دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس
سرخط خبرها

درباره «تمساح خونی» جواد عزتی، فیلمی اکشن در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر + عکس

  • کد خبر: ۲۰۹۵۸۵
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
درباره «تمساح خونی» جواد عزتی، فیلمی اکشن در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر + عکس
اولین ساخته سینمایی جواد عزتی به تهیه کنندگی کامران حجازی و نویسندگی پدرام افشار در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید در میان بازیگران حال حاضر سینمای ایران که هم چهره محبوبی هستند و هم شهرتی به هم زدند، جواد عزتی آخرین بازیگری بود که تصورش می‌رفت ولع کارگردانی داشته باشد. هادی حجازی‌فر، سروش صحت، رامبد جوان، مهران مدیری و... ازجمله بازیگرانی هستند که در سال‌های اخیر علاوه بر بازیگری به کارگردانی در سینما پرداختند و تا جایی پیش رفتند که به نظر می‌رسد، آنها در آینده‌ای نزدیک کارگردانی را به بازی در فیلم‌های دیگران ترجیح دهند اما عزتی آنقدر در این سال‌ها در نقش‌های متفاوت غیر‌کمدی خوش درخشید و البته در جشنواره فجر بازی‌های خوبش نادیده گرفته شد که همگان بر این تصور بودند که او تلاش می‌کند در بازیگری توان و انرژی‌‌اش را معطوف کند و به چیزی دیگری نیندیشد اما «تمساح خونی» تمامی این تصورات و پیش‌بینی‌ها را به هم ریخت.

جواد عزتی با «تمساح خونی» در فجر+ عکس

«تمساح خونی» فیلمی است که عزتی در سکوت کامل خبری کلید زد و آن را بی‌سروصدا جلو دوربین برد. در تنها عکسی هم که از آن منتشر کرد، نه خبری از تصویر خودش بود و نه بازیگر و دوست و همراه قدیمی‌اش عباس جمشیدی‌فر. در اولین عکس اولین فیلمش تصویری از سعید آقاخانی منتشر شد که به خوبی امتحان خود را در بازیگری و کارگردانی پس داده و در سینما و تلویزیون خوش درخشیده است.

همین‌ها نشان می‌دهد با اینکه عزتی هم کارگردانی «تمساح خونی» را بر عهده دارد و هم نقش اول فیلمش را بازی می‌کند، تمایلی به خودنمایی ندارد و مانند بسیاری دیگری از بازیگران که پا به عرصه کارگردانی گذاشتند، می‌‌خواهد همچنان بی‌هیاهو کار کند.

اما چه شد که عزتی کارگردان شد؟ آنطور که از شنیده‌ها برمی‌آید، او که بازیگر اصلی فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی بود حین فیلمبرداری این فیلم پیشنهادهای خوبی در روند کار ارائه می‌دهد که نظر کامران حجازی، تهیه‌‌کننده فیلم را جلب می‌کند. حجازی که تا به امروز سه فیلم «مرد بازنده»، «کت چرمی» و «تمساح خونی» را تهیه کرده، متوجه می‌شود که عزتی تنها یک بازیگر صرف نیست و قریحه و توانایی لازم برای کارگردانی را دارد. همین اتفاق زمینه‌ساز همکاری و ساخت «تمساح خونی» می‌شود. فیلمی که پدرام افشار که فیلمنامه سریال «مرداب» را هم نوشته است، فیلمنامه آن را نوشته و قرعه کارگردانی‌اش به نام عزتی افتاد.

کارگردانی به اضافه نقش اول فیلم

طبیعی است وقتی فیلمنامه‌ای کمدی به دست بازیگری می‌افتد که خود بهترین بازی‌های کمدی در سینما و تلویزیون را در کارنامه خود دارد، تصمیم بگیرد که خود نقش اول آن را هم بازی کند. پس نمی‌توان به عزتی ایراد گرفت که چرا در فیلم خود، نقش اول را بازی می‌کند. اما نکته مهم در «تمساح خونی» این است که این بازیگر تعدادی از دوستان و همکاران قدیمی خود را در فیلمش گرد هم آورده و این نشان می‌دهد که عزتی در ساخت اولین فیلمش برخلاف خیلی‌های دیگر هوای دوستان و همکاران قدیمی‌اش را داشته و اصرار داشته که آنها را در فیلم اولش گرد هم آورد.

عکس هایی که از پشت صحنه‌ این فیلم منتشر شده نیز فضای دوستانه و در عین حال حرفه‌ای را نشان می دهد و این تصور را به وجود می آورد که  همه عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای هم رقم بزنند.

