اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

از انتقاد تا‌ دفاع در نود و ششمین صحن علنی شورای شهر مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۱۹۵۵۷۳
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
از انتقاد تا‌ دفاع در نود و ششمین صحن علنی شورای شهر مشهد + فیلم
تغییر رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، موضوعی بود که در جلسه امروز از سوی مخالفان و موافقان بیش از مصوبات دیگر مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، نودوششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس امروز دوشنبه بیست و نهم آبان‌ماه در تالار شهر مشهد در حالی برگزار شد که بخش عمده‌ای از این جلسه با چاشنی تغییر رییس شورا و انتخاب جایگزین او و البته صحبت‌های مخالفین و موافقین همراه بود.

جلسه غیرعلنی و رای گیری برای تعیین ریاست شورا

مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در این جلسه اظهار کرد: در جلسه قبل، دستور کاری برای بررسی ریاست شورای شهر داشتیم که در جلسه غیر علنی رای‌گیری شد و رای آورد. ۲۱ آبان جلسه‌ای با حضور همه اعضا تشکیل شد و ادامه فعالیت شما رای نیاورد.

وی افزود: براساس قانون آنچه امروز شاهدش هستیم این است که شما در صحن تشریف آوردید و صحن را به عنوان رئیس مدیریت می‌کنید. با توجه به اینکه موضوع صورت جلسه شده و باید به فرمانداری ارسال شود، جلسه باید توسط نائب رئیس اداره می‌شد. شب گذشته جلسه‌ای با حضور ۱۱ نفر برگزار و رئیس انتخاب شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: متاسفانه از برخی مشاوران شما گله می‌کنند که موضوع را به فضای مجازی کشاندند. درخواست تمکین قانون را داریم. به استناد کدام قانون همچنان در این صندلی حضور دارید؟ شما به این آیین‌نامه داخلی قسم یاد کردید و باید رعایت کنید.

اتفاقاتی که در شورا‌های شهر رخ می‌دهد دو جنس دارد، یا مصوبه است یا تصمیم

در ادامه هاشم دائمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به موحدیان، رئیس شورای شهر تصریح کرد: چند هفته پیش من خواستم تذکری را به عملکرد شهردار اعلام کنم، اما شما به خاطر اینکه تذکر را ۲۴ ساعت قبل ثبت نکرده بودم اجازه تذکر را از بنده گرفتید و این کار را به استناد آیین‌نامه داخلی انجام دادید.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه عدم کفایت شما با ۹ رای به ثبت رسید، بار‌ها در جلسات کاری فرمودید من دیگر آیین‌نامه را قبول ندارم. این آیین‌نامه از دوره سوم شورای شهر شروع و تا همین لحظه تمامی تصمیمات داخلی شورا بر مبنای همین آیین‌نامه داخلی گرفته شده است. شما بار‌ها فرمودید، چون شما به استناد آیین‌نامه بنده را عزل کردید، آیین‌نامه را قبول ندارم. من به استناد همین آیین‌نامه وقت یک دقیقه‌ای گرفتم چرا اجازه دادید صحبت کنم؟

دائمی اضافه کرد: تناقض‌گویی‌ها، دودستگی ایجاد کردن و دودستی چسبیدن شما به صندلی برای همه جامعه نخبگانی و افرادی که شعور رسانه‌ای دارند واضح است. خواهش می‌کنم به قانون تمکین بفرمایید. سنی از شما گذشته است. در دوران دفاع مقدس اگر قرار بود مسئولیتی توزیع شود همه به دیگری تعارف می‌کردند، اما الان متاسفانه شما علیرغم اینکه تجربه بسیار زیادی در مدیریت دارید همچنان بر مدار رای خود و اینکه دوسوم اعضا ریاست شما را تمام شده می‌دانند همچنان محکم بر آن کرسی نشسته‌اید و بار‌ها فرمودید من با نظر  افرادی در بیرون شورا پشت میز می‌نشینم و کسی نمی‌تواند بگوید صندلی را ترک کنم.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از همه افرادی که در این شهر صاحب مسئولیت هستند سوال می‌کنم که آیا در قانون وظایف شوراها، مسئولیت دستگاه‌ها به صورت خاص مشخص نشده، پس چرا باید نهادی در بیرون به خاطر اینکه اجازه دارد در برخی موضوعات ورود پیدا کند، علیرغم عدم صلاحیت خود در تصمیمات داخلی شورا دخالت می‌کند؟

وی بیان کرد: اتفاقاتی که در شورا‌های شهر رخ می‌دهد دو جنس دارد، یا مصوبه است یا تصمیم. مصوبات یا طرح یا لایحه است که باید توسط کمیته تطبیق تایید شود، اما تصمیمات شورا تنها به اطلاع کمیته تطبیق می‌رسد. مهم‌ترین تصمیم انتخاب شهردار است که نیازی ندارد به تایید برسد. تصمیمات داخلی شورا نیز از همین جنس است. آقای موحدیان از شما خواهش می‌کنم این صندلی را رها و به وظیفه قانونی خود عمل کنید.

