سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

روز و ساعت دقیق لحظه تحویل سال ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۱۳۱۲۳
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
روز و ساعت دقیق لحظه تحویل سال ۱۴۰۳
عید نوروز امسال مصادف با ماه مبارک رمضان ، ماه نزول رحمت الهی، است.

به گزارش شهرآرانیوز، لحظه تحویل سال همان لحظه رسیدن خورشید به مبداء حرکت آن یا همان نقطه اعتدال فروردین است و طبق محاسبات هر گاه فاصله خورشید از نقطه اعتدالی، برابر با صفر شود‏ این لحظه تحویل سال را به ما می‌دهد.

سال تحویل ۱۴۰۳ چه ساعتی است؟

لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ شمسی به ساعت ایران برابر است با ساعت شش و ۳۶ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ شمسی، برابر با ۲۰ مارس (مارچ) ۲۰۲۴ میلادی و ۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری. باتوجه به ساعت لحظه‌ی تحویل سال که قبل از ۱۲ ظهر است، روز چهارشنبه برابر با اول فروردین یا نوروز است.

سال ۱۴۰۳ کبیسه است؟

سال ۱۴۰۳ شمسی، سال کبیسه است و با توجه به اینکه اسفند ماه ۱۴۰۳ سی روز کامل است و این سال دارای ۳۶۶ روز میباشد پس سال کبیسه محسوب می‌شود.

سال کبیسه یعنی چه؟

گردش کامل زمین به دور خورشید حدود ۳۶۵ شبانه روز و شش ساعت طول می‌کشد. چون شش ساعت در تقویم آورده نمی‌شود، بنابراین مشکلاتی به وجود می‌آید. در زمان‌های قدیم از این شش ساعت چشم‌پوشی می‌کردند و این خود مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. مشکل این بود که مثلا پس از دوازده سال، دوازده ضربدر شش ساعت که می‌شود ۷۲ ساعت از تقویم کسر می‌شد. حالا ببینید این ۷۲ ساعت، سه شبانه روز می‌شد.

به عبارتی شروع سال به جای اینکه اول فروردین باشد، ۲۶ اسفند بود و هر چقدر که ادامه می‌یافت، سال جلوتر و به سمت اسفند می‌آمد. یکی از کار‌هایی که در قدیم انجام می‌دادند، در هر صد و بیست سال، یک ماه به تقویم اضافه می‌کردند و آن سال، به جای اینکه دوازده ماه ماه داشت، سیزده ماهه می‌شد. با این یک ماه اضافه مجدد شروع فروردین در همان زمان خودش یعنی نقطه اعتدال بهاری انجام می‌گرفت.

اما امروز، آن صد و بیست سال، به چهار سال رسیده است. در این چهار سال، چهار تا شش ساعت به سمت اسفند می‌رویم. چهار تا شش ساعت می‌شود بیست و چهار ساعت یا یک شبانه روز. حالا به جای اینکه عید، از یک روز مانده به نقطه اعتدال بهاری شروع شود، یک روز به اسفند اضافه می‌کنیم و اسفند سی روزه می‌شود. با این یک روز اضافه، آن بیست و چهار ساعت عقب مانده جبران شده و عید هنگام اعتدال بهاری آغاز می‌شود. کبیسه قبلی در سال ۱۳۹۹ بود و پس از چهار سال، امسال یعنی سال ۱۴۰۳ مجدد سال کبیسه است.

ریشه اصطلاح «الهی ۱۲۰ ساله شی»

جالب است بدانید که اصطلاح «الهی ۱۲۰ساله شی» نیز از همین بخش نجوم گرفته شده است. وقتی که در دید و بازدید عید می‌گویند که «الهی صد و بیست ساله شی»، یعنی اینکه بتوانی یک بار دیگر سال سیزده ماهه را ببینی و در جشن‌های ویژه مخصوص سال سیزده ماهه شرکت کنی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->