سرخط خبرها

افزایش ۳۳ قلم دارو به سبد دارویی کشور (۹ بهمن ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۰۸۹۳۲
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
افزایش ۳۳ قلم دارو به سبد دارویی کشور (۹ بهمن ۱۴۰۲)
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۳۳ داروی جدید به سبد دارویی کشور اضافه شد، گفت: این دارو‌ها در حوزه طب سنتی و ذخایر استراتژیک است.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حیدر محمدی روز دوشنبه (۹ بهمن ۱۴۰۲) در نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: بیش از سه هزار داروی ژنریک در کشور داریم و در راستای ذخایر استراتژیک سعی می‌کنیم این دارو‌های اساسی را ذخیره کنیم تا در مواقع ضروری و نیاز در اختیار مردم و داروخانه‌ها قرار دهیم.

وی اظهارداشت: از لحاظ تولید دارو در شرایط مطلوبی هستیم سال گذشته کمبود شدید دارو‌های بیهوشی داشتیم در حالیکه اکنون در کشور تولید می‌شود، همچنین برای داروی وارفارین مشکلی نیست، دارو‌های جدید با تکنولوژی و اثر جدید وارد فهرست دارویی کشور شده و به محض آغاز تولید آن‌ها سازمان غذا و دارو در این باره اطلاع رسانی خواهد کرد.

تولید واکسن‌های جدید در کشور

محمدی با اشاره به موفقیت ایران در تولید واکسن کرونا، از تولید واکسن‌های روتاویروس، پنوموکوک، تب زرد بزودی در کشور خبر داد.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو، تسهیل در قیمت گذاری فرآورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نیز بصورت سیستمی انجام می‌شود شناسه گذاری و ترخیص کالا‌ها نیز با سرعت در حال انجام است.

محمدی افزود: افراد می‌توانند برای اطلاع و آگاهی بیشتر به سامانه میز خدمت مراجعه کرده و از داشبورد‌های تولید و واردات دارو و اقلام پزشکی مطلع شوند.

وی تصریح کرد: داشبورد‌های سازمان غذا و دارو چراغ روشنی برای ذینفعان و مدیران است تا برای اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند، برنامه ریزی کنند.

ورود بیش از ۹۰۰ هزار داروی بیماران سی اف 

وی ادامه دارد: بزودی تا پایان سال‌جاری بیش از ۹۰۰ هزار داروی بیماران سی اف وارد کشور شده و مشکل این بیماران حل می‌گردد.

اجازه فعالیت پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو را نمی‌دهیم

محمدی با اشاره به پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو، گفت: به شدت با اجرای این نوع روش مخالف بوده و اجازه فعالیت آن را نمی‌دهیم و هر کسی از آن دفاع کند منافی سلامت مردم است، در عین حال ارسال دارو به درب منزل بیماران را قبول داشته و مخالفتی با اجرای آن نداریم.

وی تصریح کرد: البته این طرح برای بیماران ام اس، خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد در حال اجراست و با داروخانه‌ها که هسته اصلی اجرای آن هستند، مشورت کردیم و بزودی از طریق نسخه نویسی الکترونیک دستورالعمل آن ابلاغ می‌شود.

محمدی ادامه داد: در این طرح نسخه کاغذی دستور کار نیست و باید ازطریق نسخه نویسی الکترونیک انجام شود.

۱۲۵ همت برای تامین دارو نیاز داریم

محمدی تاکید کرد: تخصیص ارز به موقع و حمایت بانک مرکزی می‌تواند مشکلات دارویی کشور را برطرف کند، و اکنون سهمیه ارزی ما نسبت به سال گذشته بهتر بوده و بطور مرتب در حال پیگیری هستیم که مجلس ۱۲۵ همت در بودجه سال آینده برای دارو مصوب کند تا دچار مشکل نشویم.

به گفته معاون وزیر بهداشت، اگر سقف ارزی را ۵/۲ هزار میلیارد تومان تعیین کنند و نقدینگی و تسهیلات دهند و بیمه‌ها در پرداخت‌ها به روز شوند، مشکل تامین دارو برای سال ۱۴۰۳ حل می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->