سرخط خبرها
نیم‌نگاهی به گلخانه قدیمی خیابان کریمی

باغ 50 ساله

  • کد خبر: ۲۱۰
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
باغ 50 ساله

نجمه موسوی‌زاده

50 سال پیش که خیابان شهید کریمی باغ‌های انگور و مزرعه بود، حاجی محمد داوودی خباز نیز در زمینی به مساحت 2 هکتار که از پدربزرگش به او ارث رسید به درخت‌کاری و گلکاری مشغول بود، رفته رفته با گسترش شهر و شکل گرفتن خیابان حرعاملی و سپس بولوار شهید کریمی و ساخت و سازهایی که در این محدوده انجام شد، مساحت زمین حاج آقا کم شد اما شغل او تغییر نکرد. اکنون بعد از فوت حاج آقا، پسرانش کار را ادامه داده و در گلخانه‌ای با مساحت 5 هزار متر شغل پدر را پیشه کرده‌اند.
دیوارهای سبز رنگ باغ از مسافتی چند متری به چشم می‌خورد، تانکر بزرگ آبی که در مقابل درِ ورودی قرار دارد تا حدودی جلو رفت و آمد را گرفته است، چند نفر از کارگران در حال پر کردن حوضچه داخل باغ هستند، فضا چنان متبوع و دل‌انگیز است که گرمای این روزهای خرداد ماه را از ذهن دور می‌کند.
محمد داوودی خباز یکی از پسرهای حاج آقا درباره شغل پدری‌شان این‌گونه می‌گوید: 4 برادر هستیم که بعد از فوت پدر کار گلخانه را به دست گرفتیم و چون از کودکی در کنار پدر حضور داشتیم و از همان سن کم با گل و گیاه رشد کردیم، علاقه زیادی به این کار داریم و به همین دلیل هم شغل اجداد خود را حفظ کردیم.
وی می‌افزاید: نگهداری از گل و گیاه شاید در ظاهر آسان باشد اما گیاهان نیز مانند بچه نیازمند رسیدگی هستند، باید در مکان مناسب گذاشته شوند و به میزان کافی آبیاری شوند؛ برخی از گیاهان تنها یک‌ بار در هفته به آب نیاز دارند و در صورت آبیاری روزانه ریشه آن‌ها پوسیده شده و از بین می‌رود و یا برخی دیگر از گل‌ها نباید در معرض باد یا نور مستقیم خورشید قرار داشته باشند به همین دلیل هم می‌گوییم باغبانی شغل بسیار سختی است اما لذت آن باعث شده تا با علاقه این کار را انجام دهیم.
او با اشاره به درخت‌ها و کاج‌هایی که در اطراف باغ وجود دارد، بیان می‌دارد: این درخت‌ها و درختچه‌ها مورد استقبال شهرداری‌ها، شرکت‌ها یا اداره‌هاست که با خریداری این گیاهان محوطه و فضای شهری یا اداری را زیباسازی می‌کنند، همچنین حوضچه‌ای که در وسط باغ مشاهده می‌کنید به دلیل آبیاری گیاهان است چون این مکان آب لوله‌کشی ندارد با تانکر آب می‌آوریم. گل‌های دیگری مثل ناز، یخ، شمعدانی، حسن یوسف و ... در سراسر فضای گلخانه چیده شده که رنگ و بوی دیگری به فضا داده است، او در این‌باره می‌گوید: بعضی از این گل‌ها را از شهرهای شمالی کشور خریداری می‌کنیم به ویژه گل‌های آپارتمانی که در مکان مجزا و زیر آلاچیق و سایه‌بان چیده شده‌اند وارداتی است.
داوودی با بیان اینکه با وجود وسعتی که فضای گلخانه دارد، فروش جزئی داریم، بیان می‌کند: با توجه به اینکه بیشتر زندگی‌های مردم آپارتمانی شده در طول سال گیاهان آپارتمانی مورد اقبال مردم است و در تمام فصول مشتری خاص خود را دارد.
وی می‌افزاید: پرورش گل و گیاه یکی از کارهایی است که علاقه‌مندان بسیاری دارد، خیلی از افراد دوست دارند که در خانه یا آپارتمان خود گل و گیاه مورد‌ علاقه‌شان را پرورش دهند اما روش درست آن را نمی‌دانند. مهم‌ترین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا گیاهی که خریداری می‌کنید متناسب با فضای شما در خانه یا آپارتمان است؟
او ادامه می‌دهد: نخستین قانون برای دوام و رشد گیاه، انتخاب درست آن است. خاک مناسب، نورگیر بودن حیاط یا آپارتمان، گلدان و ... همگی در رشد و ماندگاری گیاه تأثیرگذار است و نمی‌توان به صرف زیبایی یک گل را خریداری کرد و انتظار داشت تا رشد کند و به همان شکل اول باقی بماند.  او درباره مشکلات و سختی‌های کار در گلخانه می‌گوید: کم‌ آبی و هوای گرم تابستان باعث خشک شدن گیاهان می‌شود همچنین بارش‌ تگرگ و آفت ضرر و زیان جبران ناپذیری برای گلخانه‌دار به همراه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->