش کمبود داریم
همدان سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: الان برای ما کلاس بدون معلم و آموزش بی‌کیفیت پذیرفته نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم تقویت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی درباره وضعیت تأمین نیروی آموزشی و کمبود معلم با توجه به شکایات بسیار از سوی خانواده‌ها و مدارس، علت اصلی ایجاد معضل کمبود نیروی آموزشی را در وزارت آموزش و پرورش مربوط به ادوار مختلف برشمرد و اظهار کرد: همانطور که در سخنان مقام معظم رهبری بود، مشکلات و مسائل آموزش و پرورش به مرور زمان ایجاد شده، در طول سالیان گذشته «کمبود معلمان در طول زمان انباشته شده» و خبر‌های روز وزارتخانه حاکی از کمبود ۲۶۰ هزار معلم است.

وی مهمترین علت ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و بیان کرد: این مرکز آموزش عالی مهمترین منبع اصلی تأمین نیروی آموزشی است که متأسفانه از سالانه ۲۵۰۰۰ نفر به حدود یک‌هشتم یعنی ۳۰۰۰ نفر کاهش داشته که حاصل بی‌تدبیری مسئولان به مرور زمان بوده که با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در این مرکز مواجه و مقرر شد که این وضعیت ساماندهی و کمبود‌ها جبران شود.

فلاحی به دیگر علل ایجاد شرایط نابسامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل در اثر حذف دانشسرا‌ها و تربیت معلم‌ها در طول سال‌ها از دولت‌های قبلی به وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد و می‌توان گفت که وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده ۲۸ و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.



وی با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور همکاری خوبی در زمینه صدور مجوز استخدام داشته است، ادامه داد: کمیسیون آموزش هم از آغاز به کار مجلس یازدهم در دولت قبلی و فعلی به این مسأله مهم ورود پیدا کرده و علاوه بر آمار ۲۶۰ هزار کمبود معلم، مجموعه آموزش و پرورش با کاهش ۵۰ هزار نیروی پشتیبان و سرایدار مواجه است که در برخی از مدارس مدیران و معاونان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و اکنون متأسفانه کلاس خالی داریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: این مشکل به مرور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مرتفع شد و اکنون دانشگاه فرهنگیان در حدود ۴۰ هزار نفر جذب دانشجو معلم دارد و به همین میزان باید دانشگاه شهید رجایی توسعه داده می‌شد و این مسیر اصلی جذب معلم است.

وی با اشاره به دیگر علل این مسأله در دوره‌های گذشته افزود: تعدادی از معلمان حق‌التدریس، نهضتی‌های قبل از سال ۱۳۹۱ بودند که با برگزاری آزمونی ۲۳۰۰۰ نفر جذب شدند و برای مجموعه کسانی که با آموزش و پرورش ارتباط دارند، نیرو‌های آموزشی بعد از سال ۱۳۹۱ اعم از حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، طرح امینی‌ها، معلمان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و نیرو‌های آموزشی در مدارس غیرانتفاعی با تصویب یک قانون که به صحن مجلس آمد و درباره فوریت آن با امضای نمایندگان به علت همزمان بودن با برنامه هفتم توسعه، درخواست اعمال اصل ۸۵ برای تسریع تعیین تکلیف در کمیسیون مشترک ارائه شد تا معلمان باتجربه و شایسته جذب آموزش و پرورش شوند و در این وضعیت کمبود معلم یاری‌کننده باشند.

فلاحی با تأکید بر اینکه مسأله کمبود معلم یک مسأله مهم و حیاتی است و وزارت آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر عائله دارد، گفت: مجلس پای کار حل این مشکل است و امیدواریم دولت هم پای کار باشد، هرچند نمی‌توان به یک‌باره مسأله کمبود معلم را امسال برطرف کرد و براساس مذاکرات هفته گذشته، دکتر صحرایی، وزیر آموزش و پرورش و نیز رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور معتقدند که به تدریج، اما با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.

وی درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استیضاح چند وزیر در درخواست نمایندگان وجود دارد و منوط به اعلام وصول هیأت رئیسه مجلس است که فعلاً درگیر برنامه هفتم توسعه است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
0
0
سلام ترا خدا فکر مجوز ما جاماندگان استخدام نیروهای اموزش وپرو ش قبل ۹۱ هم باشد.ممنون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->