پیشینه ترمیم بنای مسجد جامع گوهرشاد به بهانه تعمیر گلدسته‌های آن | تاریخ ۶۰۰‌ساله مرمت در میراث گوهرشاد‌بیگم هدیه‌ای به نام مهربانی پناه بی‌پناهان بود | یادی از عباس تربتی، معروف به حاج آخوند، واعظ و عارف مدفون در حرم مطهر رضوی امامی که مشهد را پایتخت علم و زیارت کرد همراهی اهل بیت(ع)، خوشبختی حقیقی | بررسی معیار خوشبختی در فرازهایی از زیارت جامعه کبیره تولیت آستان قدس رضوی: معماری مشهد باید امام‌رضایی باشد | ضرورت فضاسازی متفاوت، مفهومی و زیارت‌محور تولیت آستان قدس رضوی: پرستاران، ادامه‌دهندگان راه حضرت زینب(س) در دفاع از کرامت و سلامت انسانی هستند ویدئو | جشن تکلیف دختران ۹ کشور اسلامی در حرم مطهر امام رضا (ع) بیش از ۴۵ هزار مسجد در کشور بدون امام جماعت هستند فعالیت ۲۵ هزار و ۷۰۰ قرارگاه محله اسلامی در سراسر کشور تجلیل از خادمان و سقایان زائران پیاده امام رضا (ع) در مشهد ویژه‌برنامه «عقیله بنی‌هاشم» با حضور بانوان اردوزبان در حرم مطهر امام‌رضا(ع) برگزار شد پخش مستند «خورشید کاروان» از سیمای استانی خراسان رضوی جایزه ادبی یوسف به ایستگاه چهاردهم رسید + مهلت ارسال آثار اجرایی شدن طرح حفظ «شهید سلامی» به منظور تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن آغاز کنگره ملی بزرگداشت ۳ هزار شهید خراسان شمالی با برگزاری اردوی راهیان‌نور نهایی شدن قرارداد‌های مربوط به حج ۱۴۰۵، سه ماه پیش از آغاز عملیات اعزام زائران مشهد میزبان برگزاری جشنواره امامت و مهدویت خواهد بود برنامه «مهمان مهر» میزبان ۶۰۰۰ دانشجو از سراسر کشور در حرم حضرت معصومه(س)
سرخط خبرها

افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی + فیلم (۲۰ اسفند ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۱۶۵۸۴
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی + فیلم (۲۰ اسفند ۱۴۰۲)
پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی به بهره‌برداری رسید.
نگار مقدسی
خبرنگار نگار مقدسی

به گزارش شهرآرانیوز، خلیل‌الله کاظمی رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم رضوی امروز ۲۰ اسفندماه، در افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی که در سالن همایش‌های آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: در یک دهه از سال ۶۰ تا ۷۰ عملیات مربوط به زیرگذر در شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی انجام شد و هدف آن جداسازی مسیر تردد زائران پیاده از سواره بود.

🎬 تصویربردار: فرید اصغریان

وی بیان کرد: امروز بالغ بر ۶۰ هزار خودرو و وسیله نقلیه در زیرگذر حرم تردد دارند و در یک ساعت در زمان اوج بیش از ۴۰۰۰ خودرو تردد می‌کنند. در طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی تهویه زیرگذر از مدار استفاده خارج شده بود و تهویه‌ای در زیرگذر حرم به دلیل تداخل هوای موجود در پارکینگ‌ها و زیرگذر وجود نداشت. نصب جت‌فن‌ها یا فن‌های هوادهی عملکردی نداشت.

کاظمی افزود: همچنین در زیرگذر موضوع ایمنی مطرح بود که هیچ‌گونه مجموعه‌ای را برای ایمنی نداشتیم. اگر در زیرگذر و پارکینگ‌ها اتفاقاتی رخ می‌داد به دلیل وابستگی بین زیرگذر و پارکینگ‌ها شاهد سرایت آتش بودیم. موضوعات ترافیکی یکی دیگر از موارد بود. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۰ مورد تصادف جرحی داشتیم که دلایل مختلفی داشت.

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: در زمینه روشنایی، وضعیت مصرف انرژی ما نسبت به الان به دلیل ناکافی بودن روشنایی دو برابر بود. وضعیت ظاهری و معماری نیز در خور شان حرم نبود. مجموعه‌ای از این مشکلات باعث شد نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی از اساتید و افراد مجرب دانشگاهی اقدام کنیم و ورود جدی به این موضوع داشته باشیم. سال گذشته انتخاب مشاور را انجام دادیم. دانشگاه شریف نیز در این زمینه نقش داشت.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی در بهمن‌ماه سال گذشته شروع شد و ۱۳ ماه زمان برد، عنوان کرد: اولویت اصلی ما تهویه بود؛ زیرا حجم زیادی از زائران در پارکینگ‌ها تردد می‌کردند. موضوعات بعدی ایمنی، روشنایی، ترافیک و هوشمندسازی بود. شاید مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه بودیم این بود که در حین اجرای پروژه تردد زائران را داشتیم. اجرای دیوارکشی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع انجام شد. جت‌فن‌ها اورهال شدند. همراه با اورهال کردن، با شبیه‌سازی توسط دانشگاه بهترین موقعیت و محل نصب جت‌فن‌ها را در زیرگذر‌ها مشخص کردیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در زمینه ایمنی مجبور شدیم بالغ بر ۵۰۰۰ متر لوله‌کشی را در زیرگذر و پارکینگ‌ها انجام دهیم. بیش از ۵۰ جعبه آتش‌نشانی و همچنین گاز فسفات آمونیوم و CO با فاصله ۵۰ متر نصب شد. ۸ درب خروج اضطراری ضد حریق را بین زیرگذر و پارکینگ‌ها اجرا کردیم. اجرای سیستم تخلیه دود نیز از دیگر موارد در جهت ایمنی بود. ۲۱ دوربین نظارتی در محل نصب شد. برای تامین روشنایی ۱۸۱۵ چراغ LED فوق کم‌مصرف نصب کردیم که مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی اضافه کرد: بالغ بر ۷۸۰۰ متر مربع تایل و موزاییک فرش برای کاهش سرعت ایجاد کردیم. بالغ بر ۴۰۰۰ متر جدول‌کشی با ارتفاع مناسب برای جلوگیری از برخورد و سانحه خودرو‌ها ایجاد شد. سه دستگاه راه‌بند نصب کردیم. ۲۵۶۰ تن آسفالت نیز در این پروژه استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت معماری زیرگذر حرم در شان این نقطه حساس نبود، تصریح کرد: بنابراین مجبور شدیم معماری و زیباسازی مربوط به زیرگذر را انجام دهیم. بیش از ۲۰ قاب محرابی را در خروجی پارکینگ‌ها ایجاد و ۲۲۰ دهنه را با نقش‌های گره و کاشی‌کاری مزین کردیم. بالغ بر ۸۷ ستون کاربندی و ۱۹۰۰ متر مربع فضای سبز ایجاد شد.

کاظمی در خصوص هزینه اجرای این پروژه گفت: برخی آمار‌ها در خصوص هزینه‌ها مطرح می‌شود که تعجب کردم. اعداد ۷۰۰ و ۸۰۰ میلیارد صحیح نیست. ما ارقام صحیح را بعد از جمع‌بندی کامل اعلام خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->