ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

ماهانه ۶۰ شکایت از خطاهای پزشکی در مشهد ثبت می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۱۹۸۸
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
ماهانه ۶۰ شکایت از خطاهای پزشکی در مشهد ثبت می‌شود
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد از ثبت ماهانه ۶۰ شکایت پزشکی در این شهر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، کاظم غفاریان، مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: خطای پزشکی اگر منجر به صدمه برای بیمار شده باشد و شکایت کند، در سازمان نظام پزشکی پیگیری و رسیدگی می‌شود.

او تصریح کرد: ما در مورد خطا‌ها و قصور پزشکی کار خاصی انجام نمی‌دهیم. خطای پزشکی یعنی پزشک خطایی انجام داده که منجر به عارضه شده است. ما نمی‌توانیم به این موارد ورود داشته باشیم؛ بلکه کمیسیونی متشکل از گروهی از پزشکان موضوع را بررسی می‌کنند. ما به عنوان سیستم اداری نمی‌توانیم درباره درست یا خطا بودن کار یک پزشک نظر بدهیم؛ بلکه یک مرجع بالادستی که از نظر علمی هم صلاحیت داشته باشد، می‌تواند ایراد بگیرد. در نظام پزشکی هیئت انتظامی رسیدگی به تخلفات در این خصوص اعلام نظر می‌کند. تخلفاتی که دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان به آن ورود می‌کند، مواردی مثل دریافت وجه اضافه یا مداخلات پزشکی توسط افراد غیرمتخصص یا وقایع ناخواسته درباره بیماران در بیمارستان‌هاست.

نظام پزشکی: بیشترین شکایت از پزشکان به دلیل ناآگاهی بیماران است!

دکتر بهرام جلیلی تقویان گفت: بیشترین شکایت‌ها به دلیل ناآگاهی بیماران از روند ویزیت یا درمان بوده و بیمار به دلیل بی‌اطلاعی ممکن است فکر کند به او بی‌توجهی شده است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: البته در این مسئله، شلوغی بعضی مراکز یا مطب‌ها و تقاضای بالای بیماران و اصرار بر مراجعه به پزشکان شاخص دخیل است.

وی افزود: دومین مسئله، تفکیک میان عوارض و قصور است. عوارض، پیشامد‌های ناخودآگاه و ناخواسته‌ای است که در هر درمانی ممکن است پیش بیاید؛ اما قصور و خطای پزشکی که البته سهوی بوده و به خاطر کار پزشک ایجاد شده، جدای از عوارض است؛ اما متأسفانه بیماران، چون اغلب از عوارض درمان باخبر نیستند، همه پیشامد‌های ناگوار را به حساب قصور و خطای پزشک می‌گذارند!

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: سومین مورد خطا‌ها و قصور‌های پزشکی بوده که به هر حال در هر رشته کاری ممکن است توسط افرادی پیش بیاید.

جلیلی تقویان توضیح داد: ورود نظام پزشکی به دو گروه اول شکایات سعی بر آموزش و پیشگیری و آگاهی دادن هم به بیمار برای دانستن پیش آگهی‌های درمان و هم به پزشک برای اینکه خود را ملزم به توضیحات کافی برای مراجع کند.

او خاطرنشان کرد: در قصور‌ها و خطا‌های انتظامی طبق قوانین قضایی معاونت انتظامی کشور برخورد و در صورت نیاز به مراجع ذی‌صلاح برای کیفر‌ها و مجازات‌های احتمالی همراه نیز اعلام می‌شود. دایره این مجازات‌ها از پرداخت جریمه تا ابطال دائمی پروانه طبابت متغیر است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص آمار شکایت‌ها در سال گذشته گفت: در مجموع ۷۵۱ شکایت در نظام پزشکی مشهد ثبت شده و این در حالی است که ما ۱۸ هزار عضو در نظام پزشکی مشهد داریم. اگر در نظر بگیریم روزانه از سوی هر عضو ۱۵ خدمت درمانی ارائه می‌شود، در هر روز ۲۷۰ هزار خدمت درمانی صورت می‌گیرد که البته خدمات ارائه شده چندین برابر این تعداد است. از این تعداد خدمت درمانی، روزانه حدود دو شکایت ثبت شده که نشان از رضایتمندی عمومی دارد؛ چرا که شکایت از خدمات به ۰/۰۱ درصد هم نمی‌رسد.

قانون چگونه در مقابله با خطای پزشکی عمل می‌کند؟

بر اساس این گزارش، در بیشتر مناطق جهان، هدف اصلی جبران خسارت است؛ اما برای بدست آوردن غرامت، بیمار باید سهل‌انگاری را اثبات کند که کار راحتی نیست. همچنین باید دید آیا غفلت سبب خسارت قابل جبران شده یا خیر. به طور کلی، دعوی قضایی یک روش ناکارآمد و غیر قابل اعتماد برای تأمین خسارت ناشی از خطای پزشکی به نظر می‌رسد.

وقتی بیمار به دلیل خطای پزشکی آسیب ببیند، بالاترین اولویت ارائه مراقبت‌های بهداشتی به موقع و رایگان برای کم کردن آسیب است. در برخورد با خطا‌های پزشکی که مقصر اخلاقی در آن‌ها کم است، هدف اصلی هر دو سیستم حقوقی و پزشکی باید ارتقای مراقبت‌های بهداشتی ایمن و مؤثر باشد.

مشخص است بسیاری از خطا‌های پزشکی سهوی و غیرعمدی است و برخورد قانونی با خطا‌های پزشکی عمدی منطقی است و این افراد برخلاف خواسته خود، ممکن است در لحظه‌ای بی‌احتیاطی کرده و خطایی مرتکب شوند. در مجموع اگر پزشکان به خاطر هرگونه اشتباه پزشکی که مرتکب شدند، مجازات شوند، ممکن است جامعه مدرن بدون هیچ پزشک قابل اعتمادی در وضعیت بسیار بحرانی قرار گیرد؛ اما در کل این شکل از برخورد و مواجهه که سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان صنفی، مسئول رسیدگی به تخلفات پزشکان شود و به خاطر تعارض منافع، بیشترین مشکلات را به بیماران نسبت دهد، احقاق حق مردم یا بهتر است بگوییم بیماران آسیب‌دیده را با چالش جدی مواجه می‌کند.

منبع: قدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->