کاهش چشمگیر بارندگی در ۱۹ استان کشور طی سال آبی جاری کلاس‌های درس دانشگاه‌ها در هفته پایانی سال ۱۴۰۳ مجازی شد راه‌اندازی قطار بین‌المللی تهران - وان (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) مصطفی اسدی مدیرکل جدید آموزش و پرورش خراسان رضوی شد + سوابق افزایش هزینه سفر به عتبات عالیات، چالش جدید زائران کمبود ید در زنان باردار و دانش‌آموزان چند استان کشور آزادی ۱۴ زندانی در پی بازدید معاون رئیس جمهور از ندامتگاه زنان تهران تزریق واکسن «روتاویروس و پنوموکوک» برای کودکان رایگان است توصیه‌های وزارت بهداشت درباره خرید زولبیا و بامیه و خرما دستگیری قاتلی که برادر ۱۵ ساله‌اش را در مسجدسلیمان به قتل رساند روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش نسخه الکترونیک ثبت می‌شود افزایش ۱۶ درصدی پرواز‌های فرودگا‌ه‌ بین‌المللی مشهد طی سال ۱۴۰۳ خرید برج تجاری و خانه در دبی و اسپانیا، نتیجه اعتماد به مدیران فاسد در پرونده چای دبش رشد ۴۰ درصدی اعتبارات دانشگا‌ها در بودجه ۱۴۰۴ آزمون استخدامی ۱۴۰۴ آموزش و پرورش چه زمانی برگزار می‌شود؟ وضعیت بحرانی ذخایر آبی سدها | کاهش ۴۱ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری معاون میراث‌فرهنگی کشور: به هیچ وجه افزایش قیمت بلیت نداریم معاون بهداشت وزارت بهداشت: ۶۰ درصد فوتی‌های تصادفات در ۸ استان رخ می‌دهد تأکید معاون رئیس جمهور در خصوص لزوم تغییرات فرهنگی در مقابله با خشونت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران تا سه‌شنبه معاون سابق وزیر آموزش و پرورش: ۷۰ هزار مربی کم داریم برای مهار افزایش قیمت بلیت هواپیما نیازمند بازنگری در رأی دیوان عدالت هستیم صادق حسین زاده معاون جدید پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش شد + سوابق اضافه‌کار اجباری پرستاران ممنوع است هشدار سازمان غذا و دارو درباره کیسه‌های چای (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) ترمیم آسیب قرنیه با سلول‌های بنیادی افکار مخربی که مقدمه‌ای برای خیانت بین همسران می‌شود | وسوسه‌های یک ذهن نازیبا وزیر آموزش و پرورش: فعالیت‌های آموزشی مدارس تا پایان سال ادامه دارد
سرخط خبرها

بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟

  • کد خبر: ۲۲۵۴۵۶
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟
تمرکز یکی از تاثیرگذارترین عوامل تعیین کننده در کیفیت یادگیری دانش آموزان است. مشکل تمرکز یکی از مشکلات شایع خانواده‌ها برای میزان یادگیری کم فرزندانشان سر کلاس درس است؛ گاهی اطلاعات آنها از کلاس به گونه‌ای است که به نظر نمی‌رسد اصلاً سر کلاس درس حضور داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، مشکل بی‌توجهی و نداشتن تمرکز لازم برای یادگیری موضوعی است که می‌تواند از کودکی الگویی برای یادگیری شود و به‌اندازه‌ای مهم است که بسیاری از والدین و معلمان اغلب نگران می‌شوند که دانش آموز مشکل خاصی مانند بیش فعالی (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) یا ADHD داشته باشد.

البته شاید بعضی کودکان چنین مشکلی هم داشته باشند. ولی این مشکل فقط یکی از عوامل تأثیر گذار در این خصوص است و موضوعات مهم دیگری هم می‌توانند در نداشتن تمرکز لازم دانش آموزان مؤثر باشند که همه آنها باید بررسی و تا حد امکان بر طرف شوند.

عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان

مهدیه نقره، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در باره دلایل نداشتن تمرکز بعضی دانش آموزان می‌گوید: عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان در کلاس درس تأثیر گذار باشد. محیطی که از قبل کودک تربیت شده و نوع رفتار والدین در خانواده و بازی‌هایی که والدین برای او در نظر می‌گرفته‌اند، رفتار معلم یا مربی، خصوصیات خود دانش آموزان، محیط آموزشی و محتوای درس.

