هشدار WHO درباره یک نوع داروی کاهش وزن پلیس از تشکیل ۱۳۱ پرونده علیه مجرمان اقتصادی فضای مجازی خبرداد ۱۸ هزار نفرشب اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده شهرستان کاشمر افسردگی و تمایل به خوردن شیرینی اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای فنس‌کشی جاده میامی درراستای حفاظت از یوزها شناسایی چهار نفر به دلیل انتشار نظرسنجی‌های دروغین انتخاباتی واحد مددکاری بیمارستان دکتر شیخ مشهد رتبه برتر شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٢ تیر ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری و وزش باد شدید در استان و مشهد اموال «کوروش کمپانی» به فروش خواهد رسید چند پیشنهاد محیط زیستی به دولت چهاردهم آیا هوای داخل ماشین سرطان‌زاست؟ خطرات موش کوچکی که ایرانیان را مجذوب خود کرد | همستر را بهتر بشناسیم سالانه ۶۰۰ هزار خودرو به‌دلیل نداشتن معاینه فنی و بیمه شخص ثالث توقیف می‌شوند هر هفته، ۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد می‌شود آسیب به ۲۰ مدرسه شهرستان کاشمر در زلزله اخیر پیری سالم با این نوشیدنی آیا زمین‌های محدوده تپه باستانی نادری در حال تصرف است؟ مشکلات بازنشستگان با شعار حل نمی‌شود | دولت چهاردهم همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق را اجرا کند
سرخط خبرها

حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است

  • کد خبر: ۲۲۷۷۰۱
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است
فلوشیپ آنکولوژی زنان و استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۴۲ درصد از علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ملیحه حسن‌زاده مفرد اظهار کرد: سرطان تخمدان یکی از مهم‌ترین سرطان‌های سیستم زنانه است که ۵ درصد علت مرگ سرطان‌ها در بانوان را شامل میشود و با اینکه ۱۹ درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد، اما حدود ۴۲ درصد از علل ناشی از مرگ و میر زنان به علت سرطان تخمدان است.

وی افزود: معمولا سن بالا و یائسگی، مهمترین ریسک فاکتور‌های این بیماری است و متاسفانه بیماران اغلب در مرحله پیشرفته بیماری مراجعه می‌کنند که از همین رو بقای آنان چندان مناسب نیست.

حسن‌زاده در رابطه با فاکتور‌های خطر این بیماری نیز گفت: مواردی همچون عدم بارداری، نازایی، چاقی، شروع دوره پریود در سنین خیلی پایین و یائسگی در سنین خیلی بالا می‌تواند از علل اصلی سرطان تخمدان باشد. همینطور بیمارانی که باروری نداشته‌اند دو و نیم برابر بیشتر در معرض این بیماری هستند و مصرف دارو‌های نازایی نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد و برعکس بحث شیردهی از عوامل کاهنده این خطر میباشد. مادرانی هم که بحث شیردهی را انجام نمی‌دهند تا یک و نیم برابر احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: عادات غذایی هم در ابتلای فرد به سرطان تخمدان موثر است و در کشور‌های صنعتی به دلیل سبک تغذیه‌ای که حاوی فست فود‌ها و رژیم غذایی پرچرب است معمولاً درصد ابتلای افراد به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تعدیل رژیم غذایی و ورزش کردن می‌تواند این احتمال را کاهش دهد. بیمارانی هم که متاسیون ژنتیکی دارند، بیشتر در معرض سرطان تخمدان هستند و بالعکس مصرف قرص‌های جلوگیری می‌تواند این احتمال را کمتر کند.

فلوشیپ آنکولوژی زنان و استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۸۵ درصد سرطان‌های تخمدان از خود بافت شروع می‌شوند باقی سرطان‌ها تظاهرات و فاکتور‌های خطرشان متفاوت است و به طور کلی علائم بیماری سرطان تخمدان در حال حاضر چندان مشخص نیست و عموماً بیماران در مراحل پیشرفته بیماری شناسایی می‌شوند.

وی در عین حال تاکید کرد: بیمارانی که مبتلا به سرطان تخمدان هستند، به طور معمول دچار نفخ، تورم، بزرگی شکم، سوء هاضمه، احساس سیری زودرس و تکرر ادرار و در مراحل پیشرفته دچار تنگی نفس، کاهش وزن و بی‌اشت‌هایی می‌شوند.

حسن‌زاده در خصوص درمان این بیماران نیز گفت: در مواردی که بیماری خیلی پیشرفته است و امکان جراحی در همان ابتدای مراجعه بیمار وجود ندارد، ابتدا جهت کوچک کردن توده سرطانی شیمی درمانی برای بیمار آغاز می‌شود و پس از آن مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->