روحی تازه به سینما دمیده می شود؟

با توجه به اطلاعاتی که از فیلم منتشر شده است می‌توان گفت که تقریباً نیمی از فیلم شامل سکانس‌های تعقیب و گریزی می‌شود که حتی کارگردانان کارکشته سینما هم در طراحی و پرداخت آنها لنگ می‌زنند اما عزتی البته با همراهی فیلمبردار کار درستش سامان لطفیان و تدوین عماد خدابخش به خوبی از پس طراحی و برداشت این سکانس‌ها برآمده و طوری آنها را طراحی کرده که تماشاگر را به تعجب وا‌می‌دارد. به‌خصوص که سال‌هاست سینمای ایران، فیلم اکشن پر از سکانس‌های تعقیب‌وگریز را به خود ندیده و عزتی با «تمساح خونی» در واقع روح تازه‌ای به سینما دمیده است.

تماشاگر با فیلمی متفاوت روبه‌رو می‌شود که هم هیجان‌زده می‌شود هم می‌خندند و حیرت‌زده می‌شود که چطور بازیگر محبوبش چنین سکانس‌هایی را جلو دوربین برده است.

درباره «تمساح خونی» جواد عزتی، فیلمی اکشن در چهل و دومین فیلم فجر+ عکس

۲ بازیگر، ۲ رفیق

داستان «تمساح خونی» درباره پولی کلان است که در اثر یک اتفاق به دو دوست قدیمی می‌رسد. آنها تلاش می‌کنند این پول را مایه پول‌سازی کنند اما از آنجا که نه پیش از این دست به چنین کاری زدند و نه جرأت آن را دارند با مصیبت‌‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که آنها را دوباره به همان نقطه اول بازمی‌گرداند. اما در این مسیر کارهایی که از آنها سر می‌زند تماشاگر را به وجد می‌آورد،‌ دچار دلهره می‌کند و آنقدر می‌خنداند که «تمساح خونی» را تبدیل به فیلمی جذاب برای تماشاگری می‌کند که علاقه‌مند به تماشای آثار کمدی است و این ماه‌های اخیر نشان داده که حاضر است، پولش را برای تماشای این فیلم‌ها در سینما خرج کند.

زوج عزتی و عباس جمشیدی‌فر که از سال‌های دور با رفاقت دارند، نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند که هم بازی‌شان خوب است و هم شیمی که بین‌شان برقرار است به خوبی جواب داده. دوستی آنها با هم نقش مهمی در هماهنگی در اجرا و شناخت بازی یکدیگر دارد و حرکت اضافه یا بازی‌دزدی بینشان به چشم نمی‌خورد.

بازیگری که از دل «کتاب‌باز» آمد

بازیگرانی مانند بهزاد خلج، الناز حبیبی، سعید آقاخانی و... کم نگذاشتند اما فیلم یک شگفتی دیگر هم برای تماشاگر به همراه دارد. احسان عبدی‌‌پور در برنامه کتاب‌باز، آقا حاتم را با خود جلو دوربین آورد که کتاب‌خوان و مترجم بود اما زندگی درویشی را برای خود برگزیده بود. در نقطه‌ای در جنوب شهر زندگی می‌کرد، نگهبانی و نظافت چند مغازه را بر عهده داشت. حضور این فرد در این برنامه سروصدای زیادی به پا کرد. این کاراکتر آنقدر جذاب بود که پس از این برنامه به شخصیتی محبوب تبدیل شد و سروش صحت دوباره او را به برنامه آورد. حالا عزتی او را به‌ عنوان یکی از بازیگران خود انتخاب کرده و انتخابش حرف ندارد. حاتم نقش پدری آلزایمری را بازی می‌کند که به سختی می‌توان باور کرد او تجربه بازی نداشته و همین انتخاب در واقع نشان می‌دهد که عزتی چقدر جزئیات برایش مهم بوده و برای روزی که کارگردانی کند چه اندوخته‌هایی برای خود کنار گذاشته بوده است.

«تمساح خونی» بی‌تردید یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر خواهد بود که اکران عمومی‌اش هم رکوردشکن خواهد بود. این فیلم با کمی تغییر در تدوین فیلم و ایجاد توازن بیشتر میان دو نیمه اول و دوم فیلم تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران خواهد شد که عزتی را با سربلندی وارد کارگردانی کرد و اثری به یادماندنی را به سینمای ایران اضافه می‌کند. 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->