آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم! حادثه در یک شهربازی| حدود ۳۰ نفر از چرخ‌وفلکِ وارونه، آویزان ماندند مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت به اروپا توسط شاگرد قهوه‌خانه تصادف پژو ۴۰۵ در روستای بوژان نیشابور پنج مصدوم برجا گذاشت (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل فجیع مرد ثروتمند به‌خاطر طمع ۱۴میلیاردی دوستانش! ضرب‌الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت سلول درمانی، درمان «زخم پای دیابتی» را ممکن ساخت دومین جسد حادثه معدن شازند از زیر آوار بیرون کشیده شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) بازگشایی جاده چالوس بعد از ۳ روز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل خونین به خاطر فحاشی! واکنش سردار کمالی به خبری در مورد کاهش مدت سربازی سودای شکار کبوتر بالای تیر برق، جان جوان مشهدی را گرفت! صدور مجوز تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران ریزش معدن در محدوده جاده اراک-توره | ۴ نفر در زیر آوار (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات استخدام نیروی جدید در پلیس آیا گرمای هوا باعث تشدید میگرن می‌شود؟ ابتلای ۹۰ نفر به تب دنگی در کشور تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ دستگیری بادیگارد سلبریتی‌ها پس از قتل و گروگانگیری در تهران
سرخط خبرها

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

  • کد خبر: ۲۲۹۹۸۶
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
۵ روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش، هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه نخستین گزارش خود از این حادثه را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، به برخی از ابهامات پاسخ داده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ۵ روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش در ارتفاعات ورزقان، هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه نخستین گزارش خود از این حادثه را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، به برخی از ابهامات پاسخ داده شده است. در این گزارش، با کمک یکی از کارشناسان صنعت هوایی به بررسی دقیق‌تر حادثه پرداخته شده است.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن انتشار نخستین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه اعلام کرد: «به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می‌رساند هیئت عالی‌رتبه ستادکل نیرو‌های مسلح برای بررسی ابعاد و عوامل به‌وجودآورنده سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور، شهید حضرت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان آن شهید والامقام با سازمان‌دهی گروه‌های کارشناسی تخصصی و فنی صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۵:۳۰ بامداد از تهران اعزام و رأس ساعت ۹ صبح همان روز در محل سانحه بالگرد حاضر شدند. بخش قابل‌توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می‌توانست در وقوع سانحه دخیل باشد، جمع‌آوری شده است.

در این گزارش، ۶ مورد به‌عنوان موارد قطعی اعلام شده که در گفتگو با یکی از کارشناسان خبره صنعت هوایی به واکاوی آن‌ها پرداخته شده است. باوجوداین، طبق آنچه در این گزارش آمده، برخی از اقدامات برای اظهارنظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی است.

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس جمهور

۱- بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده  حرکت کرده و از مسیر تعیین‌شده پروازی خارج نگردیده است

توضیح: همه پرنده‌ها شامل بالگرد و هواپیما باید طبق طرح پروازی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، پرواز کنند و مجاز به تغییر مسیر و حتی تغییر ارتفاع و شرایط پروازی نیستند. در این حادثه نیز طبق بررسی‌های اولیه، بالگرد حامل رئیس‌جمهور در مسیر از‌پیش‌تعیین‌شده پرواز کرده و محل وقوع حادثه نیز درست در مسیر پروازی بالگرد قرار داشته است.

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس جمهور

۲- حدود یک‌ونیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه‌دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار نموده است

توضیح: در پرواز‌های گروهی مثل این پرواز که ۳ بالگرد حضور داشتند، به جهت هماهنگی و ایمنی بیشتر هر ۳ بالگرد با یکدیگر در ارتباط هستند. علاوه بر آن، بالگرد‌ها از طریق مکان‌یاب نیز مسیرشان مشخص است، اما ممکن است شرایط جوی این ارتباط را مختل یا قطع کند.

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس جمهور

۳- آثار اصابت گلوله یا موارد مشابه آن در اجزای باقی‌مانده بالگرد سانحه‌دیده مشاهده نشده است

توضیح: در صورتی که گلوله به‌وسیله پرنده اصابت کند، به دلیل شرایطی که پرنده دارد آن را متلاشی می‌کند و چیزی از آن باقی نخواهد ماند. در این حادثه بر اساس تصاویری که منتشر شده، اتاقک کابین، سکان، بخش‌های انتهایی، در‌ها و ... بالگرد سالم مانده است و از سویی هیچ نشانه‌ای از برخورد گلوله یا وسیله‌ای تهاجمی بر بالگرد دیده نمی‌شود.

۴- بالگرد سانحه‌دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش‌سوزی شده است

توضیح: در بالگرد، ۳ ضلع مثلث آتش وجود دارد. موتور حرارت بالایی دارد، مخزن پر از بنزین، و هوا هم در جریان است. در این شرایط کوچک‌ترین حادثه و شوکی ممکن است به آتش‌سوزی و انفجار پرنده منجر شود. بالگرد حادثه‌دیده همراه با ۸ سرنشینی که داشت، حدود ۲ هزار کیلو وزن داشت و اگر بالگردی با چنین‌وزنی سقوط کند، در ثانیه اول با سرعت ۱۰ متربرثانیه، در ثانیه دوم با سرعت ۲۰ متربرثانیه و در ثانیه سوم با سرعت ۳۰ متربرثانیه سقوط خواهد کرد.

۵- به دلیل پیچیدگی منطقه، مه‌گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیرو‌های زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.

توضیح: پیش‌تر ستادکل نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که: به دلیل حضور پهپاد‌های پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دیددرشب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، اما این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت نقطه دقیق حادثه توسط نیرو‌های امدادگر زمینی و پهپاد‌های ایرانی نیرو‌های مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

۶- در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نگردیده است.

توضیح: همه پرنده‌ها هنگام پرواز، با برج مراقبت فرودگاه مبدا و مقصد در ارتباط هستند و فرودگاه به آن‌ها طرح پروازی ارائه می‌دهد که شامل مسیر پرواز، ارتفاع، سرعت و جهت باد، شرایط مسیر و... است. فرودگاه‌هایی که در اطراف محل حادثه قرار دارند شامل تبریز، ارومیه، پارس‌آباد و اردبیل هستند و باید دید که بالگرد با کدام فرودگاه در ارتباط بوده است. از طرفی، در جیب کنار صندلی خلبان یک کتابچه کوچک و قطور قرار دارد که توپوگرافی و نقشه در آن وجود دارد. از این گذشته، خلبان‌ها معمولاً یک تبلت در اختیار دارند که مسیر را از طریق آن کنترل می‌کنند.

نکته مهم: در پایان اولین گزارش سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، آمده است: بخش قابل‌توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحه بالگرد یادشده جمع‌آوری شده است و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری است که پس از اتقان‌سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی به سمع و نظر ملت شریف و انقلابی ایران خواهد رسید؛ لذا تقاضا دارد به اظهارنظر‌های غیرکارشناسی که براساس گمانه‌زنی‌های بدون اطلاع دقیق از واقعیات صحنه یا بعضاً با هدایت رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و... منتشر می‌گردد، توجه نشود.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->