سرخط خبرها

گلایه مشهدی‌ها از تعطیلی مطب‌های پزشکان در ایام نوروز

  • کد خبر: ۲۱۹۶۳۳
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
گلایه مشهدی‌ها از تعطیلی مطب‌های پزشکان در ایام نوروز
گزارش شهرآرا از گلایه‌های مردمی برای تعطیلی تعدادی از مطب‌های پزشکان متخصص در نوروز امسال.

به گزارش شهرآرانیوز «مردم نباید سیزده روزه مریض شوند!» این نمونه‌ای از پیام‌ها و نقد‌های مردمی برای شرایط فعالیت مطب پزشکان متخصص در نوروز است. در سیزده روز ابتدایی فروردین‌۱۴۰۳ آنچه که در صدر گلایه‌های مردمی در حوزه سلامت وجود داشت تعطیلی مطب متخصص‌ها بود.

جدا از گلایه‌های مردمی، در همین بازه زمانی و در گشت‌وگذاری ساده در میان سایت‌های نوبت‌دهی آنچه که نمود بارزی داشت کم‌وکیف شروع فعالیت مطب پزشکان متخصص بود. در غالب تخصص‌ها نخستین روز فعالیت مطب و امکان گرفتن نوبت از امروز، ۱۴فروردین درج شده بود. تعدادی نیز تعطیلات را با تعطیلات پیش رو برای عید فطر تجمیع کرده بودند و ۲۵ فروردین را نخستین روز تقویم کاری اعلام کرده بودند.

تعطیلی نیمی از ماه

اینکه پزشکان متخصص نیز همانند دیگر اقشار جامعه نیاز به استراحت و گذران ایام عید و فراغت در کنار خانواده دارند نکته‌ای درخور تأمل و پذیرش است، اما آنچه که در این حوزه مورد نقد مردم واقع شده این بازه طولانی‌مدت است. تعطیلی تقریبا نیمی از ماه و سرگردانی بیماران دردسر‌هایی برای آنها و افزایش فشار کار اورژانس بیمارستان‌ها دارد.

گشتیم، متخصص قلب نبود!

شهروندی گلایه‌اش از متخصصان قلب است. او می‌گوید: پنجم فروردین بود که احساس سوزش شدید در قفسه سینه داشتم و این سوزش دو روز تمام آزارم داد. روز اول تصورم بر این بود که ممکن است در خوردوخوراک زیاده‌روی کرده باشم. با این حال و با آنکه در روز دوم روی خوراکم دقت کردم، اما گاه و بیگاه قفسه سینه‌ام تیر می‌کشید.

 از آنجایی که در خانواده ما مشکل دریچه قلب وجود دارد استرس به جانم افتاد که نکند قلبم دچار مشکل شده است. برای گرفتن نوبت به یکی از سایت‌های نوبت‌دهی اینترنتی مراجعه کردم تا از هر پزشکی که وقت خالی داشت نوبت بگیریم، اما همه پزشکان سایت نخستین نوبت خود را ۱۴ فروردین اعلام کرده بودند. برای دو پزشک نیز ۲۵ فروردین و برای یکی اول اردیبهشت اعلام شروع کاری مطب و نوبت‌دهی ذکر شده بود.

با این شرایط تصمیم گرفتم به بیمارستان تخصصی قلب جوادالائمه (ع) بروم. بعد افطار به بیمارستان رسیدیم و هنوز سوزش و سنگینی قفسه سینه آزارم می‌داد. تصورم بر این بود که حداقل در اورژانس پزشک متخصص قلب وجود داشته باشد و علت این سوزش قفسه سینه مشخص شود، اما بعد از مراجعه به من گفتند که فقط پزشک عمومی دارند و اگر درد آزارم می‌دهد به یکی از کلینیک‌های قلب در بولوار وکیل‌آباد بروم. اینکه سرگردان باشی تا یک پزشک پیداکنی از خود درد بدتر است.

وقتی پزشک خودت نیست

خانمی نیز از شرایط خاص خودش می‌گوید: یک بار تجربه سقط جنین داشتم. قبل نوروز دکترم تأکید به استراحت مطلق کرده بود. من رعایت کردم، اما نمی‌دانم چرا با خون‌ریزی روبه‌رو شدم. به تلفن همراه منشی دکترم زنگ زدم تا سریع وقت بدهد یا با پزشک تماس بگیرد که راهی جلو پایم بگذارد، اما تلفن روی پیغام‌گیر بود. استرسم چند برابر شد. چون دکتر خودم از شرایط من کامل آگاه بود. به‌ناچار به اورژانس بیمارستان ام‌البنین (ع) رفتم.

حضور درخور تأمل متخصصان اطفال

در میان متخصصانی که نخستین روز کاری مطب خود را چهاردهم فروردین درنظر گرفته بودند تعداد پزشکان فعال متخصص اطفال در تعطیلات نوروز درخور تقدیر بود.

