صحبت‌های مهم رئیس جمهور درباره سهمیه بندی بنزین | نباید به دهک‌های ۸ تا ۱۰ یارانه بنزین بدهیم (۱۹ مردادماه ۱۴۰۴) فرمانده ارتش پاکستان برای دومین بار در دو ماه گذشته به آمریکا رفت ادامه هشدار برنامه جهانی غذا درباره قحطی در غزه شهادت ۶۱ فلسطینی دیگر در غزه | شمار شهدا به ۶۱ هزار و ۴۳۰ نفر رسید (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) آیت‌الله علم‌الهدی: ظلم به کارگران و سوء استفاده از منابع معدنی قابل قبول نیست | تقویت آموزش‌های مهارتی برای رفع کمبود نیروی کار ماهر در مشهد زنگزور، کنسرسیوم جدید آمریکا برای مهار ایران، روسیه و چین راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم غزه در استانبول شهادت یک جنین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه بن‌گویر خواستار سرنگونی تشکیلات خودگردان فلسطین شد اعلام حمایت اپوزیسیون اسرائیل از تصمیم معترضان برای مختل کردن اقتصاد رژیم صهیونیستی طوفان‌های شدید در «نبراسکا»‌ی آمریکا قربانی گرفت گاردین خبر داد: نشت آب رادیواکتیو از پایگاه بمب هسته‌ای بریتانیا به دریا پژمان‌فر: خانواده‌ها شهریه اجباری مدارس دولتی عادی را به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش دهند دستگیری حدود ۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات حامیان فلسطین در لندن نماینده مشهد در مجلس: حدود ۳۰ میلیون نفر در کشور درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند | نقش بازی در تأثیرگذاری از سینما بیشتر و پررنگ‌تر است اربعین؛ فرصتی مهم برای انتقال پیام ایستادگی در برابر محور غربی_عبری است اتحاد ۳ شیخ بارز دروزی علیه نیرو‌های الجولانی در السویداء قالیباف: جنگ شناختی و رسانه‌ای مؤثرتر از جنگ سخت و نظامی است السودانی: وجود سلاح خارج از کنترل دولت هیچ توجیهی ندارد سید حسن خمینی: استاد فرشچیان تلفیق ایرانیت و اسلامیت را در زیباترین شکل هنر جلوه‌گر ساخت رئیس جمهور فرانسه باید قبر خود را آماده کند؟ | آغاز تحقیقات درباره تهدید به مرگ ماکرون توسط خاخام صهیونیست واکنش وزارت خارجه ایران به طرح اسرائیل برای اشغال کامل نوار غزه واکنش اردوغان به طرح اسرائیل برای کنترل نظامی غزه تمدید حکم «علی احمدی» توسط دبیر مجمع تشخیص ۲۳ شهید و ۱۲۴ زخمی بر اثر پرتاب بسته‌های کمکی بر مردم غزه مسکن؛ مهم‌ترین چالش خانواده‌های دارای فرزند چند قلو است انتصاب فرمانده جدید تروریست‌های سنتکام
سرخط خبرها

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد

  • کد خبر: ۱۸۹۰۸۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندالحاقی ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز می‌گشت، گفت: قانون خودرو اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند، اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند. به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود، ولی بهرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشین‌هایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا می‌کنند و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، منتها بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آن‌ها معافیت می‌دهیم، چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده‌ها می‌توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما الان بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استاندارد‌های لازم را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده‌های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و این‌ها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم.

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما می‌توانیم این ۱۰ سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است، چون اسقاط کردن آن‌ها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم، اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفه‌جویی انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده‌ای را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل و نقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم را در بر می‌گیرد. الان ۷۰ درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آن‌ها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آن‌ها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودرو‌های فرسوده باید از چرخه خارج شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->