به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودرو در ایران یکی از صنایع مهم و پرسود اقتصاد کشور میباشد. این صنعت با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، از دهه شصت با تأسیس شرکتهای خودروسازی در ایران آغاز شد. در حال حاضر، بیش از ده شرکت خودروسازی در ایران فعالیت دارند و تولیدات متنوعی از خودروهای سواری، خودروهای تجاری، و خودروهای خاص را تولید میکنند. این صنعت به عنوان یکی از منابع اصلی اشتغال و تولید در ایران محسوب میشود. همچنین، بازار داخلی ایران نقش مهمی در تحولات و توسعههای این صنعت ایفا کرده و همچنان توانمندیها و چالشهای خود را داراست.
مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در رابطه با گرانی اخیر بازار خودرو اظهار کرد: به طور کلی قیمت خودرو متاثر از چند فاکتور است که نخستین آنها نوسانات قیمت دلار است که فاکتور اصلی افزایش و کاهش قیمت خودرو در نظر گرفته میشود. فاکتور دوم شرایط اقتصاد سیاسی کلان کشور است که این مورد هم روی دلار تاثیر میگذارد و به طبع قیمت دلار هم بر قیمت خودرو در بازار خودرو تاثیرگذار است. مورد سوم جو روانی حاکم بر خودروسازی است که هر چقدر این جو روانی به سمت ثبات، تولید بیشتر و خبرهای خوب باشد قاعدتاً در ثبات قیمت خودرو تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: حال اینکه که سهم هر یک از این سه فاکتور چقدر است بسته به این دارد که فضای کدام یک از این سه فاکتور منفیتر است و هر کدام که منفیتر باشد عوامل دیگر هم به سمت آن سوق پیدا میکند و در واقع عاملی که منفیتر است، تاثیرگذارتر خواهد بود چرا که لیدر اصلی بازار خودروی ما مانند تمام بازارهای غیر مولد دلال است و دلال به دلیل سرمایهای که در بازار آورده، با کوچکترین واکنش منفی در یکی از این سه مولفه به دنبال افزایش قیمت و افزایش سرمایه خود است و قاعدتاً این دلالها به راحتی اجازه نخواهند داد که قیمت پایین بیاید.
این کارشناس با بیان اینکه متأسفانه دولت به عنوان سیاستگذار و ناظر بازار خودرو، نظارت و اشرافی بر بازار ندارد، گفت: در روزهای اخیر هم فضای اقتصاد سیاسی کشور ما به دلیل تنشهایی که در منطقه وجود دارد و افزایش قیمت ارز ناشی از همین فضا و همچنین جو روانی منفی که متاثر از کاهش تولید خودرو و عدم رفع نیاز بازار ایجاد شده، قیمتها در بازار خودرو صعودی بوده است.
مصطفوی خاطرنشان کرد: پیشبینیها گویای این است که تا پایان سال ما در بازار خودرو چشمانداز صعودی خواهیم داشت مگر اینکه یک عامل تعیین کننده بسیار مثبتی در بازار اتفاق بیفتد که جلوی افزایش قیمت را بگیرد و یا برعکس آن یک عامل منفی خیلی تاثیرگذار غیر قابل پیش بینی اتفاق بیفتد که این شیب ملایم صعودی را بسیار تند کند.
منبع: موج