پاسخ رئیس نظام پزشکی مشهد به مردم برای تعطیلی متخصص‌ها 

نظام پزشکی تأکیدش بر نهادینه شدن نظام ارجاع و مراجعه از سطوح عمومی پزشکی و ارجاع به مختصص‌ها‌ست. موضوعی که به اذعان رئیس نظام پزشکی مشهد چندسالی است از سوی وزارت بهداشت محور قرار گرفته است و از سوی دیگر در کشور‌های پیشرفته سال‌هاست که در حال اجراست. همچنین تأکید بر حضور پزشکان متخصص در حوزه‌های اورژانسی و نیز ارائه فهرستی از واحد‌های پزشکی فعال قبل از نوروز دیگر نکات لحاظ شده در پاسخ‌های دکتر علیرضا صداقت، رئیس نظام پزشکی مشهد است.
نظر به تأکید‌های لحاظ شده در رعایت اصل امانت، مهم‌ترین پرسش پرتکرار مردمی در پیامک‌ها و پاسخ مسئول مرتبط بدون هرگونه ویرایش خبری منتشر می‌شود.

چرا پزشکان متخصص چهارده روز تعطیل هستند؟ مردم در این مدت چه‌کار کنند؟

در‌باره اینکه چرا مطب پزشکان متخصص چهارده روز ابتدای سال تعطیل است و باز نمی‌شود باید به موارد زیر توجه کرد. نخست آنکه بسیاری از پزشکان متخصص ما تنها در پنج روز ابتدای سال مطب خود را تعطیل کردند و عده‌ای هم البته تا چهارده فروردین. بخش غالب مراجعه‌های مردمی و در حدود ۶۰ تا ۸۰‌درصد مراجعه‌های صورت گرفته به مطب‌ها موارد غیر اورژانس پزشکی است. همچنین در بعضی از رشته‌ها مانند پوست و مو بیمار اورژانسی کمتر دارند.

 مردم نیز در ایام نوروز به دلیل دیدوبازدید‌ها مراجعه کمتری به مطب متخصصان برای موارد غیراورژانسی دارند؛ بنابراین ضرورتی به باز بودن مطب‌ها نیست. در رشته‌های اصلی و اورژانسی مانند کودکان، جراحی‌ها و رشته زنان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی به صورت بیست‌وچهارساعته خدمات‌رسانی می‌کنند و مشکلی وجود ندارد.
دیگر آنکه سال‌هاست که وزارت بهداشت و درمان بر سیستم ارجاع تأکید دارد.

در نگاهی به کشور‌های پیشرفته نیز باید بیان داشت که دسترسی بیمار به پزشک متخصص در اولین مراجعه بیمار چندان مطلوب نیست و درخواست حضور متخصص‌های گوناگون در تعطیلات نه کاربرد خواهد داشت و نه امکان پذیر است. بیماران باید مراجعه را در سطوح پایین‌تر شروع و مطالبه کنند و در این باره نیز تمهیدات و امکانات لازم فراهم است. نکته دیگری که در پاسخ به این پرسش مردمی باید به آن اشاره داشت هزینه سرسام‌آور اداره مطب‌هاست. در این راستا نبود تعرفه مناسب اجازه نمی‌دهد که مطب با تعداد اندک بیمار اداره شود.

 از آنجایی که تعداد مراجعه بیماران در تعطیلات نوروز اندک است نمی‌توان هزینه اداره مطب را بر عهده جامعه پزشکی نهاد. آخرین نکته این است که نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی قبل از نوروز فهرستی از مکان‌های فعال پزشکی در بخش خصوصی و دولتی را به صورت پوستر و ارائه در سایت‌های دولتی اعلام می‌کند تا جواب‌گوی مراجعه‌کنندگان و بیماران باشد.

نظام پزشکی آیا در مورد تعطیلی پزشکان متخصص و مدیریت آنها اقداماتی انجام داده است؟

نظام پزشکی مشهد علاوه بر اطلاع‌رسانی به پزشکان برای اعلام همکاری در تعطیلات، همکاری و تعامل خوبی با کلینیک‌های تخصصی دارد و حتی مشوق پزشکانی است که در ایام تعطیلات در مطب خود مشغول خدمت به بیماران هستند.

همچنین تعامل خوبی با دانشگاه علوم پزشکی برای افزایش مشارکت همکاران در کلینیک‌ها و مراکز درمانی خصوصی دارد. نکته پایانی اینکه نظام پزشکی صدور پروانه پزشکی را بر عهده دارد، اما در قوانین سازمان، مانند دیگر اصناف، پس از صدور پروانه امکان ورود و مداخله برای چگونگی اداره آن محل را ندارد. 

به‌جز موارد اورژانس و حوادث غیرمترقبه که طبق آیین‌نامه اخلاق، سازمان پزشکان را مکلف و موظف به همکاری می‌کند. در زمان‌های عادی و تعطیلات نمی‌توان تکلیف قانونی ایجاد کرد. با این حال نظر به تعهد پزشکان همواره این اصل مورد توجه قرار گرفته و در این سال‌ها مشکل عمده‌ای وجود نداشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->