به گزارش شهرآرانیوز نوروز امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان با حساسیتهای بیشتری برای میزبانی از زائران و ارائه خدمات شایسته از سوی نهادهای اجرایی همراه بود. در سالهای گذشته گلایههایی از اسکان زائران با ما در میان گذاشته شد که سرفصل مهمترین این موارد، قیمتهای گران کالاها به ویژه در بازارهای اطراف حرم، هزینههای نامتعارف حمل و نقل درون شهری از سوی برخی تاکسی ها، کمبود برخی کالاهای اساسی و درخواست نظارت بیشتر بود.
امسال قرار شد با ایجاد قرارگاه خدمات سفر و رصد روزانه، همه مشکلات و مسائلی که زائران مطرح میکنند، به کوشش نمایندگان نهادها در این قرارگاه پیگیری و رفع شود. به همین منظور با محسن داوری، فرماندار مشهد، درباره ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی و خدماتی در تعطیلات نوروز امسال گفت وگویی کرده ایم که در ادامه میخوانید.
فرماندار مشهد میگوید: نسبت به سالهای اخیر و تجربهای که در میزبانی سالهای گذشته داشته ایم، امسال در اجرای برنامهها و ارائه خدمات نظم بهتری داشتیم. چنانچه از زائران بپرسید، ممکن است نقصهایی را مطرح کنند، اما درمجموع رضایتمندی بیشتری داشتند.
داوری با اشاره به موضوع اسکان زائران که یکی از دغدغههای مهم به ویژه در سالهای گذشته بوده است، بیان میکند: نوروز امسال و در اوج زمان حضور زائران، در اقامت آنها با مشکل روبه رو نشدیم و سامانه پاسخگویی خدمات سفر نیز موفقتر بود.
وی درباره موضوع حمل و نقل زائران و تهیه بلیت برای بازگشت و همچنین حمل و نقل درون شهری اظهار میکند: در موضوع حمل و نقل نیز بهتر از سالهای قبل توانستیم به زائران خدمات رسانی کنیم. دغدغهای نداشتیم که زائر برای بازگشت به شهرش نتواند بلیت تهیه کند. با پیش فروش بلیتها برنامه ریزیهای لازم در این باره انجام شد و زائران شکایت کمتری ثبت کردند. ضمن اینکه در زمینه حمل و نقل درون شهری نیز شکایت کمتر بود.
داوری با تأکید بر اهمیت نظارت بر بازار و حساسیتی که باید در زمینه رضایتمندی زائران در زمان خرید فراهم شود، میگوید: در این حوزه نظارت ویژه تری انجام دادیم. همه مغازهها ملزم بودند که روی کالاها برچسب بزنند و این کار را انجام دادند. پیشتر ممکن بود که از هر ۱۰ مغازه یک مغازه برچسب کالا استفاده کرده باشد، اما امسال نظارت دقیق بر این موضوع صورت گرفت.
وی درباره تأمین موادغذایی نیز بیان میکند: امسال با اینکه ایام تعطیلات نوروزی با ماه رمضان همراه شد، در تأمین مواد غذایی و خوراک به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی مشکلی نداشتیم. همچنین در تأمین اقلام اساسی با مشکلی برخورد نکردیم. این درحالی بود که امسال سفر مشهدیها به خارج از مشهد نیز کمتر شده بود.
وی درباره نقاط ضعف و نقصهایی که وجود دارد نیز این طور پاسخ میدهد: نتوانستیم همه ظرفیتهای اقامتی را منسجم کنیم تا سوء استفاده برخی را در این حوزه از بین ببریم. مثلا مسافری از طریق فضای مجازی اقدام به رزرو مکانی کرده بود، اما پس از مراجعه متوجه شده بود این مکان اصلا وجود ندارد. این مسائل را رسیدگی کردیم، اما هنوز سامانه یکپارچهای برای اقامت نداریم.
داوری با اشاره به اینکه در حوزه خدمت رسانی هنوز میتوان اقدامات بهتری انجام داد، میافزاید: در زمینه استقبال از زائران برنامههای بهتری را میتوان اجرا کرد. هنوز نتوانسته ایم زائر را از مبدأ به گونهای مدیریت کنیم که در مقصد دچار مشکل نشود. در مهمان نوازی، جذب زائر و ماندگاری و خرید مطمئن از بازار، نیاز است که بیشتر کار کنیم.
وی ادامه میدهد: هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت زائر برای معرفی تولیدات داخلی شهرستان مشهد بهره مندی کامل داشته باشیم. قابلیتهای زیادی میتوانیم در این زمینه ایجاد کنیم تا معرفی محصولات برای زائر باشد و در زمینه اشتغال زایی شهرستان اقدامات مؤثری انجام شود.