دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

روایتی از سفر یاسر عرفات به مشهد

  • کد خبر: ۱۹۱۳۸۴
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
روایتی از سفر یاسر عرفات به مشهد
رئیس جنبش آزادی بخش فلسطین در یکم اسفند سال ۵۷ برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد سفر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز یکم اسفند سال ۵۷ خورشیدی برای مردم مشهد که روز‌های نخست پیروزی انقلاب را سپری می‌کردند، پر از شور و شوق بود. همه، خبر سفر یاسرعرفات به تهران را از رسانه‌ها شنیده بودند، اما گمان نمی‌کردند در بعدازظهر روز اول اسفند، هواپیمای حامل او در فرودگاه مشهد به زمین بنشیند، حتی خبرنگاران مشهدی نیز خبر حضور او در مشهد به گوششان نخورده بود. اما ابوعمار و هیئت همراهش به همراه حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی، دکتر ابراهیم یزدی و جلال الدین فارسی، عصر همان روز وارد مشهد شدند.

مبارزان انقلابی و شخصیت‌های شناخته شده مشهد به فرودگاه رفته بودند تا از این مبارز فلسطینی، استقبال ویژه‌ای کنند. شهید هاشمی نژاد و آیت ا... واعظ طبسی، دو تن از شخصیت‌های برجسته مشهد بودند که در این مراسم حضور داشتند. مردم وقتی متوجه حضور عرفات در مشهد شدند، با روشن کردن چراغ‌های اتومبیل خود از او استقبال کردند.

روزنامه خراسان در روز ۲ اسفند با تیتر «مرحبا بقدومکم یا ابوعمار» گزارشی در صفحات یک و دو خود درباره حضور عرفات در مشهد نوشته بود. بُهت خبرنگار خراسان از حضور عرفات در نوشته اش به وضوح دیده می‌شود. متن سرشار از احساس گزارش نویس «خراسان»، نشان دهنده این موضوع بود که همه از حضور ابوعمار در مشهد خوشحال هستند.

خبرنگار این روزنامه، گزارش خود را با این جملات آغاز کرده بود: «یک تلفن در یک لحظه همه چیز را عوض کرد. صدایی از پشت تلفن گفت: ابوعمار آمد! سردبیر پرسید: کجا؟ جواب آمد: مشهد! راستی مشهد؟ باورش سخت بود، اما واقعا ابوعمار آمده بود؛ غیرمنتظره و بی اطلاع. همه به تکاپو افتاده بودند. کسی در جای خود بند نبود. پرسنل خبر از یکدیگر پیشی می‌جستند که زودتر خود را به کمیته امام برسانند؛ جایی که ابوعمار می‌آمد تا با مردم مشهد سخن بگوید».

این خبر کم کم به گوش مردم مشهد رسید و همه خود را برای استقبالی کم نظیر از او آماده می‌کردند.

بلافاصله پس از حضور عرفات در مشهد، او را به کمیته انقلاب اسلامی مشهد بردند و یک کنفرانس خبری در محل کمیته انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد. عرفات در سخنرانی خود گفت: «هم کیشان! در طول زندگی دراز خود، زندگانی آکنده از مصایب و آلام و رنج‌ها برای اولین بار می‌توانیم از این سرزمین مقدس دیدن کنیم. این انقلابِ برکت آفرین اسلامی در این سرزمین برپا شد. شعله‌ای مقدس فراآمد؛ شعله‌ای که نه تنها این کشور بلکه سراسر منطقه را در پرتو درخشان خویش می‌گیرد؛ جنبشی که از مرز‌های ایران درمی گذرد و کران تا کران این منطقه را در سایه خویش می‌دارد. آثار ستم، آثار بیدادگری و دست نشاندگی، آثار استعمار را می‌روبد و جارو می‌کند.»

عرفات در ادامه سخنانش، از پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر این انقلاب بر جنبش‌های مقاومت اسلامی سخن به میان آورد و گفت: «ما هنوز سرگرم جهاد کوچکیم. هنوز وارد مرحله دوم جهاد که شما شده اید، نشده ایم. اما من همچنان امیدوارم که شما این جهاد بزرگ، جهاد تجدیدبنای جامعه، تجدید ساختمان جامعه بر مبنای نظامات کوچک‌تر را با موفقیت به پایان خواهید برد؛ زیرا شما ملتی مؤمن و سلحشور و باصلاحیت هستید و رهبری حکیم و خردمند و دلسوز دارید».

