یکصد و بیست و نهمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران (۲۰ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات آغاز پرداخت خسارت‌های برق خانگی از آبان ۱۴۰۴ معاون اقتصادی استاندار: تحقق رشد اقتصادی خراسان رضوی نیازمند ۷۰۰ همت سرمایه‌گذاری جدید است حباب سکه به ۷ میلیون تومان رسید (۱۷ مهر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو ترمز برید؟ + جدول نتایج قرعه کشی و برندگان ایران خودرو (۱۷ مهر ۱۴۰۴) + لینک مشاهده نرخ سود بین‌بانکی ثابت ماند (۱۷ مهر ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوساله در مشهد یک میلیون تومان شد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) + جدول ۷۵ درصد بار وام ازدواج روی دوش ۶ بانک | ۵۴۱ هزار نفر هنوز در صف هستند اعلام قیمت جدید انواع موبایل در بازار (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | پرچمدار اپل چند؟ + جدول معاون وزیر جهادکشاورزی: محصولات کشاورزی ایران به ۸۰ کشور جهان صادر می‌شود اعلام زمان واریز یارانه مهر ۱۴۰۴ | رقم واریزی بیشتر شد؟ ۳۸ میلیارد دلار ارز صادراتی در ۷ سال گذشته به کشور بازنگشته است | متخلفان اعلام شدند بررسی چالش‌های انرژی و تقویت زیرساخت‌های گاز در سی‌وسومین اجلاس شورای اسلامی استان خراسان رضوی هشدار سازمان امور مالیاتی: خودداری از صدور صورت‌حساب الکترونیک، یعنی فرار مالیاتی پیش‌بینی نرخ دلار و طلا با کاهش تنش‌ها در منطقه | رقم‌های باورنکردنی در انتظار طلا حذف شرط سپرده در پیش‌فروش خودرو، تقاضای کاذب در بازار ایجاد کرد (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) هشدار بهروزآذر درباره فراموشی ارزش‌های خانوادگی در دنیای رسانه‌زده زعفران تربت‌حیدریه آخر هفته چند قیمت خورد؟ (۱۷ مهر ۱۴۰۴) هشدار بانک مرکزی به مردم: هیچ تشکل یا کانونی مجوز نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه ندارد توسعه شبکه گاز مشهد با هدف پایداری و رعایت الزامات پدافند غیرعامل | گازرسانی رینگ جنوبی شهر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم یارانه نانوایان مشهدی از جنگ ۱۲روزه تاکنون، واریز نشده است آینده برق ایران در گرو کنترل ماینر‌ها کاهش مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی | نرخ بیکاری استان در تابستان ۱۴۰۴، به ۵.۳ درصد رسید   آرامش در غرب آسیا، نرخ دلار در ایران را کاهش داد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کمیابی و گرانی برنج، دست‌پخت متولیانی است که نظارت بر بازار را رها کرده‌اند | غیب‌شدن برنج به دست محتکران آتش‌بس در غزه؛ کاهش قیمت در بازار جهانی نفت (۱۷ مهر ۱۴۰۴) ۱۰ کارشناس، آینده بازار مسکن را پیش‌بینی کردند (۱۷ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

بازار سرد خودرو در ماه داغ

  • کد خبر: ۲۳۲۲۰۸
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
بازار سرد خودرو در ماه داغ
بازار خودرو در فروردین امسال، به‌خصوص نیمه دوم، تحت‌تاثیر مسائل مختلف، به‌ویژه رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، روز‌های گرانی را تجربه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین و پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل رخ داد. پیش از آن نیز در واپسین روز تعطیلات نوروز، اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد که سبب شهادت چند تن از فرماندهان و کارکنان ایرانی شد.

با توجه به این اتفاقات، در واقع بازار خودرو که از اوایل فروردین سر به گرانی گذاشته بود، در میانه ماه به شکلی جدی تحریک شد و در هفته آخر فروردین نیز به نقطه‌عطف قیمتی خود رسید. در آن مقطع تصور می‌شد حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل (در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه) سبب شکل‌گیری درگیری وسیعی در منطقه شود و از همین رو انتظارات تورمی بالاتر رفت، دلار رکوردی جدید زد و بازار خودرو نیز از فرصت استفاده و رشد قیمت بیشتری را ثبت کرد.

