شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟
سرخط خبرها

ایران طرح احداث کریدور واردات سنگ از افغانستان را بررسی می‌کند

  • کد خبر: ۲۰۱۱۵۷
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
ایران طرح احداث کریدور واردات سنگ از افغانستان را بررسی می‌کند
رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت که ایران با واردات سنگ‌های ساختمانی و گوهر سنگ از افغانستان، می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده، آن‌ها را هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی به فروش برساند.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی ایران در گفتگو با رسانه‌ها، اعلام کرد این نهاد در حال بررسی طرحی برای احداث کریدور واردات سنگ از افغانستان به ایران است که در قدم اول برای واردات سنگ‌های ساختمانی و در قدم بعد برای گوهر سنگ‌ها استفاده شود.

وی تاکید کرد با توجه به وضعیت امنیتی خوبی که اکنون در افغانستان برقرار است، فرصت استفاده از معادن این کشور برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراوان است، بنابراین فعالان اقتصادی باید در این حوزه رغبت کرده و بتوانند معادن آنجا را فعال کنند.

نازپرور در خصوص ظرفیت‌های قابل استفاده معادن افغانستان برای ایران، اظهار کرد: «افغانستان از نظر مواد معدنی بسیار غنی بوده و چندی پیش هیأتی از استانداری خراسان رضوی در راستای همکاری با افغانستان به این کشور سفر کردند. همچنین درخصوص معادن این کشور تفاهم‌نامه‌هایی با دولت حاکمه افغانستان نیز به امضا رسید که این تفاهم‌نامه‌ها برای امتیاز بهره‌برداری فعالان اقتصادی ایران در معادن اکشتافی مانند سنگ‌آهن، ذغال سنگ و... است.»

وی ادامه داد: «به تازگی در مزایده سنگ‌آهن هم یکی از ایرانیان سرمایه‌گذار، بخشی از معدن سنگ‌آهن غوریان را برنده شد، اما هنوز شروع به کار نکرده است».

رئیس خانه معدن خراسان رضوی ایران درباره افزایش بستر مراودات اقتصادی با افغانستان بیان کرد: «زیرساخت‌ها برای مبادلات اقتصادی در افغانستان بسیار ضعیف است، اما همپیمانان ما در این کشور باید بسترسازی‌های لازم اعم از تامین امنیت در خارج از شهر‌های اصلی را فراهم کنند تا ایرانیان رغبت کرده و آنجا سرمایه‌گذاری کنند».

وی افزود: «البته زیرساخت‌های مبادلات در ایران نیز ضعیف است، اما قوانین افغانستان با ایران متفاوت است. در افغانستان دولت اسلامی با صدور یک مجوز، اجازه صادرات می‌دهد، درحالیکه قوانین ایران از جهت استعلام از دستگاه‌های دولتی برای واردات و... سخت‌گیرانه‌تر است».

غلامرضا نازپرور درباره احداث کریدور سنگ از افغانستان به ایران توضیح داد: «سرمایه‌گذاران برای واردات سنگ در ایران با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو هستند. به عنوان مثال سنگ مرمر در گروه چهار یعنی گروه سنگ‌های لاکچری قرار دارد و واردات آن به ایران ممنوع است. درحالیکه این محدودیت منطقی نبوده و می‌توان از این سنگ‌ها به عنوان ماده خام استفاده کرده و آن را در ایران فرآوری و صادر کرد. زیرا سنگی که در افغانستان وجود دارد مختص همان کشور است و در ایران وجود ندارد».

وی تصریح کرد: «هدف از ایجاد کریدور سنگ، صادرات این نوع سنگ‌ها به دیگر کشور‌ها در صورت نبود امکان فرآوری، از ایران است. کاری که پاکستان در حال حاضر آن را انجام می‌دهد».

این مقام ایرانی درباره قاچاق گوهرسنگ‌ها خاطرنشان کرد: «امکان قاچاق سنگ ساختمانی به دلیل حجم زیاد آن وجود ندارد، اما گوهرسنگ‌ها که واردات آن ممنوع است، قاچاق می‌شوند. درحالی که اگر واردات این سنگ‌ها قانونی باشد، همه چیز مشخص بوده و سنگ‌ها نیز شناسنامه‌دار هستند و امکان ایجاد درآمد از آن‌ها نیز وجود دارد».

وی درباره ظرفیت فرآوری گوهرسنگ‌ها در ایران عنوان کرد: «افغانستان زمرد‌های بسیار خوبی دارد و مشهد نیز چندین سال پایتخت گوهرسنگ‌های ایران بود. ما در ایران ظرفیت تراش این سنگ‌ها را داریم و می‌توانیم با ایجاد ارزش افزوده آن‌ها را هم در بازار ایران و هم در بازار‌های جهانی بفروشیم. ایران نباید منابع افغانستان را از جانب خودش تحریم کند، زیرا این منابع، مواد اولیه بوده و می‌تواند برای ما ارزش افزوده ایجاد کند».

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->