کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (جمعه ۱۵ تیر) اولین تصاویر از گلکسی بادز ۳ سامسونگ پیش از رونمایی رسمی + عکس حسگر اثر انگشت اولتراسونیک در گوگل پیکسل ۹ | قدرت شناسایی حتی هنگام رطوبت و چرب‌بودن دست علت ریزش قیمت بیت کوین در روز‌های اخیر چیست؟ (۱۵ تیر ۱۴۰۳) کدمورس جدید همستر کامبت (جمعه ۱۵ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۱۴ تیر) معرفی بازی معمایی Boxes: Lost Fragments + دانلود اندروید و IOS مشخصات باتری و توان شارژ گوشی شیائومی ۱۵ پرو فاش شد کدمورس جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۱۴ تیر) + آموزش ال‌جی پلتفرم خانه هوشمند Homey را خرید کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (چهارشنبه ۱۳ تیر) توسعه هوش مصنوعی، گاز‌های گلخانه‌ای گوگل را ۴۸ درصد افزایش داده است همه‌چیز درباره ماهواره‌های ایرانی «کوثر» و «هدهد» + جزئیات پایان ممنوعیت واژه «شهید» در فیس‌بوک و اینستاگرام ویدئو | جدیدترین تریلر بازی Black Myth: Wukong احتمالا طراحی اپل واچ سری ۱۰ درمقایسه‌با نسخه قبلی تغییری نخواهد کرد چرا لوازم خانگی مدرن و جدید زودتر از قدیمی‌ها خراب می‌شوند؟ | پرزرق‌و‌برق‌های نازک‌نارنجی کدمورس جدید همستر کامبت (چهارشنبه ۱۳ تیر) + آموزش آیا تپ سواپ لیست شد؟ + بیانیه رسمی تپ سواپ (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کارت‌های کمبو جدید همستر کامبت (سه‌شنبه ۱۲ تیر) معرفی بازی «گربه بی‌نام» (Nameless Cat) + دانلود اندروید و IOS
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آیفون فقط ۲۰ میلیون | بار دیگر کلاهبرداری پانزی در ایران

  • کد خبر: ۲۰۸۷۸۱
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
آیفون فقط ۲۰ میلیون | بار دیگر کلاهبرداری پانزی در ایران
کوروش کمپانی، شرکت‌ فروشنده آیفون ۲۰ میلیون تومانی پلمب شد. خریداران، دیگر در دام کلاه‌برداری پانزی فروشندگان گرفتار نشوند.

به گزارش شهرآرانیوز - ترفند پانزی یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه است که سودها را از پول سرمایه‌گذاران جدید به جای سود واقعی پرداخت می‌کند. اغواء سرمایه‌گذاران با عایدی‌های غیرعادی و جذاب، این ترفند به سرمایه پایداری نیاز دارد و معمولاً با فروپاشی مواجه می‌شود.

با بسته شدن درهای واردات قانونی برای گوشی‌های آیفون از مدل ۱۴ به بعد، افزایش قیمت آیفون ۱۳ و مدل‌های قبلی از کمترین اتفاقاتی بود که با اعمال این ممنوعیت رخ داد. درادامه این تصمیم منجر به قاچاق و ورود غیرقانونی آیفون ۱۴ و ۱۵ شد و بیش از چندصدهزار دستگاه به صورت غیرقانونی وارد بازار شدند، همچنین باعث مشکلات رجیستری کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های جدید اپل شد.

این آشفتگی در بازار موبایل پایان ماجرا نبود. کاهش تولید و عرضه آیفون ۱۳ و افزایش قیمت آیفون ۱۳ در ایران که هم تأثیر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ بود و هم نتیجه نوسان‌ها نرخ ارز، زمینه را برای سودجویی و کلاه‌برداری به اسم فروش آیفون ۱۳ با قیمت ۲۰ میلیون تومان فراهم کرد.

