ویدئو | اولین ویدئو نگاه نزدیک به گلکسی S25 اج و جزئیات آن فاش شد! رونمایی از خودرو پرنده‌ای که قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد + فیلم همه چیز درباره گروک ۳، به‌روزترین هوش مصنوعی جهان + مقایسه با مدل‌های دیگر جنگ هوش مصنوعی آمریکا و چین داغ‌تر شد رونمایی از تراشه محاسباتی کوانتومی جدید شرکت مایکروسافت رونمایی از یک ربات انسان‌نمای ترسناک با شباهت بی‌نظیر به انسان + ویدئو استفاده از هوش مصنوعی Grok ۳ برای مدت کوتاهی رایگان شد اوپو فایند N۵، باریک‌ترین گوشی تاشوی جهان، معرفی شد + مشخصات و قیمت مدیر عامل شرکت مخابرات ایران: زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور با محوریت هوش مصنوعی توسعه می‌یابد توکن پای نتورک (Pi coin) لیست شد + قیمت اولیه بسته حمایتی جدید مجلس برای دانش‌بنیان‌ها | ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی واحد‌های فناور کشور چالش‌های هم‌افزایی علم و ثروت ویدئوی کامل معرفی iPhone ۱۶e، ارزان‌ترین گوشی اپل مقایسه مشخصات آیفون ۱۶E و آیفون ۱۶ + قیمت آیفون ۱۶E رونمایی شد + ویژگی‌ها و مشخصات خودرو صفر و کارکرده به محصولات دیجی کالا اضافه شد رونمایی از گلکسی A۰۶ ۵G با ۴ سال پشتیبانی از اندروید فصل دوم همسترکامبت آغاز شد | قیمت همستر در رشدی صعودی انتخاب بهترین حرکات ورزشی برای تقویت و شکل‌دهی هر اندام چرا مک بوک پرو برای کار‌های گرافیکی عالی است؟ تولیدات شرکت دانش‌بنیان مشهدی «دورامد» درمان بیمار را از راه دور ممکن می‌کند | نوآوری در خدمت درمان
سرخط خبرها

با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت فرهنگ می‌تواند از بازی‌های خارجی مالیات بگیرد

  • کد خبر: ۲۰۳۷۴۶
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت فرهنگ می‌تواند از بازی‌های خارجی مالیات بگیرد
در پیشنهاد لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس چنین آمده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری چند وزارت‌خانه دیگر، از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی مالیات بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز - مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه در زمینه بازی‌های بومی ضعف داریم پیشنهاد داد، باید واردکنندگان بازی‌های قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول بازی را شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد و این سازمان عوارضی معادل ۱۰ درصد قیمت فروش را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال اخذ و به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که سهم قابل توجهی از بازار بازی‌های خارجی در ایران یا قاچاق بوده یا خریداران به صورت آنلاین آن‌ها را خریداری می‌کنند.

مرکز پژوهش‌ها مجلس سلسله پیشنهاداتی برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر کرده است که یکی از آن‌ها به مسائل وزارت ارشاد مرتبط است. مرکز پژوهش‌ها در این راستا پیشنهاداتی برای افزایش بودجه از طریق دریافت عوارض و مالیات در حوزه تولیدات بازی‌های بومی ارائه داده است.

در ادامه آمده است، صد درصد مبالغ اخذ شده از عرضه‌کنندگان بازی‌های خارجی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) قرار می‌گیرد تا صرف حمایت از توسعه بازی‌های تولید داخل شود. دولت مکلف است علاوه‌بر عوارض دریافتی برای واردات کالا‌ها و محصولات فرهنگی، تا چهار درصد به تعرفه این کالا‌ها و محصولات بیفزاید و پس از دریافت مجموع عوارض، منابع را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. در آخر درآمد حاصل شده به منظور تولید بازی‌های دیجیتالی بومی و محتوای نمایشی و حمایت از صنایع دستی هزینه می‌شود.

مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده است، هم‌چنان علی‌رغم رشد سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه بازی‌های ویدیویی، بازار در تسخیر تولیدکنندگان خارجی است: «در حال حاضر سهم بازی‌ها بومی ۸/۴۲ درصد بوده است و به طور دقیق‌تر سهم بازی‌ها بومی در بازی‌ها موبایلی ۴۰ درصد، در بازی‌های رایانه‌ای ۳ درصد و در بازی‌های کنسولی ۲/۰ درصد بوده است؛ همچنین علی‌رغم رشد سرمایه‌گذاری داخلی و در این حوزه همچنان بازار داخلی به تسخیر محصولات خارجی است.»

این مرکز می‌افزاید: «طبق آمار‌های منتشر شده در سال ۱۴۰۰ مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت‌افزار و نرم‌افزار بازی‌های دیجیتال برابر ۱۹۲۷۹ میلیارد تومان بوده است؛ که از این میان سهم بازار سخت‌افزار مبلغ ۱۶۷۰۰ میلیارد تومان و سهم بازار نرم‌افراز مبلغ ۲۶۱۲ میلیارد تومان تخمین زده شده است.»

دریافت چنین عوارضی مربوط به تصمیم مرکز ملی فضای مجازی است که این مرکز از سال ۱۳۹۷ در راستای تعریف قانون بودجه، مصوبه‌ای را تصویب کرد که در آن عبارت «دستورالعمل اجرایی دریافت ۱۰ درصد از درآمد‌های حاصل از نشر و عرضه تجاری و رسمی بازی‌های رایانه‌ای خارجی» ذکر شده بود.

در تازه‌ترین گزارش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که از سال‌های اخیر نیز درحال اجرایی‌شدن است. گیمر‌ها در سال گذشته ۴۵۶ میلیارد تومان براى خرید نرم‌افزار (بازى) هزینه کرده‌اند که از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهم بازى‌هاى کامپیوتری بومی (بازى‌هاى توسعه‌یافته یا بومى‌سازى‌شده توسط شرکت‌هاى داخلى) بوده است که رقمی کمتر از ۴ درصد را شکل می‌دهد. این آمار نشان‌دهنده این نکته است که علی‌رغم گرفتن درصدی از درآمد عرضه‌کنندگان خارجی از سال‌های پیش، همچنان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بازار در دست ایران نیست.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->