وی ادامه داد: «من به نام مجاهدین فلسطین، به نام ملت فلسطین و بلکه بالاتر اگر حجت الاسلام سید هانی فحص اجازه بدهند، به نام مسلمانان لبنان، به نام مردم جنوب لبنان، سوگند می‌خورم و تعهد می‌کنم و امام رضا (ع) را شاهد می‌گیرم که به عنوان یک مسلمان پیمان می‌بندم و تعهد می‌کنم که هرگز اسلحه خویش را بر زمین نگذارم و به مبارزه مسلحانه خویش در راه آزادی و استقلال ادامه دهم و این مبارزه را به یاری شما و به کمک شما و به یاری خدای بزرگ، ادامه دهم. تا پیروزی نهایی، من این تعهد را می‌کنم».

پس از پایان سخنان یاسرعرفات، شهید هاشمی نژاد پشت تریبون ایستاد و طی سخنانی کوتاه، همبستگی کامل ملت ایران با ملت فلسطین را اعلام کرد. شهید هاشمی نژاد خود از مبارزانی بود که سال‌ها با حکومت پهلوی مبارزه کرده بود و بار‌ها به دست ساواک دستگیر شد و به زندان افتاد. او در پایان سخنانش گفت: «امیدواریم ما یک روز به بیت المقدس بیاییم و در آنجا پیروزی ملت فلسطین را به شما تبریک بگوییم و به خواست خداوند به این آرزو خواهیم رسید».

روزنامه کیهان در همین روز، صفحه گزارش خود را با تیتری متفاوت از سخنان عرفات در مشهد منتشر کرده بود: «یاسرعرفات فاش کرد: توطئه نظامی کارتر علیه انقلاب ایران». در این گزارش آمده است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، واکنش‌های زیادی را مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی برای هشدار درباره پیروزی انقلاب ایران، نشان داده اند. او گفته بود هنری کسینجر پس از این پیروزی گفته بود آمریکا باید فورا سیاستی برای مقابله با انقلاب ایران و جلوگیری از گسترش آن در منطقه اعمال کند.

عرفات درباره خطر کودتای نظامی کارتر علیه انقلاب ایران نیز گفت: «این موضوع قابل تعمق است که کارتر، رئیس جمهور آمریکا، اوامر خود را مبنی بر بسیج عمومی «فرقه۸۲» صادر کرده است. همه می‌دانیم که این دسته، افرادی هستند که تعلیمات عالی نظامی را دیده اند و فقط برای دخالت‌های نظامی در مواقع بسیار حساس، آماده شده اند و بسیج این فرقه، دلیل بر این است که آمریکا انقلاب ایران را بسیار جدی تلقی می‌کند».

در ادامه، عرفات در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: «شما باید بیش از این توقع داشته باشید. باید از ما سؤال کنید. ما هم با چنین افرادی و با چنین گروه‌هایی روبه رو هستیم. ولی من به شما توصیه‌ای می‌کنم و آن اینکه این مرد، یعنی حضرت آیت ا... العظمی امام خمینی، را رها نکنید و این نیرو‌هایی که دربرابر شما قرار می‌گیرند، به جایی حساب نمی‌شوند».

در این هنگام حجت الاسلام والمسلمین طبسی، سرپرست کمیته انقلاب و ستاد اجرایی فرامین امام در مشهد، از حضور و شرکت یاسرعرفات در این جلسه در مشهد، سپاسگزاری کرد و ضمن آن، از ابراز احساسات نیروی هوایی استان، سخن گفت و افزود: «رئیس منتخب این نیرو اعلام می‌کند که ما همراه همه سربازان نیروی زمینی در خدمت برادران مجاهد فلسطینی خود مبارزه می‌کنیم و دوشادوش آنان، علیه صهیونیسم و امپریالیسم به مبارزه ادامه می‌دهیم».

عرفات در پاسخ این احساسات، بیان کرد: «ما به این موضوع بسیار افتخار می‌کنیم و من به امام خمینی هم گفته ام که موضوعی را من در رؤیا دیدم، درحالی که بیدار بودم و آن، این بود که من دیوار‌های بیت المقدس را دیدم و آن وقتی بود که انقلاب ایران به پیروزی رسید و ما از این احساسات پاک شما تشکر می‌کنیم».

