درگیری مسلحانه در شمال غرب لبنان (۷ تیر ۱۴۰۴) طائب: هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی با پاسخ محکم ایران مواجه خواهد شد دست‌وپا زدن‌های آمریکا برای مذاکرات مستقیم با ایران آغاز اعتراضات شهرک‌نشینان در مقابل اقامتگاه رئیس رژیم صهیونیستی معاون فرهنگی‌اجتماعی سازمان اطلاعات فراجا در حمله اسرائیل به ایران به شهادت رسید پاسخ عراقچی به تهدید‌های وقیحانه ترامپ علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی: جنگ در ایران را آنگونه که باید پایان ندادیم رئیس قوه‌قضائیه: مردم ایران، غیرتمند و حماسی هستند سلیمی: ۲۳ ماده قانون فعالیت ریزپرنده‌ها به زودی نهایی می‌شود شهادت ۳ کودک دیگر در غزه توسط رژیم صهیونیستی بقائی: بوی گاز و خاکستر با هیاهوی تاجران دروغ از حافظه تاریخ پاک نمی‌شود محو کامل یک منطقه اسرائیلی در پی حملات ایران فتاح: حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای اقتدار، نماد وحدت ملی است یک عضو کنگره آمریکا: راه‌حل نظامی کافی نیست، باید با تهران مذاکره کرد وزیر ارتباطات: با مردم عاشورایی ایران، با صلابت پیش خواهیم رفت جهانگیری: ایران، مردم خود را با هر گرایش و قومیتی حول خود جمع کرد رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایران هیچگاه تسلیم دشمنان خویش نشده است سردار قاآنی در مراسم تشییع پیکر شهدای اقتدار + ویدئو انعکاس حضور میلیونی مردم تهران در مراسم تشییع پیکر شهدای اقتدار در رسانه‌های خارجی + فیلم و عکس حضور رئیس‌جمهور در مراسم تشییع پیکر شهدای اقتدار (۷ تیر ۱۴۰۴) + عکس و فیلم نامه ایران به شورای امنیت در پی گزافه‌گویی ترامپ و صهیونیست‌ها علیه رهبر معظم انقلاب نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن می‌رود انتشار کتاب «رهبر حکیم» توسط انتشارات الگوریتم لندن اسکندر مومنی: برخورد جدی با نفوذی‌ها و اتباع غیرمجاز ادامه دارد حمله موشکی از نوار غزه به اسرائیل | اشکنازی: کابینه نتانیاهو در جنگ با غزه شکست سنگینی متحمل شده است ترامپ به مذاکرات تجاری با کانادا پایان داد مقام صهیونیست: کاهش سطح تهدید از سوی سوریه و حزب‌الله، زمینه‌ساز اجرای عملیات بزرگ علیه ایران شد
سرخط خبرها

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد

  • کد خبر: ۱۸۹۰۸۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندالحاقی ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز می‌گشت، گفت: قانون خودرو اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند، اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند. به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود، ولی بهرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشین‌هایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا می‌کنند و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، منتها بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آن‌ها معافیت می‌دهیم، چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده‌ها می‌توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما الان بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استاندارد‌های لازم را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده‌های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و این‌ها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم.

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما می‌توانیم این ۱۰ سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است، چون اسقاط کردن آن‌ها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم، اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفه‌جویی انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده‌ای را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل و نقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم را در بر می‌گیرد. الان ۷۰ درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آن‌ها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آن‌ها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودرو‌های فرسوده باید از چرخه خارج شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->