به گزارش شهرآرانیوز محمدمهدی خالقی متولد سال۱۳۵۶ در مشهد است و تهیه کنندگی و کارگردانی آثاری مثل «قیچی تیز»، «درخشش»، «پایان غرور»، «سوتک»، «پایان فراموشی»، «پوستین وارونه» و «پارسیان شام» را در کارنامه خود دارد. مستند «پایان فراموشی» و «قیچی تیز» توانسته اند به ترتیب در اولین و دوازدهمین دوره جشنواره عمار، فانوس کسب کند. او همچنین در دورههای دهم و دوازدهم جشنواره عمار، داوری این جشنواره را برعهده داشته است.
محمدمهدی خالقی، تهیه کننده و کارگردان مشهدی سینمای مستند، با اشاره به شاخصه مهم حماسه ۹دی به خبرگزاری مهر گفت: شاخصه این حماسه، غیرت دینی مردم بود که وقتی به مقدسات توهین شد، مردم به صحنه آمدند و این نشان دهنده آن است که مردم ایران نسبت به دین و بزرگان آن، تعصب دارند. شاخصه دوم آن بود که این رخداد، یک حادثه خودجوش و مردمی بود و از جایی سازمان دهی نشده بود و خود مردم تصمیم گرفتند بدون فراخوان و دعوت، وارد صحنه شوند و نقطه پایان فتنه۸۸ را بگذارند.
وی ضمن قدردانی از فضایی که جشنواره فیلم عمار برای فیلم سازان جوان انقلابی ایجاد کرده است، بیان کرد: از ریشههای شکل گیری جشنواره عمار و مضامینی که این جشنواره به دنبال آن است، مشخص است که این جشنواره متعلق به فیلم سازانی است که به انقلاب اسلامی و سرنوشت کشور علاقه مندند. این جشنواره، بستری مناسب برای این فیلم سازان مهیا میکند و این دست آثار را به مخاطب میرساند.
وی درباره حرکت جشنواره عمار در جهت رفع بی عدالتی رسانه ای، گفت: جشنواره عمار در ابتدای تولد و چند سال اول، تلاشهای خیلی خوبی درجهت رفع بی عدالتی داشت و آثار مختلفی را به نقاط گوناگون کشور برد و ارتباطی را بین فیلم ساز و مردم ایجاد کرد. عمار در کاهش این بی عدالتی رسانهای کوشید و سوژهها و فیلم سازان را در سراسر کشور پراکنده کرد.
عمار در اصل، ضریب دهی کرد که به نظر من، خیلی کار مهمی بود. «عماریار» نیز در این جهت، کمک بسزایی کرد، ولی درنهایت، این جشنواره نیز توان و بودجه محدودی دارد و مسئله رفع بی عدالتی رسانه ای، یک کار همه جانبه است و سالها زمان خواهد برد.
خالقی درباره نظم جدید جهانی و کار رسانهای حول آن، گفت: عمار در زمینه نظم جدید جهانی، نتوانسته است تغییری ایجاد کند و این به توان عمار برمی گردد. نظم جدید جهانی، مفهومی بسیار بزرگ است که باید به ویژه به جنبههای بین المللی آن توجه شود. دست کم از زمان مطرح شدن این مسئله از سوی رهبر معظم انقلاب تا امروز که مسئله جنگ غزه در جریان است، تحولات بسیاری اتفاق افتاده است که باید رصد شوند و فعالیت در زمان درست انجام شود.
این مستندساز یادآور شد: باید از دل این تحولات، محصول هنری و رسانهای تولید شود، حال آنکه به این مباحث توجه کمی شده است. جشنواره عمار به خودی خود تولید نداشته است، اما در این مدت سایر رسانهها که این وظیفه بر دوششان بوده است، چه از نظر تحلیلی و چه از نظر آثار میدانی، کار زیادی انجام نداده اند؛ مثلا درباره همین جنگ غزه هم ما به جز برخی کارهای خبری، در مجموعه تلویزیون و نهادهای حاکمیتی، کار زیادی انجام نداده ایم؛ چراکه فعلا تولید در حوزه بین الملل با مشکل روبه روست و عمار هم کار زیادی نمیتواند انجام دهد و جشنواره عمار نمیتواند روی چیزی که وجود ندارد، مانور دهد.
این داور جشنواره عمار به تأثیر برگزاری جشنواره عمار در تعیین وضعیت فیلم سازان انقلابی اشاره کرد: فیلم سازانی که به دنبال مضامین مرتبط با انقلاب اسلامی بودند، همان کسانی که اکنون به جشنواره عمار وارد میشوند، پیش از ظهور عمار، واقعا بی پناه بودند؛ هم در محافل سینمایی به آنها کم توجهی میشد و هم در جشنوارههای دیگر این دست آثار پذیرفته نمیشد و ما به ناحق به ایدئولوژی زدگی و شعارزدگی محکوم میشدیم و بستری برای ارائه چنین آثاری وجود نداشت.