تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

توقف خودرو بدون دلیل ممنوع

  • کد خبر: ۲۳۱۲
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
توقف خودرو بدون دلیل ممنوع
سـتون صـدای مـشـاور جــایی بــرای بیــان پرسـش‌ها و مـشکلات حـقوقی شـما شهـروندان است که می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید و پاسخ سؤالات خود را از قضات دادگستری، وکلا و کارشناسان حقوقی دریافت کنید.

پیامک:
۳۰۰۰۷۲۸۹
تلفن:
۵-۳۷۲۸۸۸۸۱-۰۵۱
پیام رسان:
۰۹۱۵۴۲۹۴۵۸۰
شهروندان گرامی با هدف پیگیری دقیق و سریع مسائل مطرح شده، لطفا آدرس و اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهید.

راحله حسین زاده- پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه بر اینکه مسئول اجرای تأمین نظم معابر است باید از تخلفات خود رو رانندگان جلوگیری کند چرا که گاهی ممکن است در هر سازمانی سهوا تخلفاتی رخ دهد که موجب تخریب وجه آن سازمان یا نهاد شود. متوقف کردن خودرو بدون مشاهده تخلف و از این دست موارد در حوزه راهنمایی و رانندگی از جمله سؤالاتی است که در این نسخه ستون صدای مشاور به آن پرداخته شده و قاضی صادق صفری، دادیار داسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی به آن ها پاسخ داده است.

565....936// شخصی که با خودرو با یکی از درختان خیابان برخورد کند و موجب قطع آن شود، آیا متحمل جریمه خواهد بود؟
طبق قانون، شخصی که با خودرو به جسم ثابت برخورد می کند نمی تواند از بیمه شخص ثالث خسارت بگیرد مگر اینکه وسیله نقلیه آن شخص بیمه بدنه داشته باشد. همچنین با توجه به کیفیت و قدمت درخت راننده موظف است جریمه ای بابت جبران خسارت وارده بپردازد.
101....915// اگر شخصی در سانحه رانندگی دچار آسیب شود و راننده متخلف فرار کند، فرد دیگری از سر خیرخواهی مصدوم را به بیمارستان برساند چگونه می تواند ثابت کند که آن شخص را مصدوم نکرده و تنها با نیت انسان دوستانه او را به بیمارستان رسانده است؟
طبق قانون «ممنوعیت بازداشت افراد انتقال دهنده مصدومین به مراکز درمانی» نگهداری و بازداشت اشخاصی که مصدومین را به مراکز درمانی یا نیروی انتظامی منتقل می کنند از سوی مراجع مذکور ممنوع است مگر اینکه خودِ شخص یا مصدوم یا افراد دیگری شخص انتقال دهنده مصدوم را مقصر بدانند که در این صورت این فرد تا روشن شدن موضوع به عنوان متهم بازداشت می شود.
586....915// رانندگانی که بوق های نابهنجار روی خودروی خود نصب می کنند، آیا مرتکب جرم می شوند؟ اگر شخصی به واسطه آن آزار ببیند می تواند از راننده شکایت کند؟ مجازات آن چیست؟
براساس ماده 29 لایحه هوای پاک، هرگونه آلودگی صوتی با منابع ثابت یا متحرک ممنوع بوده و همچنین طبق تبصره یک این ماده نیروی انتظامی موظف است رانندگان وسایل نقلیه موتوری را برای مرتبه اول یک میلیون ریال جریمه نقدی کند و در صورتی که شخص برای بار دوم تخلف خود را تکرار کند به دو برابر جریمه مذکور محکوم می شود. چنانچه جرم آلودگی صوتی برای بیش از دو بار تکرار شود فرد متخلف ملزم به پرداخت 3میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد. افرادی که از آلودگی صوتی آزار دیده اند می توانند به نیروی انتظامی در این باره گزارشی ارائه دهند که مرجع مورد نظر موظف است به این موضوع رسیدگی کند.
198....933// آیا مخدوش کردن پلاک خودرو غیرقانونی است؟ چه مجازاتی دارد؟
تخلف مخدوش کردن پلاک خودرو در ماده 720 قانون مجازات اسلامی در قسمت تعزیرات اشاره شده که بر اساس آن هر شخصی که ارقام و مشخصات پلاک وسیله نقلیه ای را تغییر دهد یا از پلاک تقلبی استفاده کند به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می شود.
732....915// آیا پلیس بی دلیل می تواند خودرویی را متوقف کند و از راننده مدارک بخواهد؟
در سال 92 بازرسی پلیس راهور ناجا بخشنامه ای صادر می کند مبنی بر اینکه امکان توقف خودرو با توجه به وظیفه ذاتی پلیس امکان پذیر است اما بعد از مدتی در سال 96 دیوان عدالت اداری این قسمت بخشنامه را ابطال کرد و گفت که پلیس راهور نمی تواند بدون مشاهده تخلف خودرو را متوقف کند و مدارک بخواهد همچنین طبق ماده 4 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پلیس راهور تنها در صورت مشاهده تخلف مجاز به متوقف کردن خودرو بوده در غیر این صورت مأمور پلیس راهور مرتکب تخلف شده است. همچنین طبق ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مأموران پلیس تنها در صورتی می توانند مدارک رانندگان را مطالبه کنند که شاهد تخلفی از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشند علاوه بر تمام این قوانین، قانونگذار در ماده 42 قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری مصوبه 1395 اشاره می کند که پلیس راه موظف است از طرق مقتضی مانند دوربین نظارت ترافیکی ضمن شناسایی وسایل نقلیه بدون بیمه نامه نسبت به اعمال جریمه های مربوط اقدام کند و در واقع اشاره دارد به اینکه پلیس نمی تواند خودرو را به بهانه بررسی بیمه نامه متوقف کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->