سخنرانی عرفات در مسجد گوهرشاد

پس از پایان کنفرانس خبری، عرفات در کمیته انقلاب اسلامی به همراه حجت الاسلام والمسلمین واعظ طبسی، رهبر ستاد امام در مشهد و حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد و جمعی از روحانیان و رزمندگان انقلاب به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف شد و پس از زیارت و بازدید از موزه آستان قدس به مسجد گوهرشاد رفت.

یاسرعرفات در مسجد گوهرشاد برای گروه کثیری از مردم مشهد سخنرانی کرد. از صبح آن روز که مردم مشهد از حضور یاسرعرفات در مسجد گوهرشاد مطلع شده بودند، به سرعت وارد مسجد شدند، به طوری که تعداد جمعیت به ده هاهزارتن رسید.

مردم مشهد، سنگ تمام گذاشتند

خبر حضور عرفات به گوش همه مردم مشهد رسیده بود. همه می‌دانستند که او قرار است صبح ۲ اسفند در صحن امام خمینی سخنرانی کند. ولوله‌ای در میان مردم راه افتاده بود. مردم برای شنیدن سخنان ابوعمار، سر از پا نمی‌شناختند. دیگر در صحن امام جا برای سوزن انداختن نبود. همه منتظر بودند تا به سخنرانی عرفات گوش بدهند. ابتدا حجت الاسلام والمسلمین واعظ طبسی، رئیس کمیته انقلاب اسلامی، پشت تریبون رفت و از یاسرعرفات به دلیل حضورش در این شهر تشکر کرد.

پس از او شهید هاشمی نژاد در همین زمینه و همچنین درباره روند سریع مبارزات ملت مسلمان ایران و لزوم پاسداری از دستاورد‌های این انقلاب عظیم اسلامی صحبت کرد. در ادامه، دکتر ابراهیم یزدی پشت تریبون رفت. روزنامه خراسان، بخشی از سخنان او را در صفحه دو خود در روز ۳ اسفند منتشر کرد.

وی در سخنانی، با اشاره به حرکت نهضت مقدس اسلامی در مسیر برانداختن رژیم طاغوت و برانداختن قدرت‌های امپریالیسم و صهیونیسم، از مجاهدان خراسان در راه به ثمر رساندن این انقلاب پیروزمند تجلیل کرد و گفت: «این قدرت شما باعث شد که تمام آن پایه‌های کاخ فرعونی زمان درهم ریخته شود. اجانب از کشور ما خارج شدند و امروز شما توانسته اید اولین قدم در راه استقرار حکومت جمهوری اسلامی را که مقدمه حرکت جامعه به سوی جامعه توحیدی است با استقرار حکومت انقلابی بردارید. این افتخاری است برای همه ملت‌ها و افتخاری است بر شما مردم قهرمان خراسان. افتخاری است برای شهدای این سرزمین مقدس که امروز توانسته اید حاکمیت خود را احراز کنید».

یاسرعرفات در میان شعار‌های مردم انقلابی در پشت تریبون حاضر شد. همه، سراپاگوش بودند. عرفات کلام خود را این گونه شروع کرد: «هم کیشان و مسلمانان ملت ایران! در این مکان مقدس در جوار سرورم، پیشوای عزیزم، حضرت رضا (ع)، در برابر شما مردم مجاهد خاطره‌ها به ذهنم می‌آید. احساساتی در دلم موج می‌زند.

با خاطره فرهنگ مشترک و باستانی مان و فرهنگ اسلامی و تمدن توحیدی قلبم سرشار از شور می‌شود. این خاطرات و احساسات در دلم موج می‌زند. آن گاه چهره‌های درخشان شما را می‌بینم. این چهره‌های انقلابی شما را، چون می‌بینم، افتخارات را به یاد می‌آورم. کرامت انسان را، عزت و آقایی را، کرامت و عزت و افتخاری را که با خون‌های خود در تاریخ رقم زدید».

عرفات در توصیف انقلاب اسلامی و حرکت بزرگ امام خمینی گفت: «من اینک در شهر امام رضا، جدم، اینک در کنار مزار پاک جدم، امام رضا و در شهر نواب صفوی می‌گویم که این انقلاب اسلامی پیروز شد و عصر درخشانی آغاز گشت. باطل برفت و حق فراآمد. حق در سینه فرخنده پیشوای خوب ما خمینی فراآمد. حق به صورت این انقلاب اسلامی فراآمد تا دگرباره ما را با چهره حقیقی اسلام آشنا و روبه رو کند؛ همان چهره‌ای که در دل تاریخ دیده ایم. همان که به صورت خاطره‌ها با آن زیسته ایم؛ همان چهره که حقیقت اسلام است. آری این است».