به گفته این روان شناس بهتر است هر کدام از عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان که توسط منابع مختلف شناسایی شده است به طور جداگاه پرداخته شود.

نقش والدین و محیط خانه

عوامل مرتبط با والدین: نخستین جایی که کودکان در آن پرورش پیدا می‌کنند و با محیط پیرامون خود آشنا می‌شوند فضای خانه است. نوع رفتار مادر و پدر با همدیگر و فضای آرام یا ناآرام حاکم بر خانه گاهی به گونه‌ای است که در میزان یادگیری، علاقه کودک به فراگیری و تمرکز او بسیار تأثیر گذار است. مثلاً کودکی که در فضای متشنج و ناآرام بزرگ شده هنگام حضور در کلاس درس نمی‌تواند آرامش لازم را داشته باشد.

نقش مربی و معلم

عوامل مرتبط با معلم: دانش، مهارت‌های مختلف معلم، روش تدریس و تعامل معلم و مربی با دانش آموزان می‌تواند بر میزان توجه و یادگیری آنها تأثیر بگذارد. برای مثال بعضی دانش آموزان ممکن است معلمی را ترجیح دهند که از نمایش‌های کاربردی، وسایل کمک آموزشی یا بصری و مثال‌های مختلف برای توضیح موضوع استفاده کند. در صورتی که دوست نداشته باشند سر کلاس معلمی باشند که بدون هیچ خلاقیت و محبتی فقط موضوعات درسی را بازگو می‌کند.

مهدیه نقره می‌گوید معلمانی که کارشان را دوست دارند، روش تدریس خاص و خلاقانه منحصر به فردی برای خود در نظر می‌گیرند و به بودن در کنار بچه‌ها و شغل خودشان مشتاق هستند می‌توانند حتی دانش آموزان بازیگوش را هم سر شوق بیاورند و آنها را هم به درس خواندن علاقه‌مند کنند.

چنین معلمانی می‌توانند تمرکز دانش آموزان را برای داشتن دقت بیشتر هنگام یادگیری برانگیزند و به نوعی آنها را به بودن سر کلاس علاقه‌مند کنند.

نقش دانش آموز

عوامل مرتبط با دانش آموز: وضعیت جسمی، ذهنی و عاطفی دانش آموز می‌تواند بر تمرکز آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال بعضی دانش آموزان ممکن است به دلیل خستگی، خواب آلودگی، گرسنگی، کم آبی، استرس یا مشکلات روانی در تمرکز مشکل داشته باشند. ضمن آنکه برخی از دانش‌آموزان هم ممکن است تفاوت‌های یادگیری خاصی داشته باشند، مانند اختلال نقص توجه بیش‌فعالی (ADHD) که فیلتر کردن عوامل حواس‌پرتی و ادامه کار را برای آنها دشوارتر می‌کند.

نقش محیط

عوامل مرتبط با محیط: این روان شناس، نقش محیط کلاس را نیز برای داشتن تمرکز مهم می‌داند و می‌گوید محیط فضای آموزشی نیز می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند سر و صدا، دما، روشنایی، تهویه و چیدمان صندلی می‌تواند توجه و راحتی دانش‌آموزان را تسهیل کند یا مانع از آن شود. مثلاً کلاسی که بیش از حد پر سر و صدا، گرم، تاریک، گرفته یا شلوغ باشد می‌تواند تمرکز و فرایند یادگیری دانش‌آموزان را دشوار کند.

محتوای درس

عوامل مرتبط با محتوای درس: کارشناس ارشد روان شناسی عمومی می‌گوید: محتوای درس هم می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند دشواری، ارتباط، علاقه و تنوع درو س می‌توانند دانش آموزان را درگیر یا خسته کنند.

درسی که خیلی آسان، خیلی سخت، بیش از حد نامربوط به سن و سال و علایق دانش آموزان و کاربرد آن در زندگی روزمره یا خیلی کسل کننده و خیلی یکنواخت است می‌تواند باعث شود دانش آموزان علاقه و تمرکز خود را از دست بدهند.


منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->