درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین خبر‌ها از سیل در لرستان+ویدئو

  • کد خبر: ۱۸۹۹۷
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
آخرین خبر‌ها از سیل در لرستان+ویدئو
مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، موج سهمگین بارش‌ها از ۴۸ ساعت گذشته روانه لرستان شده که ضمن وارد کردن خسارت، موجب وقوع سیلاب شده‌است.

به گزارش شهرآرانیوز، ابتدای سال جاری بود که بارش‌های سیل‌آسا در لرستان موجب بروز خسارت‌ به زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی این استان شد، سیلابی که واحد‌های مسکونی و تجاری مردم را تخریب کرد و برخی ابنیه و پل‌ها  را نیز از بین برد.



با وجود گذشت ۱۲ ماه از سیل ویرانگر فروردین‌ماه، در حالی که هنوز بسیاری از زیرساخت‌ها بازسازی نشده و منازل مردم سیل‌زده تحویل داده نشده است، بار دیگر موج سهمگین بارش‌ها از ۴۸ ساعت گذشته روانه لرستان شده و سیلی دیگری را به صورت سرخ این استان نواخته است.


پیش بینی‌های هواشناسی لرستان، از فعال ماندن سامانه بارشی حال حاضر تا پایان امشب خبر می‌دهد، امواجی که اوج بارش آن‌ها تا غروب امروز است و از نیمه‌های شب چهارشنبه به تدریج از جنوب غربی استان خارج خواهد شد.


بارش ۹۷ میلی‌متری باران در لرستان


بر اساس آخرین آمار هواشناسی، میانگین بارشی برای کل استان ۹۴.۷ میلی‌متر طی ۳۹ ساعت گذشته بوده است.

این در حالی است که بارش فوق سنگین ۲۰۰ میلی‌متری برای برخی نقاط استان همچون خرم‌آباد، پلدختر و دلفان پیش‌بینی شد که در این بین، تا ساعات گذشته بارش باران قدرت خود را به نمایش گذاشته و با نزول ۱۳۰ میلی‌متری، رکورد بیشترین میزان بارندگی را به نام نورآباد ثبت کرده است.

 

بارش‌های سیل‌آسای ساعات گذشته استان، تاکنون منجر به طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی منازل و معابر، قطعی آب و برق و گاز، ریزش ساختمان، خسارت زدن به اراضی کشاورزی، قطع چندین راه ارتباطی روستایی و شهری، تخریب محور‌ها و پل‌های ارتباطی و ریزش و رانش کوه شده است.

 

در همین راستا ستاد مدیریت بحران لرستان با اعلام هشدار‌هایی از مردم درخواست کرده که ضمن تخلیه منازل در نقاط آسیب پذیر، از هرگونه توقف در کنار حاشیه رودخانه‌ها به دلیل حجم بالای بارش‌ها خودداری کنند.

 

وضعیت نورآباد بحرانی است؛ شهر در محاصره سیل قرار گرفت

 بارش ۱۳۰ میلی‌متری باران در شهرستان نورآباد، موجب بروز خسارت بسیار به زیرساخت‌های این شهر شده است، رودخانه سطح شهر طغیان کرده و ضمن ورود به منازل مسکونی و واحد‌های تجاری، مردم را در محاصره سیلاب قرار داده است.

 

بسیاری از راه‌های روستایی این شهرستان قطع شده و وضعیت را بیش از پیش سخت کرده است، اگرچه گروهی از مردم به نقاط امن منتقل شده‌اند، اما به دلیل تداوم بارش‌ها، اوضاع نورآباد و شهروندان محاصره در سیل آن، همچنان بحرانی است.

 

بر اساس گفته‌های حشمت بهمنی فرماندار نورآباد، حجم بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته این شهرستان، ۴ برابر نزولات فروردین ماه است، از این رو بایستی وضعیت نورآباد و روستا‌های تابعه را قرمز و اوضاع بحرانی اعلام شود.

 

با تداوم بارش‌ها در ساعات پیش‌رو و همچنین ادامه یافتن وضعیت بحرانی در نورآباد، قطعا امکانات شهرستان کافی نبوده و بایستی از سوی استان‌های معین حمایت‌های لازم انجام شود.

 

طغیان رودخانه «کشکان» و ورود سیلاب به سطح شهر پلدختر

به دلیل حجم بالای بارش‌ها در پلدختر نیز ساکنان بخش غربی این شهرستان به همراه ۹ روستای تابعه، منازل خود را ترک کرده و در محل‌های امن اسکان داده شدند.

 

برق پلدختر در ساعاتی از شب گذشته قطع شد و چند راه ارتباطی این شهرستان به شهر‌ها و روستا‌های مجاور نیز مسدود شد.

 

با تداوم بارش‌ها در بالادست پلدختر و افزایش دبی رودخانه «کشکان» به ۱۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه، سیلاب در آستانه ورود به شهر قرار گرفته است.

در حال حاضر ظرفیت رودخانه «کشکان» ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده که بر اساس پیش‌بینی‌ها، این حجم از ظرفیت با افزایش بارندگی‌ها در ساعات آینده به ۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید که این موضوع بدون تردید، روانه شدن سیلاب به شهر و منازل مردم را به دنبال خواهد داشت.

 

انسداد راه ارتباطی ۱۳ روستای معمولان و قطع گاز این شهرستان

 

 از معمولان نیز خبر می‌رسد که حجم بالای بارش‌ها، راه ارتباطی ۱۳ روستای این شهرستان را قطع کرده و مردم برخی مناطق آن در محاصره سیل هستند.

 

همچنین به دلیل بالاآمدن سطح آب رودخانه «کشکان» و تخریب چهار متر از لوله گاز، معمولان دچار قطعی گاز شد، مشکلی که مسؤولان ذی‌ربط، رفع آن منوط به کاهش سطح آب رودخانه می‌دانند.

