گشایش پنجره بودجه چند هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی به روی خراسان رضوی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی  پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه (۱۸ مرداد ۱۴۰۴ ) گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور
سرخط خبرها

خودروسازان، تولیدات خود را دپو کرده‌اند تا سال آینده گران‌تر بفروشند

  • کد خبر: ۲۱۷۰۶۵
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
خودروسازان، تولیدات خود را دپو کرده‌اند تا سال آینده گران‌تر بفروشند
آمار منتشر‌شده در سامانه کدال نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در زمستان، کمتر از میزانی که تولید کرده‌اند، فروش داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید این آمار گویای این نکته باشد که تمایل به عرضه خودرو از سوی خودروسازان کاهش یافته است، آن هم به دلیل مشخصی که هر سال تکرار می‌شود، یعنی کاهش عرضه به امید فروش با قیمت واقعی.
آنچه مشخص است، همچون سال‌های گذشته با نزدیک شدن به پایان سال، خودروسازان به امید افزایش قیمت در سال جدید، محصولات خود را با سرعت کمتری به فروش می‌رسانند.

کاهش فروش خودرو در ماه‌های منتهی به عید نوروز کاملا مسبوق به سابقه است. در واقع خودروسازان سعی می‌کنند در دی و بهمن هر سال میزان فروش محصولات خود را کاهش دهند تا تولیدات آن‌ها مشمول افزایش قیمت سال جدید شود. امسال، اما انگیزه خودروسازان برای چنین اقدامی بیشتر هم شده است. آخرین قیمت‌گذاری رسمی خودرو به اردیبهشت‌ماه سال جاری بازمی‌گردد که شورای رقابت بعد ۱۸ ماه فریز قیمتی با رشد ۱۰ تا ۴۹ درصدی قیمت خودرو موافقت کرد. با این وجود خودروسازان امیدوار بودند که با روند افزایشی تورم، قیمت‌گذاری جدیدی اتفاق بیفتد، اما خبری از چنین تصمیمی نبود و هنوز هم شاهد اعلام قیمت جدید برای محصولات خودروسازان نیستیم. اما رشد قیمت خودرو در ماه‌های ابتدایی سال آینده بسیار محتمل است؛ بنابراین خودروسازان که این بار نیز دست‌کم با ۱۱ ماه فریز قیمتی مواجه بوده‌اند، انگیزه زیادی دارند که فروش خود را تا رشد رسمی قیمت خودرو کاهش دهند. در این زمینه ۱۹ اسفندماه امسال نیز سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، اعلام کرد که پلیس به ماجرای پارکینگ یکی از خوروسازان معروف ورود کرده و احتمال احتکار خودرو در این پارکینگ مورد بررسی قرار گرفته است. رحیمی در ادامه گفته بود: «در پیگیری این پرونده مشخص شد که احتکار و دپوی خودرو در این پارکینگ صورت نگرفته و نگهداری خودرو‌های موجود، به دلیل وجود برخی ضوابط نام‌نویسی از سوی این شرکت اعلام شده است.» این در حالی است که آمار و ارقامی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه داده‌اند نشان می‌دهد که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در بهمن‌ماه فروش کمتری نسبت به تولید داشته و مشابه همین موضوع برای دو شرکت دیگر خودروسازی در دی‌ماه وجود داشته است.

چنین رویکردی، اما تاثیر خود را بر بازار خودرو نیز می‌گذارد. طی دو ماه گذشته بازار خودرو بسیار متلاطم بوده است. در چند روز اخیر هم وضعیت به صورتی است که رکورد جدیدی در قیمت انواع خودرو در حال رقم خوردن است. البته عوامل مختلفی روی این رشد قیمت تاثیرگذار بوده‌اند و قطعا از تاثیر رشد نرخ ارز نمی‌توان غافل بود. با این وجود بسیاری معتقدند که افت عرضه خودرو نیز روی افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است. البته نمی‌توان خودروساز را برای افت عرضه مقصر دانست، بلکه ریشه چنین وضعیتی را باید در خطا‌های سیاستگذار جست‌وجو کرد. صورت‌های مالی خودروسازان به هیچ وجه نشانگر وضعیت قابل‌قبولی در فعالیت این شرکت‌ها نیست. زیان انباشته تولیدکنندگان خودرو به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان مدام در حال افزایش است و طبق آخرین آماری که منتشر شده بود، به ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در چنین شرایطی که خود حاصل قیمت‌گذاری دستوری است، آنها به طور مداوم با سرکوب قیمتی نیز مواجه هستند. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، آخرین قیمت‌گذاری رسمی خودرو به اردیبهشت‌ماه سال جاری بازمی‌گردد. این درحالی است که قیمت مواد اولیه آنها با سرعت زیادی رو به رشد می‌رود؛ به طوری که طبق اطلاعات منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده برای صنعت خودرو در پاییز امسال ۴۵.۵ درصد بوده است. آمار‌های دیگر از جمله شامخ که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود نیز نشان می‌دهد که خودروسازان در ماه‌های گذشته به‌شدت تحت تاثیر تورم بوده‌اند. در چنین شرایطی سیاستگذار نه‌تن‌ها از شیوه شکست‌خورده قیمت‌گذاری دستوری عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه اجازه هیچ‌گونه رشد رسمی قیمت خودرو را هم نمی‌دهد.

اما اگر سیاستگذار از ابتدای سال به‌تدریج قیمت محصولات خودروسازان را افزایش می‌داد، حالا با شرایطی مواجه نبودیم که خودروسازان فروش خود را کاهش دهند و کار به ورود پلیس امنیت اقتصادی به این ماجرا کشیده شود. خودروسازان خوب می‌دانند که به احتمال خیلی زیاد در ابتدای سال آینده قیمت محصولات آنها رو به رشد می‌رود و به عنوان یک بنگاه اقتصادی مسلم است که به کسب سود یا دست‌کم حداقل کردن زیان خود فکر کنند؛ بنابراین اتخاذ تصمیم کاهش عرضه برای آنها شاید روالی منطقی به نظر برسد. اما این سیاستگذار است که نه با قوه قهریه بلکه با سیاست‌های منطق‌محور جلوی بروز چنین اتفاقاتی را بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->