گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور قیمت امروز دینار عراق در مشهد (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مهلت نهایی تمدید بیمه شخص ثالث با بخشودگی کامل جریمه اعلام شد
سرخط خبرها

چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟

  • کد خبر: ۲۲۶۳۲۳
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟
دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی گفت: در گذشته، از فرودگاه تهران به مشهد روزانه ۲۵ پرواز داشتیم؛ اکنون این عدد به ۱۲ الی ۱۳ پرواز رسیده و به‌عبارتی تعداد آن نصف شده است.
طنین همتی
خبرنگار طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، میزان نشست‌وبرخاست هواپیما در پرواز‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ریزش ۹درصدی داشته و از ۳۰۵ هزار پرواز به ۲۷۸ هزار پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، میزان نشست‌وبرخاست‌ها در پرواز‌های بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

آمار‌های وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته است که در نوع خود آمار‌های جالبی ارائه می‌کند. تعداد نشست‌وبرخاست در پرواز‌های داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده است. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پرواز‌های بین‌المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست‌وبرخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است.



در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که طی آن، ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که طی آن، ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پرواز‌های بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره میزان نیاز ظرفیت هوایی استان خراسان‌رضوی با توجه به زائرپذیربودن آن تصریح کرد: عدم برابری عرضه و تقاضا منجر به کمبود تقاضا و ایجاد بازار سیاه در این بخش شده است.

فرهاد دوایی یادآور شد: متأسفانه دولت در بحث آزادسازی نرخ ارز در بلیت پرواز تعلل کرد و همین امر باعث کمبود عرضه شد و ایرلاین‌ها تمایل دارند به جای تأمین بلیت مشهد-تهران ظرفیت را برای پروازی مثل نجف اختصاص دهند تا به جای بلیت ۲ الی ۳ میلیونی پرواز داخلی، برای هر بلیت ۱۲ الی ۱۳ میلیون تومان دریافت کنند و با یک پرواز اضافه‌تر نزدیک به پنج برابر پول دریافت کند تا برایشان صرفه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته، از فرودگاه تهران به مشهد روزانه ۲۵ پرواز داشتیم، اما اکنون این عدد به ۱۲ الی ۱۳ پرواز رسیده و به‌عبارتی نصف شده است، گفت: مشهد به‌دلیل پایلوت زیارتی که دارد باید تراکم پروازهایش بیشتر از شهر‌های دیگر باشد. متأسفانه در کمبود عرضه‌‌ای که داریم، دولت کمکی به این موضوع نکرد که با آزادسازی قیمت زمینه‌سازی و رقابت‌سازی بین ایرلاین‌ها، تعادل عرضه و تقاضا برقرار شود.

دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی استان یادآور شد: قرار است که بلیت گران شود، اما مشخص نیست این افزایش قیمت به چه شکلی است و پاسخگوی هزینه‌ها و خدماتشان هست یا نه؟

دوایی در پاسخ به این پرسش که آیا حمل‌ونقل هوایی لوکس است و با این امکان باید برای همه عموم برقرار باشد، گفت: نمی‌توان گفت پرواز برای قشر خاصی است؛ چراکه ۶۰ درصد مردم از ظرفیت پرواز استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده در بلیت کمبود داشته باشیم و تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد. مسلماً اگر زمینه رقابت‌سازی فراهم شود، ایرلاین برای اینکه ظرفیت هواپیما را تکمیل کند مجبور است قیمت خود را کاهش دهد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->