پلمب سالن زیبایی گران فروش در بلوار «وکیل اباد» مشهد (۸ اردیبهشت۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار
سرخط خبرها

۵ بانک ایرانی ۵۹ همت تسهیلات به خودی‌ها دادند

  • کد خبر: ۲۰۶۵۳۶
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
۵ بانک ایرانی ۵۹ همت تسهیلات به خودی‌ها دادند
بر اساس گزارش بانک مرکزی، تاکنون تنها پنج بانک ایران زمین، تجارت، پارسیان، پست بانک و دی به همراه موسسه مالی و اعتباری ملل، داده‌های تسهیلات به اشخاص مرتبط با خود را منتشر کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق بند ط تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی موظف است که در پایان هر فصل، اطلاعات مربوط به تعهدات و تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز را افشا کند. با وجود اینکه در قانون بودجه تاکید شده که بانک مرکزی حداکثر سه هفته پس از اتمام هر فصل فرصت دارد که این آمار را به‌روزرسانی کند، اما حالا و در روز‌های پایانی دی ماه ۱۴۰۲، تنها ارقام مربوط به ۶ بانک و موسسه اعتباری از سوی بانک مرکزی منتشر شده و همچنان خبری از داده‌های از بخش عمده بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور نیست.

البته بررسی همین آمار‌ها هم نشان می‌دهد که رقم تسهیلات به اشخاص مرتبط بخش عمده بانک‌هایی که آمار خود را منتشر کرده‌اند، در طول پاییز افزایشی بوده است.

رقم تسهیلات به اشخاص مرتبط به ۵۹ همت رسید

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تاکنون تنها پنج بانک ایران زمین، تجارت، پارسیان، پست بانک و دی به همراه موسسه مالی و اعتباری ملل، داده‌های تسهیلات به اشخاص مرتبط با خود را منتشر کرده‌اند.

از میان این بانک‌ها و موسسات اعتباری، رقم این تسهیلات برای پست بانک ایران برابر با صفر است. با این وجود، بررسی‌ها نشان می‌دهند که رقم مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط با پنج بانک دیگر در پایان ۹ ماهه امسال، بیش از ۵۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

یکه‌تازی موسسه اعتباری ملل در پرداخت وام به خودی‌ها

با استناد به داده‌های منتشر شده، موسسه ملل با مانده تسهیلات ۲۵ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومانی به اشخاص مرتبط، بیشترین میزان این رقم در مقایسه با ۵ بانک دیگر را به خود اختصاص داده است. به علاوه، این میزان در مقایسه با ابتدای پاییز امسال، رشدی ۴۵۸ میلیارد تومانی را تجربه کرده است.

پس از آن، بانک ایران زمین قرار دارد که مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط آن با رشدی چهار هزار و ۱۶۷ میلیارد تومانی در طول پاییز، در پایان آذر ماه به ۲۳ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان رسیده است.

۵ بانک ایرانی ۵۹ همت تسهیلات به خودی‌ها دادند

بانک دی نیز با مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط به میزان هفت هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی، در رده سوم قرار دارد. این رقم در بانک دی نیز رشدی ۲۱۲ میلیارد تومانی را در پاییز شاهد بوده است.

بانک‌های پارسیان و تجارت نیز با رقم تسهیلات به اشخاص مرتبط به ترتیب هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان و ۷۷۹ میلیارد تومانی در رده‌های بعد قرار دارند.

اشخاص مرتبط چه کسانی هستند؟

آنگونه که در آئین‌نامه تسهیلات و اشخاص مرتبط مصوب سال ۱۳۸۹ تعریف شده، اشخاص مرتبط، افراد حقیقی و حقوقی هستند که به‌واسطه مالکیت، مدیریت یا نظارت بتوانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های بانک یا موسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند؛ طوری که بانک را تبدیل به منبع تامین مالی ترجیحی خود کنند.

علاوه بر آن، مدیران بانک‌ها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سهامداران حقیقی بالای یک درصد و بستگان درجه اول تا سوم آن‌ها نیز اشخاص مرتبط به بانک محسوب می‌شوند. به علاوه اشخاص حقوقی مربوط به بانک نیز در میان اشخاص مرتبط قرار می‌گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->