فروش آنلاین فیلم‌های سینماتیکت تاریخ‌ساز شد | فروش گیشه سنتی به پایان خود رسید؟ سریال «کنکل» بازهم توقیف شد؟ ساخت اسپین آف سریال «ویچر» در میانه راه متوقف شد سوگل خلیق با کنسرت نمایش روی صحنه می‌رود قسمت جدید «مرد عنکبوتی» با بدلکاران «جکی چان» ساخته می‌شود برنامه «نمک نشنال» به شبکه نسیم رسید + زمان پخش و تیزر عرفان طهماسبی خواننده تیتراژ «بامداد خُمار» شد پارسا پیروزفر با «جادوی سفید» به سینماها می‌آید «ببعی قهرمان»؛ پرفروش‌ترین انیمیشن ایران در مسیر جشنواره‌های جهانی معرفی قهرمانان مردمی در «خط اول» «برد پیت» تهیه‌کننده فیلمی درباره غزه شد علیرضا داودنژاد از رفاقتش با داود رشیدی گفت «سینما متروپل» پس از سه سال انتظار روی پرده می‌رود + خلاصه داستان و زمان اکران زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد زمزمه‌های بازگشت عادل فردوسی‌پور و رامبد جوان به تلویزیون بی راهه وزیر راه در مشهد تحرک فرهنگی در دولت چهاردهم | در مدت یکسال ۶۴۹۱ نمایش روی صحنه رفت اتحاد ماندگار، خلاقیت هنرمندان علیه تفرقه افکنی نگاهی به ۲  کتاب تازه منتشرشده درباره رابطه فوتبال و سیاست | فوتبال فقط فوتبال نیست
سرخط خبرها

زنان، تغییر و تأثیر

  • کد خبر: ۲۱۴۱۱۵
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
زنان، تغییر و تأثیر
صف زنان روستایی شناسنامه‌به‌دست و منتظر، پوشش زن کهن‌سال‌تر و چهره زنان تا حدی شاخصه فرهنگی متفاوت خود را به رخ می‌کشد، اما نکات نهفته در عکس فراتر از آن است.

اهر، شهر کوچکی است در آذربایجان شرقی، بخشی از منطقه عشایری، روستای قره‌داغ درست در کنار گوش سمت راست گربه جغرافیای ایران. زمستان‌هایش سرد و برفی و بهار و تابستانش با‌صفاست. قره‌داغ را به دامنه تاریخی کوه سیاهش و دلاوران تاریخش، چون ستارخان و رحیم‌خان چلبیانلو می‌شناسند.

آنجا مأمن مردمان اصیلی است از سرزمین ایران که همچنان این اصالت را به‌وضوح در زبان، تبار و چهره‌شان می‌توان دید. عکس معصومه فریبرزی پرتره‌ای جمعی است از این توصیف. عکسی که عکاس همراه با یک گروه صندوق سیار انتخابات برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روستایی عشایرنشین ثبت کرده است.

صف زنان روستایی شناسنامه‌به‌دست و منتظر، پوشش زن کهن‌سال‌تر و چهره زنان تا حدی شاخصه فرهنگی متفاوت خود را به رخ می‌کشد، اما نکات نهفته در عکس فراتر از آن است. پشت پنج زن ایستاده، پرتره پنج مرد توی قاب‌ها دیده می‌شود. به شکل عجیبی وجوه بصری مشابهی بین عکس‌های نقش‌بسته در قاب و زن‌ها وجود دارد.

نکته در تنوع سنی عکس مردان و تفاوت پوشش و قدمت است. عکس سمت راست درست مثل زن سمت راست که پوششی قدیمی و سنتی دارد، شمایلی متفاوت است و بعد تکرار تفاوت در دیگر عکس‌ها. از همین رو عکس تبدیل می‌شود به سندی نمادین. سندی سمبلیک از تغییرات فرهنگی و اجتماعی. اینجا و در این عکس زنان وجهی مؤثرتر و فعال‌تر از مردان پیدا کرده‌اند. این‌گونه به نظر می‌رسد که این‌بار این مردان هستند که عقب‌تر از زنان ایستاده‌اند و جلوداری در فعالیت‌های اجتماعی به آن‌ها سپرده شده است. در واقعیت آماری هم چنین است. طی چهاردهه گذشته زنان در عرصه‌های مدیریتی، تصمیم‌گیری، هنری و علمی حضور داشته‌اند و نقش مؤثر آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی غیرقابل چشم‌پوشی است.

به پیوست عکس خوب معصومه فریبرزی نکته دیگری را نیز می‌توان اضافه کرد و آن تصویر قاب گرفته ده‌ تومانی منقش به تصویر مرحوم سیدحسن مدرس است که خود نمادی از مجلس و نماینده مستقل و غیروابسته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->