ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

ضربه آخر برای فروپاشی اقتصاد بخش خصوصی

  • کد خبر: ۱۸۹۳۸
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
ضربه آخر برای فروپاشی اقتصاد بخش خصوصی
دکتر محسن نجفی عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان‌رضوی
بودجه سال۹۹ در شرایطی تنظیم شد که مطابق سال‌های گذشته دولت محترم با فهرست نمودن هزینه‌های متعدد، درآمد‌هایی خارج از تصور را برای تأمین مخارج کشور در نظر گرفته است که به احتمال فراوان با تحقق نسبی بودجه، کسری بودجه در پایان سال۹۹ به قطعیت اتفاق خواهد افتاد. از آن جمله می‌توان به رشد ۳۰درصدی درآمد‌های مالیاتی، آن هم در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی اشاره کرد.
تحولات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر دولت را بر آن داشته تا برای تأمین کسری بودجه سالیانه کشور به دنبال کاهش درآمد‌های نفتی نگاه ویژه‌ای به افزایش درآمد‌های مالیاتی داشته باشد. سازمان امور مالیاتی به‌عنوان متولی این امر در این مدت با پیشنهاد اصلاح قوانین مربوط و تدوین طرح نظام جامع مالیاتی کشور، سعی بر شفاف‌سازی درآمد فعالان اقتصادی جامعه داشته و در این راستا به توفیقاتی نیز دست یافته و در برخی موارد با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده است.
مطابق ماده اول قانون مالیات مستقیم، کلیه درآمد‌های هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران که در کشور یا خارج از آن تحصیل می‌نماید، مشمول پرداخت مالیات است و این را نیک می‌دانیم که همگان در پیشگاه قانون برابرند و در این زمینه نباید استثنایی وجود داشته باشد، هرچند در عمل بخش‌های مهم و پردرآمدی از جامعه با بهره‌مندی از معافیت‌های قانونی از پرداخت مالیات مستثنی گردیده‌اند و این موضوع اصل عدالت مالیاتی را زیر سؤال برده و در موارد متعددی سازمان امور مالیاتی حتی نتوانسته است نحوه درآمد برخی صاحبان سرمایه را شناسایی کند. این موضوع سازمان امور مالیاتی را بر آن داشته تا عرصه را بر گروه‌هایی که پیش از این در پرداخت مالیات پیشتاز بوده‌اند، تنگ‌تر نماید. بخش خصوصی جامعه پزشکی و داروسازان کشور در زمره این گروه از فعالان اقتصادی‌اند که باوجود دست و پنجه نرم کردن با معضلات متعدد و ناگشودنی در این تنگنای اقتصادی گرفتار شده‌اند. مشکلاتی نظیر افزایش نیافتن تعرفه‌های پزشکی متناسب با نرخ تورم، کاهش حاشیه سود دارو و تجهیزات پزشکی، افزایش روزافزون سهم بخش دولتی و غیرخصوصی وابسته به نهاد‌ها و سازمان‌های نظامی، تأمین نشدن کسری بودجه ناشی از اجرای ناقص طرح تحول سلامت و متعاقب آن بدهی روزافزون و معوق سازمان‌های بیمه‌گر به فعالان خصوصی بخش دارو و درمان و نبود دورنمایی روشن از تأمین این کسری بودجه فزاینده از آن جمله‌اند که در پی بروز این‌گونه مسائل، اداره امورات روزمره بخش‌هایی از مراکز درمانی را دچار بحران و ضمن افت محسوس توجیه اقتصادی، صاحبان این مشاغل را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
آنچه از رهنمود‌های استادان اقتصاد یاد گرفته‌ایم، این است که اقتصاد و مسائل وابسته به آن، دستوری نیست و اقتصاد حوزه سلامت نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.‌ای کاش به یاد داشته باشیم نوشتن نسخه‌های تکراری برای تحقق بودجه نه‌تن‌ها راه‌گشا نیست که روزبه‌روز بر مشکلات موجود می‌افزاید. درباره فعالان بخش دارو و درمان قطعا تحقق بودجه اتفاق نخواهد افتاد، چرا که مشخص نیست در حین بررسی عملکرد مالی سال۹۸ چند درصد آن‌ها به تعطیلی کشانده شده باشند.
در پایان سخن ذکر این نکته را لازم می‌‎دانم که در صورت اصرار نامتعارف بر افزایش درآمد‌های مالیاتی بدون در نظر گرفتن واقعیات حاضر و شرایط رکود حاکم بر اقتصاد کشور، تیم اقتصادی دولت دچار خطایی راهبردی می‌شود و عدالت مالیاتی را قربانی تأمین کسری بودجه خواهد نمود. امیدوارم تصمیم‌گیرندگان این امر چشم خود را روی حقایق نبندند و موجب اضمحلال بخش خصوصی کشور به‌ویژه حوزه راهبردی دارو و درمان را فراهم ننمایند.
گزارش خطا
برچسب ها: بخش خصوصی
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->