عرفات در ادامه، سخنانی بر ضد کارتر و و رژیم اسرائیل بیان کرد و گفت: «من به کارتر و به همه نوکرانشان در این منطقه می‌گویم و اعلام می‌کنم که پرچم امت اسلام به زودی بر فراز بیت المقدس به اهتزاز درخواهد آمد. پریروز با برادرم آقای سیداحمد خمینی و دوستم آقای دکتر یزدی، همراه هیئت نمایندگی مان به سفارت سابق اسرائیل رفتیم و پرچم فلسطین را در آنجا به اهتزاز درآوردیم. این اولین سفارتی است که افتتاح می‌کنیم».

عرفات در بیت آیت ا... شیرازی

پس از حضور در اجتماع بیش از صدهزارنفری در حرم امام رضا (ع)، یاسرعرفات با فرزند آیت ا... سیدعبدا... شیرازی دیدار کرد. او درباره نهضت اصیل ملت مسلمان ایران و آینده جمهوری اسلامی و برقراری نظام عادل و مسائل مختلف موجود، سخن به میان آورد. روزنامه «آفتاب شرق»، بخشی از این گفتگو را در روز ۳ اسفند منتشر کرد.

عرفات در این جلسه گفت: «نهضت ایران، راهی است که آزادی فلسطین را تضمین می‌کند و ملت فلسطین همواره همگام، مبارزات ضداستعماری خود را ادامه خواهد داد». عرفات همچنین درباره ربوده شدن امام موسی صدر گفت: «وی دوست و برادر ماست که در راه آزادی ملت‌های ما و در راه احقاق حقوق ملت فلسطین گام برمی داشت. امیدواریم با همکاری تمام مبارزان، بتوانیم امام موسی صدر را هرچه زودتر به میان ملت خود برگردانیم و با قدرتی واحد، راه انقلاب خود را ادامه دهیم».

فرزند آیت ا... سیدعبدا... شیرازی مراتب قدردانی ایشان را از برادران فلسطینی و شخص عرفات به اطلاع وی رساند و آمادگی کامل ملت ایران را برای یاری برادران فلسطینی خود اعلام و اضافه کرد: «امیدواریم با تلاش و نهضتی که هم اکنون به نتایج خود نزدیک‌تر می‌شود، راه پر دامنه‌ای را که به آزادی تمام جوامع استعمارزده منتهی می‌شود و نیز حقوق ملت فلسطین را بازیافته، به وطن اصلی خود برگردند. همچنین امام موسی صدر هرچه زودتر به میان برادران مبارز خود برگردد و الهام بخش مبارزان فلسطین شود و درهر حال مراجع و رهبران مذهبی، همگام با تمام مبارزان، در راه آزادی تمام ملت‌ها به خصوص فلسطین، مبارزه خود را تا نتیجه نهایی ادامه خواهند داد».

یاسرعرفات در این سفر یک جلد کلام ا... مجید با جلد صدف کاری و جعبه نفیس صدفی به آستان قدس رضوی هدیه کرد. براساس گزارش روزنامه خراسان، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین در ساعت ۱۴:۱۵ به اتفاق همراهانش، رهسپار فرودگاه مشهد شد و اندکی بعد درمیان بدرقه گرم روحانیان و گروه‌های مختلف مردم و رزمندگان مشهد، با هواپیما این شهر را ترک کرد.

روایت حضور «عرفات» در ارض اقدس رضویاستقبال پر شور مردم از یاسر عرفات در صحن امام خمینی(ره)- حرم امام رضا(ع)

روایت حضور «عرفات» در ارض اقدس رضوی
یاسر عرفات در کنار ضریح امام رضا(ع)

روایت حضور «عرفات» در ارض اقدس رضوی
صفحه یک روزنامه خراسان در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۵۷

روایت حضور «عرفات» در ارض اقدس رضوی
یاسر عرفات در کنار جلال الدین فارسی و دکتر ابراهیم یزدی در ورودی صحن امام خمینی(ره)

روایت حضور «عرفات» در ارض اقدس رضوی
صفحه یک روزنامه اطلاعات در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۵۷

روایت حضور «عرفات» در ارض اقدس رضوی
یاسر عرفات در جمع کثیر مردم در حرم امام رضا(ع)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->