طمع کلاهبرداران و مردم نآگاه

در یکی‌دو ماه گذشته، افراد یا فروشگاه‌ها تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند که به‌ظاهر آیفون ۱۳ را به قیمت ۲۰ میلیون تومان با تحویل چندماهه به خریداران عرضه می‌کردند؛ اما واقعیت ماجرا چیزی جز «خالی‌فروشی» یا همان کلاه‌برداری پانزی نبود.

در روز‌ها و هفته‌های ابتدایی فروش این آیفون‌های ارزان‌قیمت، کلاه‌برداری‌بودن این پروژه اثبات‌کردنی نبود. وب‌سایت بعضی از این فروشگاه‌ها اینماد و صفحه‌شان در شبکه‌های اجتماعی چندصدهزار دنبال‌کننده داشت و حتی چهره‌های مشهور و معروف هم این شیوه فروش را تبلیغ می‌کردند.

در همان روز‌ها هم بعضی کارشناسان درباره‌ی کلاه‌برداری و سودجویی افراد و فروشگاه‌ها در این مدل فروش هشدار داده بودند. نگاهی به تفاوت قیمت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی آیفون‌های ۱۳ که در بازار یا فروشگاه‌های آنلاین معتبر فروخته می‌شدند، نشان می‌داد که خرید آیفون ۱۳ با قیمت ۲۰ میلیون تومان نمی‌تواند کار عاقلانه‌ای باشد.

در کنار این مسائل، رویه‌های واردات تجاری آیفون ۱۳ و عوارض گمرکی و هزینه رجیستری گوشی‌هایی که با رویه مسافری وارد کشور می‌شوند، نشان می‌داد طبق منطق تجارت و مناسبات اقتصادی برای هیچ واردکننده و فروشنده‌ای به‌صرفه نیست که آیفون ۱۳ را به قیمت ۲۰ میلیون تومان بفروشد.

حالا انتشار تصویر پلمب‌شدن «کورش کمپانی»، یکی از شرکت‌هایی که فروشنده همین گوشی‌های آیفون ۲۰ میلیون تومانی بود، کلاه‌برداری‌بودن پروژه‌ها را روشن کرد. دراین‌بین، برخی شیوه‌های تبلیغ، به‌ویژه نمایش‌دادن خریدارانی که با همین مبلغ آیفون ۱۳ خریده بودند، باعث شده بود تا عده‌ای به این فروشندگان اعتماد کنند.

پلمپ شدن

این اعتمادکردن درنهایت به سرانجام خوشی ختم نشد؛ عده‌ای از کسانی که ۲۰ میلیون تومان به این شرکت‌های فروشنده آیفون ۲۰ میلیون تومانی داده بودند تا مدتی بعد گوشی‌شان را تحویل بگیرند، بعد از گذشت چند ماه رنگ گوشی خریده‌شده را ندیدند و پیگیری‌هایشان از شرکت فروشنده به جایی نرسید.

هفته‌ی گذشته، افرادی که در دام کلاه‌برداری این فروشنده‌ها گرفتار شده بودند، با هدف اعتراض به پروژه کلاه‌برداری مقابل همین شرکتی که امروز پلمب شد، تجمع کردند. احتمالاً همین اعتراض‌ها به شکایت خریداران از این شرکت و در‌نهایت پلمب‌شدن آن منجر شده است.

ناگفته نماند که این شرکت فقط یکی از فروشنده‌های آیفون ۱۳ با قیمت ۲۰ میلیون تومان است و تعداد فروشندگان خالی‌فروش کم نیست. باوجوداین، پلمب‌شدن یکی از این شرکت‌ها می‌تواند کلاه‌برداری‌بودن این پروژه را ثابت کند و باعث شود تا تعداد کمتری از مردم خام وعده آیفون ارزان‌قیمت شوند و فریب کلاه‌برداران را بخورند.

منبع:زومیت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->