حمله پهپادی یمن به اسرائیل مصر از عملکرد خود در قبال فاجعه غزه دفاع کرد آمریکا پسر علی شمخانی و ۱۱۴ نهاد و فرد دیگر را تحریم کرد ایران خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد ذوالقدر در دیدار با خانواده سرلشکر شهید «محمد کاظمی»: ملت ایران پیروز جنگ تحمیلی اخیر شد رئیس مجلس پاکستان با قالیباف دیدار کرد شیخ نعیم قاسم: رژیم صهیونیستی جنایات جنگی بزرگی در نوار غزه مرتکب می‌شود تأکید استاندار خراسان رضوی بر تکمیل موزه دفاع مقدس با کارکرد ملی آغاز فوران آتشفشان «کلوچفسکایا» پس از زلزله امروز در «کامچاتکا» مقامات سوریه و رژیم صهیونیستی در باکو دیدار کردند واکنش معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور به اعلام جرم دادستانی علیه طراح کاریکاتور توهین آمیز عصبانیت رئیس کنست از اقدام قالیباف در اجلاس ژنو آمار تازه شهدا و مجروحان حملات رژیم صهیونیستی به غزه (۸ مرداد ۱۴۰۴) پزشکیان: روابط ایران و ونزوئلا عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد تاکید وزارت خارجه روسیه بر امکان توافق در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران دبیر شورای نگهبان: باید در برابر تحریف ایستاد و روایت دقیق از استقامت ایران داشت ۴۶۰۰ فروند کشتی از ۸ شرکت در دام عملیات‌های انصارالله یمن نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تا پایان ۲۰۲۶ دو هواپیما‌های سوخت‌رسان را دریافت کند پزشکیان در هیئت دولت: چاره مشکل کم آبی، تعطیل کردن نیست واکنش سفارت ایران به ادعای دریا صفایی، عضو ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک مهاجرانی: تاکنون هیچ شکایتی از هیچ فرد، پلتفرم یا رسانه‌ای از سوی رئیس جمهور انجام نشده است پیام حامیان فلسطین به اجلاس سازمان ملل: اسرائیل را تحریم کنید سقوط یک پهپاد انتحاری در نزدیکی اربیل عراق (۸ مرداد ۱۴۰۴) تحلیلگر صهیونیست: غزه در حال محو کردن اسرائیل از نقشه جهان است قالیباف در ششمین کنفرانس روسای مجالس جهان در ژنو: ایران با قاطعیت از سرزمین و مردم خود دفاع کرد رئیس قوه قضاییه با خانواده سرلشکر شهید حاج محمد کاظمی دیدار کرد رسوایی اخلاقی کار دست سفیر اسرائیل در امارات داد
سرخط خبرها

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: ۳۱۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش کمبود داریم

  • کد خبر: ۱۸۹۰۷۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
  • ۱
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: ۳۱۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش کمبود داریم
همدان سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: الان برای ما کلاس بدون معلم و آموزش بی‌کیفیت پذیرفته نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم تقویت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی درباره وضعیت تأمین نیروی آموزشی و کمبود معلم با توجه به شکایات بسیار از سوی خانواده‌ها و مدارس، علت اصلی ایجاد معضل کمبود نیروی آموزشی را در وزارت آموزش و پرورش مربوط به ادوار مختلف برشمرد و اظهار کرد: همانطور که در سخنان مقام معظم رهبری بود، مشکلات و مسائل آموزش و پرورش به مرور زمان ایجاد شده، در طول سالیان گذشته «کمبود معلمان در طول زمان انباشته شده» و خبر‌های روز وزارتخانه حاکی از کمبود ۲۶۰ هزار معلم است.

وی مهمترین علت ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و بیان کرد: این مرکز آموزش عالی مهمترین منبع اصلی تأمین نیروی آموزشی است که متأسفانه از سالانه ۲۵۰۰۰ نفر به حدود یک‌هشتم یعنی ۳۰۰۰ نفر کاهش داشته که حاصل بی‌تدبیری مسئولان به مرور زمان بوده که با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در این مرکز مواجه و مقرر شد که این وضعیت ساماندهی و کمبود‌ها جبران شود.

فلاحی به دیگر علل ایجاد شرایط نابسامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل در اثر حذف دانشسرا‌ها و تربیت معلم‌ها در طول سال‌ها از دولت‌های قبلی به وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد و می‌توان گفت که وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده ۲۸ و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.



وی با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور همکاری خوبی در زمینه صدور مجوز استخدام داشته است، ادامه داد: کمیسیون آموزش هم از آغاز به کار مجلس یازدهم در دولت قبلی و فعلی به این مسأله مهم ورود پیدا کرده و علاوه بر آمار ۲۶۰ هزار کمبود معلم، مجموعه آموزش و پرورش با کاهش ۵۰ هزار نیروی پشتیبان و سرایدار مواجه است که در برخی از مدارس مدیران و معاونان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و اکنون متأسفانه کلاس خالی داریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: این مشکل به مرور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مرتفع شد و اکنون دانشگاه فرهنگیان در حدود ۴۰ هزار نفر جذب دانشجو معلم دارد و به همین میزان باید دانشگاه شهید رجایی توسعه داده می‌شد و این مسیر اصلی جذب معلم است.

وی با اشاره به دیگر علل این مسأله در دوره‌های گذشته افزود: تعدادی از معلمان حق‌التدریس، نهضتی‌های قبل از سال ۱۳۹۱ بودند که با برگزاری آزمونی ۲۳۰۰۰ نفر جذب شدند و برای مجموعه کسانی که با آموزش و پرورش ارتباط دارند، نیرو‌های آموزشی بعد از سال ۱۳۹۱ اعم از حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، طرح امینی‌ها، معلمان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و نیرو‌های آموزشی در مدارس غیرانتفاعی با تصویب یک قانون که به صحن مجلس آمد و درباره فوریت آن با امضای نمایندگان به علت همزمان بودن با برنامه هفتم توسعه، درخواست اعمال اصل ۸۵ برای تسریع تعیین تکلیف در کمیسیون مشترک ارائه شد تا معلمان باتجربه و شایسته جذب آموزش و پرورش شوند و در این وضعیت کمبود معلم یاری‌کننده باشند.

فلاحی با تأکید بر اینکه مسأله کمبود معلم یک مسأله مهم و حیاتی است و وزارت آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر عائله دارد، گفت: مجلس پای کار حل این مشکل است و امیدواریم دولت هم پای کار باشد، هرچند نمی‌توان به یک‌باره مسأله کمبود معلم را امسال برطرف کرد و براساس مذاکرات هفته گذشته، دکتر صحرایی، وزیر آموزش و پرورش و نیز رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور معتقدند که به تدریج، اما با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.

وی درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استیضاح چند وزیر در درخواست نمایندگان وجود دارد و منوط به اعلام وصول هیأت رئیسه مجلس است که فعلاً درگیر برنامه هفتم توسعه است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
0
0
سلام ترا خدا فکر مجوز ما جاماندگان استخدام نیروهای اموزش وپرو ش قبل ۹۱ هم باشد.ممنون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->