 

اگرچه برخی اخبار حاکی از قطعی آب این شهر نیز داشت، اما بنا به گفته مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب لرستان، این موضوع شایعه بوده و مردم معمولان به آب شرب دسترسی دارند.

 

تخلیه ۷ روستای الیگودرز و طغیان «زز»

 

بارش ۶۸ میلی‌متری باران در الیگودرز طی ۳۹ ساعت گذشته، موجب تخلیه ساکنان ۷ روستا از منازل خود شده و ارتباط بسیاری از روستا‌های این شهرستان را با مرکز شهر قطع کرده است.

 

در حال حاضر محور اصلی زز و ماهرو و شول‌آباد به سپیددشت به دلیل طغیان رودخانه «زز» مسدود شده است، ضمن اینکه محور الیگودرز به زز و ماهرو در محدوده گردنه گله‌بادوش نیز به دلیل بارش شدید برف قطع شده است.

 

به دلیل قرار گرفتن چند روستای الیگودرز در محاصره آب، تأمین آذوقه مناطق صعب العبور این شهرستان توسط نیرو‌های امدادی در حال انجام است.

 

بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، اقلام زیستی جهت اسکان اضطراری آسیب دیدگان از جمله روستای «توشک» بخش ذلقی که رانش کرده بود، توسط این جمعیت تحویل مردم داده شد.

 

 قطع راه ارتباطی ۸۹ روستای کوهدشت

 

به دلیل بارش‌های سهمگین ساعات گذشته، در حال حاضر راه ارتباطی ۵۸ روستا با بخش کوهدشت شمالی قطع شده است.

 

این در حالی است که پل «منار» در بخش کوهنانی نیز دچار آبگرفتگی و تخریب شده و راه ارتباطی ۳۱ روستا را به کوهنانی مسدود کرده است.

 

بالا آمدن سطح «خرم‌رود» و احتمال طغیان این رودخانه

 

تداوم بارش‌ها در مرکز استان نیز موجب بالا آمدن رودخانه سطح شهر شده است، به‌گونه‌ای که هر لحظه امکان طغیان «خرم‌رود» وجود دارد.

 

میانگین بارش‌ها در خرم‌آباد تا شامگاه سه شنبه ۷۹ میلی‌متر گزارش شده و این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، این میزان بارندگی تا ۲۰۰ میلی‌متر نیز افزایش خواهد داشت.

 

هم اکنون یه دلیل آب‌گرفتگی برخی معابر، شاهد جاری شدن سیلاب در سطح شهر هستیم، ضمن اینکه برخی پل‌های شهرستان همچون پل جهادگران زیر آب رفته و محو شده‌اند.

 

انسداد چندین راه روستایی شهرستان چگنی

 

با توجه به طغیان رودخانه‌های خرم‌آباد و کشکان، آب شستگی اطراف پل‌ها، تخریب پل‌های موقت و ریزش کوه، در برخی نقاط هم اکنون راه ارتباطی شهر‌های سراب دوره، ویسیان و روستا‌های حیات‌الغیب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستای بخش شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 

وقوع ۱۰۶ مورد ریزش و رانش و تخریب ۷ پل موقت لوله‌ای

 

به دلیل بارش سیل آسای باران، تاکنون ۷ پل موقت لوله‌ای استان تخریب شده و ۱۰۶ مورد نیز ریزش و رانش در سطح محور‌های استان رخ داده است.

 

بنا به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، در محور الیگودرز - بزنوید پل لوله‌ای موقت "سه پلان" به طور کامل تخریب شده، در محور الشتر به خرم‌آباد دستک پل "چشمه سرده" دچار آب‌شستگی شدید شده که یک لاین از این محور مسدود است، در محور شاهیوند نیز پل "ورپل" دچار آبشستگی خاکریز قبل از پل و انسداد محور شده است.

 

پیش از این نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط زیرساختی و البته حجم بالای بارش‌ها، محور قدیمی پلدختر تا پایان فعالیت سامانه بارشی مسدود اعلام شده بود.

 

راه ارتباطی ۲۵۰ روستای الیگودرز مسدود است

 

حمید کشکولی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد اظهار کرد: هم‌اکنون راه ارتباطی ۲۵۰ روستا قطع بوده و با مساعد شدن شرایط جوی کار بازگشایی محور‌های روستایی آغاز می‌شود.

 

وی عنوان کرد: البته در حوزه‌های روستایی مشکلی در خصوص قطعی آب، گاز و برق وجود نداشته و روستاییان در این زمینه مشکل خاصی ندارند.

 

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: محور الیگودرز به بخش‌های ذلقی و زز و ماهرو همچنان مسدود است، اما محور‌های اصلی مواصلاتی این شهرستان به سمت اصفهان و اراک باز بوده و تردد در آن‌ها جریان دارد.

 

کشکولی با تاکید بر اینکه آغاز بارش برف باعث کولاک شدید در محور‌ها شده است، افزود: با کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه راهداری مواجه بوده و در این باره درخواست کمک کرده‌ایم.

 

وی اظهار کرد: با شروع فعالیت سامانه بارشی ساکنان ۷ روستای در معرض خطر خانه‌های خود را ترک کرده و در کمپ‌های موقت اسکان داده شده‌اند.

 

فرماندار الیگودرز بیان کرد: شب گذشته و با آب‌گرفتگی مناطقی از سطح شهر و ورود آب به تعدادی از منازل مردم، خساراتی به اثاثیه آن‌ها وارد شد.

 

کشکولی عنوان کرد: ساکنان مناطقی که دچار آبگرفتگی شدند، در کمپ‌های موقت اسکان داده شده‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->