«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها
جانشین معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی:

امکان دخل و تصرف در اثر تاریخی فرهنگی باغ نادری مشهد را نداریم

  • کد خبر: ۲۱۷۲۳
  • ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
امکان دخل و تصرف در اثر تاریخی فرهنگی باغ نادری مشهد را نداریم
جانشین معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: درختان باغ نادری مشهد، کهنسال هستند و ما نمی توانیم در اثری که ثبت ملی شده دخل و تصرف کنیم و برای این موارد باید طراحی صورت گیرد و در شورای فنی استان و کشور بررسی و تایید شود.
به گزارش شهرآرانیوز، احسان زهره وندی امروز دوم فروردین ماه ۱۳۹۹ با بیان این مطلب در پاسخ به درخواست یکی از شهروندان مبنی بر ایجاد تغییرات در فضای سبز باغ نادری، با بیان این مطلب افزود: تمام حوض‌ها و محوطه سازی با اثر تاریخی هماهنگ است، از نظم هندسی حساب شده‌ای پیروی می‌کند و تناسبات و اندازه‌های خاص خود را دارد و این گونه نیست که ما بتوانیم در یک اثر تاریخی فرهنگی که خود محوطه آن هم اثر تاریخی است برکه بسازیم.


او ادامه داد: این مکان یک محل تاریخی و فرهنگی است و موضوع آن با پارک کاملا متفاوت است و به لحاظ تاریخی و معماری، از فاخرترین آثار است و در پارک‌هایی مانند ساعی و لاله چنین معماری را شاهد نیستیم.
زهره وندی با اشاره به اینکه ما اصولا سعی می‌کنیم یک اثر تاریخی و معماری را به همان صورت ابتدایی آن حفظ کنیم، افزود: ممکن است امکاناتی برای به روزرسانی به آن اضافه کنیم به طور مثال نورپردازی و خدمات رسانی بهتر به مردم را می‌توانیم انجام دهیم.


او با تاکید بر این موضوع که این محل را نمی‌توانیم پارک تلقی کنیم، مطرح کرد: در پارک می‌شود انواع گیاهان را کاشت و ساختمان‌ها و راه‌های متفاوت ایجاد کرد، اما در در مقوله اثر تاریخی فقط می‌توانیم بروزرسانی انجام دهیم.


جانشین معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با بیان این که اثر تاریخی نزد ما امانتی است که باید به نسل بعدی تحویل دهیم، اظهار کرد: به روزرسانی نیز باید به صورتی باشد که برگشت پذیر باشد که اگر طرح بهتری وجود داشت اجرا کنیم و خدشه‌ای به اصل اثر وارد نشود به همین دلیل کار‌هایی که انجام می‌دهیم بسیار محتاطانه است.


زهره وندی با طرح این موضوع که خلاقیت هایی، چون برکه را می‌توانیم در پارک‌ها و محل‌های جدیدی که ایجاد می‌شود درست کنیم، خاطرنشان کرد: در مقوله آثار فرهنگی و تاریخی سعی می‌کنیم گل و گیاهی که استفاده می‌کنیم مرتبط با باغ سازی ایرانی باشد، به طور مثال در آرامگاه فردوسی گل خارجی نداریم و تمام گل‌ها ایرانی است چرا که باید از سنت ایرانی تبعیت کنیم.


او با بیان این که بیشتر حوض‌های موجود در باغ نادری متعلق به اصل بنای تاریخی است، تصریح کرد: حوض‌ها نیاز به محافظت و مرمت دارد و برنامه‌هایی برای آن داریم که با توجه به اعتباراتی که به ما تخصیص داده می‌شود، در سال آینده به تدریج اجرایی می‌کنیم.


جانشین معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی درباره امکان ایجاد تغییرات در محوطه باغ نادری گفت: نورپردازی جدید فضای سبز در شورای فنی مصوب شده که در سال آینده اجرایی می‌کنیم و فضای سبز نیز اگر نیاز به بازپیرایی داشته باشد طبق ضوابط و اصول تعریف شده انجام می‌شود.

منبع: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->