سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید
سرخط خبرها

معاون وزیر دادگستری: مشهد با ابتکارات خوب خود برای کشور برنامه دارد

  • کد خبر: ۲۱۶۰۳۹
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
معاون وزیر دادگستری: مشهد با ابتکارات خوب خود برای کشور برنامه دارد
معاون وزیر دادگستری گفت: الان مشهد با ابتکارات خوبی مانند ترمیمی شدن شهر، گسترش روش‌های مشارکتی عدالت و شوق زندگی برای کشور برنامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید علی کاظمی امروز، ۱۷ اسفندماه، در مراسم شروع فعالیت محاکم اطفال نوجوانان و دادسرای ویژه نوجوانان در قالب مجتمع قضایی حمایتی شوق زندگی که در دادگستری کل استان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما شاخص‌هایی در مورد وضعیت حقوق کودک در کشور داریم که گاهی مرتبط با یک دستگاه و گاهی مرتبط با دستگاه‌های مختلف هستند.

وی افزود: در شاخص‌های مرتبط با یک دستگاه پیش‌بینی‌های خوبی کردیم، اما در شاخص‌هایی که نیاز به اقدامات دسته‌جمعی و هماهنگ برخی دستگاه‌ها دارد، هنوز وضعیت قابل قبولی نداریم و علت نیز این است که هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف شکل نگرفته است.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک بیان کرد: با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۹۹ و تصویب آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۴۰۰ فضای لازم شکل گرفت. در حال حاضر تکالیف دستگاه‌ها به صورت کاملا مجزا مشخص شده که در مورد کودکان باید چه اقدامی را انجام دهند. علاوه بر اجرای تکالیف لازم است دستگاه‌ها در کنار هم اقدامات هماهنگی را انجام دهند. ساختار‌هایی که به صورت تک‌ایستگاهی انجام وظیفه می‌کنند و در واقع تمام خدمات را به صورت جامع و هماهنگ ارائه کرده و به صورت چندمنظوره عمل می‌کنند، برای کودکان نیاز است. کودکان کوچک هستند و متوجه پیچیدگی‌های ما بزرگسالان نمی‌شوند.

کاظمی اضافه کرد: ایجاد مجتمع شوق زندگی پاسخی به این نیاز‌ها است. باید بسیج اراده‌ها داشته باشیم تا از کودکان حمایت شایسته کنیم. باید زود وارد عمل شدیم، گاهی خیلی برای کودکان دیر است. زمان برای کودک دیر می‌گذرد و باید کاری کنیم خدمات در اسرع وقت به کودک برسد. کودکان زبان ندارند و باید زبان آن‌ها باشیم. ابتکار دادگستری، دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های مردمی، خیرین، فعالان و نقش‌آفرینان غیر دولتی مشهد در راه‌اندازی شوق زندگی یک ابتکار خوب است، هیچ وقت رو به زوال نرفته و خوشبختانه مدام رو به صعود است.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: شوق زندگی یک ارگانیسم زنده بوده که مدام در حال تکامل است. این ابتکار بسیار بزرگ بوده و در حال توسعه در کشور است. بزرگ‌ترین تشکر و تقدیر در این حوزه این است که این تجربه موفق را در کشور گسترش دهیم، هم گسترش در همه استان‌ها و هم گسترش به گروه‌های مخاطب دیگر. این مدل موفق می‌تواند هم هزینه‌ها را کاهش دهد و هم از جهت تامین کرامت و حقوق انسانی بسیار شایسته عمل کند.

وی با بیان اینکه در حوزه کودکان کار زمانی به ما آمار دادند که ۳۰ هزار کودک خیابانی تنها در تهران داریم، اما بعد که بررسی کردیم به حداکثر ۳۰۰۰ مورد رسیدیم، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در خصوص کودکان کار آمار‌های دقیقی را به دست بیاوریم. در زمینه کودکان بزه‌دیده پرونده‌هایی که در دادگستری تشکیل می‌شود در اختیار دادگستری است، اما پرونده‌هایی که کودکان بزه‌دیده شدند و هنوز تحت تعقیب قرار نگرفتند، زیاد است. مساله اصلی ما این است که آمار کودکان خاکستری و سیاه نباشد؛ یعنی از چشم ما مغفول نماند و اگر کودکی در آسیب هست شناسایی و حمایت کنیم. مساله و دغدغه اصلی ما این است.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک افزود: دوم اینکه یک نظام پایش، ارزیابی و گزارش‌دهی ایجاد کنیم. در وزارت دادگستری کمیته اقلام آماری حقوق کودک را ایجاد کردیم و با همکاری متخصصان این حوزه آمار وزارتخانه‌ها و دستگا‌های مهم را تا شهریورماه سال آینده استانداردسازی می‌کنیم تا آمار ارایه شده به مردم دقیق و استاندارد باشد. در نتیجه تاثیر ایجاد سازوکار‌های خوب مانند شوق زندگی را در بهبود وضعیت کودکان خواهیم داشت.

کاظمی با اشاره به اینکه الان مشهد با ابتکارات خوبی مانند ترمیمی شدن شهر، گسترش روش‌های مشارکتی عدالت و شوق زندگی برای کشور برنامه دارد، تصریح کرد: در مشهد شاهد این هستیم که پیشتازی اتفاق افتاده و به یک نوع نوآوری اجتماعی در مشهد رسیدیم که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است. کاری که می‌توانیم انجام دهیم حمایت از این نوآوری‌های و تبدیل برخی از این موارد به رویکرد‌های قانونی و توسعه آن‌ها در کشور است.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: مجتمع‌های شوق زندگی در کشور در حال ایجاد شدن هستند، در هشت استان دیگر راه‌اندازی شدند و بعد از این سامانه مخصوص شوق زندگی شکل خواهد گرفت. آنچه در مشهد در حوزه حمایت کودک نیاز داشته باشند، تا جایی که در توانمان باشد در اختیارشان خواهیم گذاشت.

وی همچنین در جریان مراسم در جمع حاضران اظهار کرد: شوق زندگی که امروز برای افتتاح فاز دوم آن به مشهد آمدیم نمونه یک شراکت واقعی و بالا و در واقع یک اصلاح بزرگ است. در نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئولان کشور دغدغه رسیدگی به گروه‌های آسیب‌دیده را دارند و سیاست‌های کلی در کشور ما حمایت از این گروه‌ها است. سازوکار این دغدغه‌ها را باید به جامعه و گروه هدف متصل کرد.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت: ما امروز گرد هم آمدیم تا قسمت دوم شوق زندگی که در خصوص کودکان ناقض قوانین کیفری است را جشن بگیریم. یک سازوکار چندمنظوره مانند شوق زندگی می‌تواند مشکل را حل کند. تکالیف قوه قضاییه تنها رسیدگی به پرونده نیست، بلکه گسترش عدل، حقوق، آزادی‌های مشروع، رفع ریشه‌های پرونده‌ها و اصلاح افراد نیز از تکالیفی بوده که در قالب مدل‌های مشارکتی قابل تحقق است.

کاظمی بیان کرد: با سازوکار‌های خوبی مانند شوق زندگی حق کودکان ما است که با کرامت در یک جامعه ایمن زندگی کنند. حق آن‌ها است که همه بدون تبعیض از حمایت‌ها برخوردار شوند و شکوفایی، بالندگی و رشد را تجربه کنند. حق آن‌ها است شوق زندگی داشته باشند.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: در مشهد حق جدیدی برای کودکان ایجاد شده که حق داشتن شوق زندگی است. بزرگ‌ترین تشویق برای شوق زندگی ترویج و توسعه این پدیده بسیار خوب در کل کشور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->