وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال
سرخط خبرها

خطر کمبود دارو‌های ساده و رایج در داروخانه‌ها

  • کد خبر: ۱۹۳۱۰۹
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
خطر کمبود دارو‌های ساده و رایج در داروخانه‌ها
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به تأخیر چندماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها نسبت به خطر کمبود دارو‌های رایج در داروخانه‌ها هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا دری درباره وضعیت داروخانه‌ها پس از اجرای طرح دارویار اظهار کرد: در قالب اجرای طرح دارویار، ارز دریافتی صنعت داروسازی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان تبدیل شد؛ این تغییر به طور میانگین منجر به ۵ تا ۶ برابر شدن قیمت دارو‌ها شد، اما برای اینکه هزینه‌کرد مردم و بیماران تغییری پیدا نکند طرح دارویار اجرا شد تا سازمان‌های بیمه این افزایش قیمت دارو را پوشش دهند.

تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها

وی افزود: با اجرای طرح دارویار مقرر شد که افزایش هزینه‌های تولید دارو از روی دوش مردم برداشته شود و به این منظور، قرار شد میزان هزینه‌های افزایش یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه پرداخت شود و بیمه آن را به داروخانه پرداخت کند، اما متأسفانه نظام پرداخت یارانه دارو از سوی بیمه‌ها درگیر و دار بروکراسی اداری است؛ سازمان‌های بیمه‌گر از ابتدای مردادماه مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکرده بودند که این موضوع باعث شده بود چک‌های برگشتی داروخانه‌ها و مطالبات شرکت‌های توزیع افزایش یابد.

دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: این تأخیر در پرداخت پول داروخانه‌ها باعث ایجاد مشکل نقدینگی برای آن‌ها شده است؛ به عبارت دیگر به واسطه افزایش چشمگیر قیمت دارو، توان اقتصادی داروخانه‌ها آن‌قدر افزایش نیافته که بتوانند این هزینه‌ها را خودشان پوشش بدهند.

خطر کمبود دارو‌های ساده و رایج در داروخانه‌ها

دری تصریح کرد: این موضوع برای بیماران نیز چالش ایجاد می‌کند، زیرا داروخانه‌ها بعضاً ممکن است به دلیل نبود سرمایه در گردش، نتوانند حتی برخی دارو‌های ساده و رایج را نیز تهیه کنند و این چالش، باعث می‌شود علیرغم تولید دارو در کشور، احساس کمبود دارو ایجاد شود.

پرداخت یارانه دارو در هاله‌ای از ابهام!

به گزارش شهرآرانیوز، پیش از این سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو از پرداخت یارانه به انتهای زنجیره توزیع دارو خبر داده و اظهار کرده بود: مقرر شده است که یارانه طرح دارویار به جای آن که به سازمان‌های بیمه‌گر داده شده و سپس به مراکز درمانی پرداخت شود؛ مستقیماً به انتهای زنجیره توزیع دارو یعنی داروخانه‌ها و مراکز درمانی داده شود تا مشکلات ناشی از تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات کاهش یابد.

به گفته رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز قرار بود این اتفاق از مهرماه سال جاری آغاز شود، اما با گذشت یک ماه، هنوز این وعده اجرایی نشده و حتی سازوکار پرداخت مستقیم مطالبات داروخانه‌ها نیز مشخص نیست.

براساس اعلام انجمن داروسازان ایران، با پیگیری‌های مستمر این انجمن، بخشی از مطالبات داروخانه‌ها واریز شده است؛ با این وجود، ضروری است در ماه‌های آینده نظم در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر رعایت شود تا بیماران در دسترسی به دارو دچار مشکل نشوند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->