انتشار آلبوم علی زندوکیلی با نام «فریادِ وطن» شهرآرا؛ هم‌نفس با مشهد | متخصصان و پیشکسوتان حوزه رسانه از شهرآرا می‌گویند مجموعه تلویزیونی «تیم درمان» در دست تولید نگاهی به برخی از مهم ترین قطعات موسیقی ساخته شده با موضوع خرمشهر قهرمان | خرمشهر، جلوه گاه سرود و حماسه طناز حقیقی، طراح لباس تئاتر و سینما، درگذشت + علت فوت گفت‌وگو با هوش مصنوعی گوگل درباره «روزنامه نگاری محلی» | ستون فقرات دموکراسی در سطح خُرد پیش‌بینی منتقدان از جوایز کن ۲۰۲۵ معرفی برندگان جایزه نوعی نگاه کن ۲۰۲۵ فراخوان جایزه «داستان سیمرغ نیشابور» منتشر شد + جزئیات صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ پخش ۱۳ فیلم سینمایی و یک مینی‌سریال با محوریت خوزستان مستند «تولد یک فرمانده» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش ویژه برنامه «۱۰۰۱» ویژه خوزستان + زمان پخش نقش‌آفرینی علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی در فیلم «چشم‌هایش» رونمایی از کتاب «عبور از شط» | روایتی از میدان نبرد و شط خونین تاریخ کنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی ۴ شب دیگر تمدید شد | بلیت‌فروشی از عصر امروز (۳ خرداد ۱۴۰۴) معرفی بازیگران جدید سریال «استخوان سوز» حسن کامشاد پس از یک قرن زندگی درگذشت (۲ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

این تهدید می‌تواند فرصت باشد!

  • کد خبر: ۲۲۴۰۷
  • ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
این تهدید می‌تواند فرصت باشد!
حجت الاسلام محمدرضا زائری

یکی از آثار و عوارض طبیعی شیوع ویروس کرونا ایجاد محدودیت گسترده در روابط اجتماعی و تجمعات عمومی بود که به شکل مستقیم و غیر مستقیم تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی همه مردم ایجاد کرد.

در این میان مراکز مذهبی و مجامع دینی نیز مشمول این فاصله گذاری اجتماعی شدند و نوع جدیدی از رابطه مؤمنان و متدینان با منابع تولید محتوای دینی و مراسم آیینی شکل گرفت.
از آنجا که این موقعیت احتمالا در ماه مبارک رمضان نیز ادامه داشته باشد شاید برخی این مرحله انقطاع را تهدیدی برای آیین‌های مذهبی و باور‌های دینی به شمار آورند و نگران آسیب دیدن جدی اعتقاد و ایمان مردم بدانند، اما همین شرایط نیز شاید به نوعی فرصت تقویت و تازه شدن فضای ایمان باشد.
موقعیت فعلی را می‌شود به فرصت تبدیل کرد و همین جدایی و دوری را بهانه‌ای ساخت برای افزایش میل و رغبت عمومی به عناصر و ارزش‌های دینی و مذهبی، زیرا همیشه فاصله باعث شوق می‌شود و از همین رو وقتی مدتی مردم از مسجد و حرم اهل بیت و جلسات قرآن و هیأت‌های عزاداری و موعظه‌های روحانیان دور باشند شاید با این دوری و دلتنگی زمینه بیشتری برای اشتیاق و رغبت افزونتر پیدا کنند و این تهدید به فرصت تبدیل شود.
یکی از مشکلات تبلیغ دینی در کشور ما این است که محتوای مذهبی و عناصر متنوع آن به فراوانی و آسانی در دسترس مخاطب است و زمانی که از در و دیوار شعار‌های دینی می‌ریزد و مخاطب همه جا از کتاب‌های درسی و برنامه‌های تلویزیونی تا تبلیغات محیطی شهری و مجالس عمومی دائم در معرض این پیام‌ها قرار می‌گیرد نسبت به آن‌ها بی رغبت می‌شود و دلزدگی و بی میلی پیدا می‌کند.
چه دلیلی دارد این قدر محتوای مذهبی و پیام‌های دینی زیاد و فراوان تولید شود و به وفور در معرض چشم و گوش مخاطب باشد؟
شاید از همین منظر لازم باشد حضور پررنگ روحانیون در سیما قدری کاهش پیدا کند و مدتی تلویزیون بیشتر از چهره‌های غیر روحانی سخنران (مثل دکتر محسن اسماعیلی و مهندس سید مجتبى حسینی) بهره گیرد تا بعد از این مرحله مخاطب مجددا زمینه برقراری ارتباط با آنان را داشته باشد.
این تهدید می‌تواند برای ما فرصت باشد اگر هوشمندانه و درست عمل کنیم و عالمانه و دقیق تصمیم بگیریم و برای برقراری ارتباط مخاطبان علاقمند و مشتاق با محتوای دینی در مرحله پساکرونا از حالا برنامه ریزی صحیح داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->