همه باید تابع قوانین باشیم

در بخش دیگری از جلسه حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به تذکر این دو عضو شورا عنوان کرد: همه ما باید تابع قوانین باشیم و قانون را رعایت کنیم. بازرسی کل نامه‌ای نوشته و به مدیرکل دادگستری، اطلاعات و فرماندار نیز رونوشت داده است. من هفته پیش به احترام موضوعی که شما تصمیم گرفتید مرخصی گرفتم، اما صورت جلسه را امضا نکردید و دیروز امضا شد. امروز آن را به فرمانداری می‌فرستیم و هر تصمیمی بگیرند تابع آن هستم.

وی ادامه داد: من اصراری ندارم. ۹ سال فرماندار بودم. این جایگاه برای من ارزشی ندارد، اما خدمت را ترک نمی‌کنم، این روش من است. من اصرار زیای ندارم، شما هم اصرار زیادی نداشته باشید. اجازه دهید قانون کار خود را انجام دهد. ماده ۹۰ قانون بیان می‌کند که مصوبات کلیه شورا‌ها در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض هیات تطبیق قرار نگیرد، لازم‌الاجرا است. این موضوع در حال تعیین تکلیف است، اجازه دهید به کار مردم برسیم.

عدم موافقت با درخواست تذکر سخنگوی شورا

پس از صحبت‌های موحدیان، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر برای بیان تذکر از رییس شورا درخواست وقت کرد که با این درخواست مخالفت شد.

در ادامه، اما حاجی‌بگلو با انتقاد به رویه رییس شورا اظهار کرد: من تذکر را ثبت کردم. آقای موحدیان ماده ۹۰ متفاوت است. ماده ۱۸ صفحه ۲۹ قانون، ماده ۵، ماده ۱ و ماده ۱۷ را بخوانید ببینید چه می‌گوید. شما برعکس خواندید. شما در یک جلسه گفتید دو استاندار نتوانستند من را از فرمانداری بردارند، شما هم نمی‌توانید.

پس از آن که موحدیان بیان کرد چنین حرفی را نزدم، حاجی‌بگلو از اعضا پرسید که آیا این حرف را زدند یا نه که برخی از اعضا تایید کردند.

حاجی‌بگلو بیان کرد: آقای موحدیان شما رئیس نیستید که به من تذکر دهید. ما شما را براساس ماده ۸ آیین‌نامه داخلی برداشتیم. روزی که فرماندار ما را تایید کرد آیا کمیته انطباق به همراه دادستان و نماینده شورای استان برای انتخاب هیات رئیسه حضور داشتند با فقط فرماندار بودند؟

موحدیان در پاسخ به حاجی‌بگلو گفت که درخواست خود را به فرمانداری بفرستید و حاجی‌بگلو نیز اعلام کرد که می‌فرستیم و ادامه داد: من نماینده مردم هستم باید صحبت کنم. آقای موحدیان آیین‌نامه را قبول دارید یا قانون؟

پس از آن موحدیان پاسخ داد که آیین نامه و قانون را قبول دارد و خطاب به حاجی‌بگلو بیان کرد که شما دارید نظم جلسه را به هم می‌زنید. حاجی‌بگلو نیز در پاسخ گفت که شما نظم جلسه را به هم می‌زنید که به زور نشستید. موحدیان نیز در نهایت عنوان کرد که پس کسی به زور من را پایین بیاورد.

جلسه غیرعلنی برای تعیین ریاست شورا وجاهت قانونی نداشت

در ادامه حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: از ملت شریف و مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم که شاهد این اتفاقات هستند. سوال من این است به استناد آیین‌نامه داخلی دعوت‌کننده جلسه شب گذشته چه کسی بود؟ مکان برگزاری جلسه کجا بود؟ نحوه دعوت چگونه بود؟ زمان تشکیل این جلسه چگونه بود؟ آقای موحدیان این موضوع را بررسی و براساس قانون رفتار کنید.

نامگذاری تعدادی از معابر فرعی به نام شهدا

پس از آن اعضا وارد دستور کار جلسه شدند و لایحه نامگذاری تعدادی از معابر فرعی به نام شهدا به تصویب رسید که براساس این لایحه خیابان شهید نارنجیان ۱۲ واقع در بلوار توس به نام شهید عبدالحسین خاوری، خیابان ایثار ۲۵ واقع در بلوار مفتح به نام شهید محمدهادی یزدانی، خیابان یاران ۲ واقع در بلوار شهید صدر به نام شهید محمدمهدی براتی، خیابان اندیشه ۳۷ واقع در بلوار اندیشه به نام شهید مهراب شیرانی و خیابان سحر ۲ واقع در بلوار شهید اصلانی به نام شهید رمضان نوری نامگذاری شد.  

بعد از این دستور کار بررسی تلفیق بودجه ۱۴۰۰ شروع شد که برخی اعضا نسبت به برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق اعتراض داشته و نحوه بررسی را درست نمی‌دانستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->