توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (یکم آذر ۱۴۰۳) | شلغم کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

گزارشی از نمایشگاه لیزینگ لوازم خانگی مشهد | کاهش قدرت خرید و افزایش خریدهای قسطی

  • کد خبر: ۲۰۹۷۵۸
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
گزارشی از نمایشگاه لیزینگ لوازم خانگی مشهد | کاهش قدرت خرید و افزایش خریدهای قسطی
کاهش قدرت خرید سبب  استقبال مردم از شانزدهمین نمایشگاه لیزینگ لوازم خانگی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز همچون سال‌های گذشته، نمایشگاه بین المللی مشهد در آخرین ماه‌های سال میزبان یک رویداد غیرتخصصی است که این بار برخلاف تولیدکنندگان دانش بنیان، صاحبان صنایع یا شرکت‌های واردکننده، به طور مستقیم مردم را مخاطب قرار داده است.

لیزینگ مفهومی است که شاید بیشتر در حوزه خرید خودرو مطرح شده باشد، اما شانزدهمین نمایشگاه عمومی خرید اقساطی یا همان لیزینگ که در سالن‌های فردوسی، عطار، بهار، ابوسعید، مولوی و انوری و سرجمع ۱۰ هزار مترمربع زیربنای نمایشگاهی از ۱۱ تا ۱۴ بهمن ماه، همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است، فرصتی مناسب برای خانواده‌های مشهدی محسوب می‌شود تا در حوزه‌های مبلمان و دکوراسیون داخلی، لوستر و تأسیسات روشنایی، فرش و موکت، لوازم خانگی و کالای خواب بتوانند از خرید شرایطی بهره ببرند.

رؤیایی به نام حمایت از تولید!

«قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و در این شرایط، فروش اقساطی تنها راهکار قابل اجرا در بازار است.» این جمله، حرف دل همه غرفه‎دارانی است که در این رویداد نمایشگاهی با آن‌ها هم کلام شدیم. همه بر این باورند که بازار باید بتواند همین حداقل قدرت خرید مردم را قدر بداند و شرایطی ایجاد شود که واحد‌های فعال بتوانند حتی در شرایط سخت اقتصادی هم به تولید ادامه دهند. بااین حال ۱۴۵ شرکت تولیدکننده در این نمایشگاه که از چهار استان کشور حضور دارند، مطالباتی را هم مطرح می‌کردند، ازجمله گرانی مواد اولیه، نوسانات اخیر ارز و فعالیت بی حساب وکتاب زیرپله‌ای ها.

ناصر اکرامی که به عنوان تولیدکننده مبلمان از استان آذربایجان شرقی در این رویداد نمایشگاهی حضور دارد، با اشاره به موضوع گرانی مواد اولیه می‌گوید: متأسفانه این حقیقت حاکم بر بازار مبلمان است که مردم دوست دارند جنس گران‌تر بخرند و با این کار فکر می‌کنند گرانی الزاما مترادف با  کیفیت است. من به عنوان تولیدکننده‌ای که ۲۲ سال در کار مبلمان است، با قطعیت به شما می‌گویم که امکان ندارد مبلمان ۴۰ میلیون تومانی ترک در بازار پیدا شود، اما برای یک سرویس هفت‌خوابه مثلا به قیمت ۵۰ میلیون تومان، اگر بگوییم محصول تبریز است مشتری بی رغبت می‌شود، اما اگر بگوییم پارچه، چوب و ابر وارداتی دارد و ترک است، همان را‌ می‌خرد!