بازار سرد خودرو در ماه داغ

از همین رو نقطه‌عطف بازار خودرو طی دو ماه امسال، در هفته آخر فروردین و پس از حمله انتقامی ایران به اسرائیل شکل گرفت. اما تب جنگ فراگیر تقریبا زود خوابید و از همین رو انتظارات تورمی رو به کاهش رفت. با افت «انتظارات»، بازار ارز نیز در مسیر کاهش قیمت گرفت تا بازار خودرو هم مسیری مشابه را در پیش بگیرد و سر به زیر شود. مرور روند بازار خودرو نشان می‌دهد پس از فروکش کردن تب جنگ، منحنی قیمت آرامشی نسبی تا میانه خرداد داشته و میانگین قیمت چه در مقایسه با نقطه جوش بازار (هفته آخر فروردین) و چه میانه ماه نخست امسال، افت کرده است. در حال حاضر نیز بازار روز‌های نسبتا آرامی را پشت‌سر می‌گذارد و به نظر می‌رسد تا وقتی انتظارات تورمی صعود نکند و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار هم تلاطم خاصی نخواهد داشت. البته برخی فاکتور‌های دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها و رشد تقاضا به دلیل فرارسیدن تابستان و اوج‌گیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شوند.

افت‌و‌خیز قیمتی ۱۰ خودروی منتخب

نگاهی به افت‌و‌خیز قیمتی ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در حدودا دو ماه گذشته بیندازیم تا مشخص شود چه روندی در بازدهی طی این مدت طی کرده‌اند. گران‌ترین خودروی انتخابی، دیگنیتی پرایم است که در نیمه فروردین حدود دومیلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت خودروی موردنظر در نیمه خرداد به یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسیده تا بازدهی آن حدود شش‌درصد افت کند. خودروی مونتاژی دیگر در گروه منتخب، جک اس ۵ اتومات است. قیمت این خودرو از یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان در اواسط خرداد رسیده که نشان از افت جزئی بازدهی آن دارد. همچنین آریزو ۵ تی اسپرت که در نیمه فروردین امسال یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشته، با افت حدودا چهاردرصدی بازدهی، به حدود یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در بین خودرو‌های داخلی دنا پلاس اتومات توربو در نیمه فروردین یک‌میلیارد تومان قیمت داشته، اما در میانه خرداد قیمت ۹۱۰ میلیون تومان را ثبت کرده تا بازدهی‌اش ۹ درصد پایین بیاید. هچنین راناپلاس که در نیمه ماه نخست امسال ۶۵۰ میلیون تومان ارزش داشته، افت ۵.۵ درصدی بازدهی را ثبت کرده تا قیمت آن به ۶۱۵ میلیون تومان کاهش یابد. اما پژو ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته که در نیمه خرداد قیمت ۷۴۰ میلیون تومان را ثبت کرده، در میانه فروردین ۸۱۰ میلیون تومان قیمت داشته است؛ بنابراین بازدهی این خودرو حدود ۹ درصد افت کرده است. مدل اتومات این خودرو نیز افت بازدهی حدود ۴ درصد را ثبت کرده است. دیگر خودروی داخلی یعنی ساینا دنده‌ای نیز در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشته، اما ارزش آن به ۴۲۰ میلیون تومان در میانه خرداد رسیده است. با این حساب ساینا افت بازدهی حدود ۷‌درصد را ثبت کرده است.

خودروی داخلی دیگر که افت بازدهی را در دو ماه گذشته داشته، تارا اتومات است. این خودرو در میانه فروردین یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت داشته که در میانه خرداد با افت ۱۳‌درصدی بازدهی، به یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون تومان رسیده است. در نهایت پژوپارس هم افت حدودا ۹ درصدی بازدهی را در دو ماه گذشته ثبت کرده است. قیمت این خودرو در میانه فروردین ۷۳۰ میلیون تومان بوده، اما در نیمه خرداد به ۶۶۵ میلیون تومان نزول کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->