به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در مراسم آغاز عملیات حفاری مسیر غربی پروژه خط۳ قطارشهری و پروژه احداث سطح سوم تقاطع غیرهمسطح میدان شهیدفهمیده در مشهد اظهارداشت: روزهای خوبی را پشتسر میگذاریم و پروژههای خوبی در مشهد هم افتتاح شده و هم افتتاح میشود و هم کلنگزنی و آغاز عملیات داریم. امروز هم عملیات اجرایی سه کلان پروژه در مشهد کلید خواهد خورد.
وی با اشاره به این موضوع که برای خدمت به مردم فارغ از هر موضوع و چالشی که وجود دارد، آماده هستیم، ادامه داد: آن چیزی که رهآورد و دستاورد انقلاب اسلامی مسلما نظام مقدس اسلامی است و شکل گرفته استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. این نظام دستاوردهای زیادی برای مردم و کشور داشته است.
از موضوعات مهم ایجاد روحیه خودباوری در مردم و مسئولان است، موضوعی که قبل از انقلاب گمشده ما بود. روحیه خودباوری سبب شد که شعار «ما میتوانیم» عملیاتی شود و در همه حوزهها شعار ما میتوانیم عملیاتی شد. ایجاد قرارگاه خاتمالانبیا نمونه بارز این شعار است، آنها بعد از جنگ علاوه بر حفاظت از سرزمین در حوزه عمرانی وارد کار شدند. در مشهد خط۲ قطار شهری ثمره کارهای جهادی این قرارگاه است.
شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه احداث خطوط قطارشهری ثمره خودباوری است، ادامه داد: هدفگذاری و ریلگذاری ما حرکت به سمت پروژههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است و نگاه ما فرازمانی است و بهدنبال کار تبلیغاتی نیستیم. کارها با برنامهریزی و نیازسنجی است و تمامی اقدامات با برنامهریزی و نیازسنجی انجام میشود.
وی تاکید کرد: یکی از معظلات شهر مشهد حملنقل عمومی است و ترافیک سنگین و آلودگی هوا که روزبهروز بیشتر میشود، امسال نسبت به سال گذشته روزهای پاک ۶٠ درصد کاهش داشته است و این نشاندهنده آن است که باید به حوزه حملونقل پاک و انبوه توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه حوزههای اصلاحات موردنیاز و توجه به حوزههایی که ترافیک شهر را روانتر کند، جزو اولویتهاست، خاطرنشان کرد: در مشهد همه مسئولان به این موضوع توجه دارند. مشکل را همه احصا کردیم و میدانیم. قطار شهری مورد نیاز است و کار خوبی است که نگاه ویژهای به آن میشود. اگر در حوزه قطارشهری کاری نکنیم چند سال آینده در ترافیک از لحاظ روحی و روانی و جسمی مشکلات زیادی داریم.
شهردار مشهدمقدس ادامه داد: فاز یک خط۳ قطار شهری از فازهای مهم است، زیرا راه اتصال به حرم مطهر رضوی است و با ۶ کیلومتر طول در سال آینده به بهرهبرداری میرسد و این کار تا آخر سال انجام خواهد شد. رکورد نصب ریل آن هم برای اولین بار ریل تولید صنعتگران ایرانی در خط۳ اتفاق افتاده است و رکورد نصب ریل در روز به بیش از ١۵٠ متر رسیده است. فاز یک چهار کیلومتر ریلگذاری شده است. ادامه حفاری امروز به سمت غرب حدود ١٠ کیلومتر عملیات اجرایی آغاز و حفاری خط۳ تا پایان سال آتی به اتمام میرسد و خط ۴ نیز در حال حفاری است.
وی با اشاره به اینکه در مشهد دو دستگاه TBM مشغول به کار هستند که هزینه نگهداری و تجهیزشان بسیار گزاف است، گفت: اما قرارگاه خاتمالانبیا پای کار مدیریت شهری است، هر کیلومتر خط قطارشهری ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که ۳۰۰ هزار میلیارد آن مربوط به حفاری هر کیلومتر است. این ١٠ کیلومتر ٣ هزار میلیارد تومان هزینه حفاری دارد و ۶ کیلومتر بیش از ١۵ هزار میلیارد تومان برای شهرداری و مدیریت شهری هزینه داشته است.
قلندرشریف با بیان اینکه فاز۲ نیز در همین دوره بهرهبرداری میشود و ایستگاه الندشت، ١۵ اسفند امسال و ایستگاه سلامت در انتهای شهیدکاوه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: پلهای فرار خط٣ قطار شهری کوهسنگی به بهرهبرداری رسید که موضوع مهم برای پدافند غیرعامل است. شورای شهر این دوره با تمام مشکلات و کمبودمنابع پای کار قطارشهری ایستاده است. پروژههای حملونقل دیگری همچون میدان انقلاب و اتصال بلوار امام خمینی کلنگزنی شد و این دو پروژه امروز جزو نیازهای شهر است. این دو پروژه آیندهنگری در حوزه حملونقل است و در بحث کرانه شمالی اینها کلیدواژه و آغاز پروژههاست و ترافیک شمالی را کاهش و ورودی و زیرساختهای خوبی دارد. بایستی نگاهی آیندهنگرانه به شهر داشته باشیم تا شهر با مشکل روبهرو نشود.
در پایان این مراسم به دستور شهردار مشهدمقدس کلنگزنی تقاطع سوم سطح میدان شهید فهمیده و عملیات اجرایی حفاری بخش غربی خط٣ قطار شهری مشهد آغاز شد.