زیرپله‌ای ها، بلای جان تولید

گلایه درباره فعالیت تولیدکنندگان زیرپله ای، موضوعی بود که بیش از همه از زبان واحد‌های فعال در بخش کالای خواب مطرح می‌شد. تقریبا همه غرفه داران تأکید می‌کردند که افزایش نجومی نرخ اجاره بها برای تولیدکنندگان باعث شده تا واحد‌ها به حاشیه شهر‌های بزرگ رانده شوند و این موضوع به طور غیرمستقیم به افزایش قارچ‎گونه فعالیت‌هایی منجر شده که در آن، یک تولیدکننده محصولی را به دور از هر گونه نظارت و استاندارد تولید می‌کند، بسته بندی یک نام تجاری سرشناس و معتبر را جعل و آن را به کار می‌گیرد و در نهایت، اقلامی را به بازار می‌فرستد که اعتبار تولیدکنندگان مطرح بازار را مخدوش خواهد کرد.

رضا جعفرزاده، تولیدکننده تشک، لحاف و اقلام خواب که غرفه‌ای در تالار مفاخر این نمایشگاه برپا کرده است، در این باره می‌گوید: اگرچه مواد اولیه اخیرا به طور جهشی افزایش قیمت داشته، اما چون کالای خواب جزو جدانشدنی از جهیزیه زوج‎های جوان و یکی از ضرورت‌های موردنیاز مردم است، بازار همچنان گرم است و رکودی در این حوزه نداریم.

بااین حال، آن‌هایی که توان اداره یک واحد تولیدی در داخل شهر و زیرنظارت مستقیم بازرسان کنترل کیفیت را ندارند، وقتی به خارج شهر کوچ کردند، کارگاه‌های مخفیانه‌ای را به کار گرفتند که اتحادیه شاید حتی اطلاعی هم از فعالیتشان نداشته باشد، اما محصولی را به بازار می‌فرستد که از همان نام تجاری موجود در دست ما و نصف قیمت آن است. بدیهی است مشتری هم به سراغ آن محصول برود، اما غیراستاندارد بودن تولید، وجهه فروشگاه‌های معتبر، نام‌های تجاری مطرح و اصل بازار را تخریب می‌کند.

گلایه غرفه داران از برگزاری رویداد

به موازات طرح چالش‌های حوزه تولید، گلایه‌های متعددی درباره نحوه برگزاری رویداد از سوی غرفه داران مطرح شد. هادی باغشنی، مسئول غرفه عرضه یخچال، اجاق گاز، ماشین لباس شویی و اقلام مختلف لوازم خانگی که از مشهد در این نمایشگاه حضور دارد، در این باره می‌گوید: برای ۶۰ مترمربع فضا، ۶۰ میلیون تومان به نمایشگاه بین المللی پرداخت کرده ایم، اما به تفکیک برای نصب تجهیزات روشنایی، فضاسازی غرفه و حتی داخل آوردن نمایشگر‌های معرفی کالا به صورت جداگانه از ما پول گرفته اند. همه این‌ها به کنار، تبلیغات نیز بسیار ضعیف است و انتظار ما این بود که حجم بازدیدکنندگان بسیار بیشتر از این‌ها باشد.

وی درباره مدت زمان برپایی نمایشگاه نیز بیان می‌کند: پیش از این رویداد، نمایشگاه تخصصی کشاورزی و سیستم‌های آبیاری هوشمند به مدت چهار روز برگزار شد و نمایشگاه ما را هم در همین بازه برپا کرده اند، اما سؤال اینجاست که آیا مخاطب این دو رویداد یکی هستند؟

رضا صفری، سرپرست مجموعه نمایشگاه‌های بین المللی مشهد، با اشاره به تقویم فشرده نمایشگاهی تأکید کرد که مشهدالرضا (ع) به عنوان دومین قطب نمایشگاهی کشور با حجم زیادی از مطالبه فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی روبه روست که خواهان برپایی رویداد‌های خود هستند و بر همین اساس، بیش از ۶۰ رویداد نمایشگاهی در تقویم سال ۱۴۰۲ تدارک دیده شده است. به گفته وی در این شرایط اگر مدت زمان برپایی یک رویداد از چهار روز فراتر برود، مطالبه دیگران باعث می‌شود که تنوع برگزاری کاهش پیدا کند و عدالت مناسب نیز میان اصناف مختلف وجود نداشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->