چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

آیا قیمت بلیت اتوبوس نزدیک عید افزایش می‌یابد؟

  • کد خبر: ۲۱۲۷۲۳
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
آیا قیمت بلیت اتوبوس نزدیک عید افزایش می‌یابد؟
در آستانه عید که مردم در تکاپو هستند تا به سفر بروند، با کمبود بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس مواجه شدند.

به گزارش شهرآرانیوز در برنامه پایش گفته شد در آستانه عید که مردم در تکاپو هستند تا به سفر بروند، با کمبود بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس مواجه شدند؛ برای اکثر افراد جامعه پیش آمده که هرچقدر سایت‌های فروش بلیط را بررسی کردند، بلیتی پیدا نکردند؛ بخصوص در ایام تعطیلات. برای کمبود بلیط دلیل‌های متفاوتی می‌آورند؛ مثلاً دولت تلاش می‌کند برای حمایت از مصرف کننده جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیرد به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی یا ناوگان حمل و نقل بین شهری دخل و خرجشان همخوانی ندارد و دیگر پولی صرف نوسازی و توسعه نکردند. قیمت‌گذاری دستوری، برای حمایت از مصرف‌کننده است، اما نتیجه عکس دارد. هرکسی دلیلی دارد، ولی کارشناسان معتقدند دولت از طریق راه‌هایی می‌تواند طوری از مصرف‌کننده حمایت کند که ناوگان‌های حمل و نقل ضرر نکنند؛ که در ادامه به آن می‌پردازیم.

احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که چرا بلیط نیست، می‌گوید: «درسال ۱۴۰۰، تعداد ۱۶ هزار و پانصد دستگاه اتوبوس بود، اما در حال حاضر ۷ هزار و پانصد است (نصف شده است)، که نشان می‌دهد به خاطر نرخ کنترل شده و عدم افزایش نرخ سال به سال کاهش پیدا می‌کند؛ و دلیل دیگر این است که ما در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ نداشتیم تا اردیبهشت ۱۴۰۲ که ۲۹ درصد افزایش نرخ داشتیم.»

وی درباره آن ۹ هزار اتوبوسی که نیستند، بیان می‌کند: «آن اتوبوس‌ها مثلاً وارد کارخانه‌ها شدند که هم درآمدشان بیشتر است و هم امنیتشان، چون مسیر‌هایی که در جاده‌ها بخواهند تردد کنند خطر بیشتری دارند، ولی در کارخانه‌ها خطر کمتر است؛ از جهتی دیگر گرانی لاستیک به حدی است که از ۶۰ میلیون بیشتر شده‌است؛ اتوبوسی که تا دو سال پیش حدود ۸۰۰ میلیون بوده الان رسیده به مرز ۲۷ میلیارد. الان من نمی‌دانم دولتمردان چرا دستورمی‌دهند که نرخ افزایش پیدا نکند و در نهایت من با بالای ۵۰ سال سابقه اعلام می‌کنم که هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد.»

عامری ادامه می‌دهد: «گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است (۴۲ دلار)، و این سوخت به همه داده می‌شود و این طور نیست که فقط برای اتوبوس باشد، اگر کسی در خانه‌اش هم بخواهد از گازوئیل استفاده کند، همین ۳۰۰ تومان است. در ۱۰ ماه امسال حدود ۱۲۰ میلیون جابجایی مسافر داشتیم، فرض کنیم که سوخت را هم می‌دهند اما، با این حجم از تردد!»

سخنگوی اتحادیه مسافربری درباره تفاوت قیمت شرکت‌ها توضیح می‌دهد: ما چند مدل ماشین داریم؛ مثلاً ماشینی که معمولی است یا VIP ۳۰ نفره یا ۲۰ نفره. اما قیمت ماشینی ۴۲ نفره با ۲۵ نفره سرجمع یکی است.

وی درباره کاهش تعداد رانندگان می‌گوید: «بخاطر درآمد، بخاطر شرایط اقتصادی بد؛ متأسفانه بعضاً کشور‌های خارجی، پایه یک استخدام می‌کنند.»

عامری درباره کمبود اتوبوس و اینکه قرار بود اتوبوس وارد شود، بیان می‌کند: «در دولت قبل آقای سیف گفتند دلار ندارند، آقای نوبخت گفتند ریال ندارند، به آقای معاون گفتیم گمرکی ما را معاف کنید تا بتوانیم اتوبوس وارد کنیم، موافقت هم کردند، ولی هیچ اتفاقی رخ نداد.»

وی درباره اینکه چه باید کرد، می‌گوید: «دولت باید از دخالت در نرخ‌گذاری عقب‌نشینی کند و باید ظرف چند روز آینده بین سازمان حمل و نقل جاده‌ای و صنف، قیمت بلیط مشخص شود و افزایش پیدا کند؛ چراکه ما در چند روز آینده باید پیش‌فروش بلیط‌های نوروز را آغاز کنیم.»

در آستانه نوروز مردم با کمبود بلیط مواجه شدند، که سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور معتقد است دلایل متفاوتی دارد مانند کمبود اتوبوس، گرانی لاستیک، گرانی گازوئیل، جذب راننده‌های پایه یک توسط کشورها، دخالت دولت در تعیین نرخ بلیط و درنهایت افزایش کم قیمت بلیط اتوبوس؛ که این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا مردم در تهیه بلیط به مشکل خورده و یا با قیمت‌های بالایی مواجه شوند که شاید همۀ افراد جامعه توان پرداخت آن را نداشته باشند. عامری همچنان معتقد است زمانی که تعیین قیمت بلیط دست خودمان بود با این مشکلات مواجه نبودیم، چراکه هم به جیب مردم و هم به مشکلات اتوبوس‌رانی‌ها توجه می‌کردیم.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->