به گزارش شهرآرانیوز، اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین و پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل رخ داد. پیش از آن نیز در واپسین روز تعطیلات نوروز، اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد که سبب شهادت چند تن از فرماندهان و کارکنان ایرانی شد.
با توجه به این اتفاقات، در واقع بازار خودرو که از اوایل فروردین سر به گرانی گذاشته بود، در میانه ماه به شکلی جدی تحریک شد و در هفته آخر فروردین نیز به نقطهعطف قیمتی خود رسید. در آن مقطع تصور میشد حمله انتقامجویانه ایران به اسرائیل (در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه) سبب شکلگیری درگیری وسیعی در منطقه شود و از همین رو انتظارات تورمی بالاتر رفت، دلار رکوردی جدید زد و بازار خودرو نیز از فرصت استفاده و رشد قیمت بیشتری را ثبت کرد.
از همین رو نقطهعطف بازار خودرو طی دو ماه امسال، در هفته آخر فروردین و پس از حمله انتقامی ایران به اسرائیل شکل گرفت. اما تب جنگ فراگیر تقریبا زود خوابید و از همین رو انتظارات تورمی رو به کاهش رفت. با افت «انتظارات»، بازار ارز نیز در مسیر کاهش قیمت گرفت تا بازار خودرو هم مسیری مشابه را در پیش بگیرد و سر به زیر شود. مرور روند بازار خودرو نشان میدهد پس از فروکش کردن تب جنگ، منحنی قیمت آرامشی نسبی تا میانه خرداد داشته و میانگین قیمت چه در مقایسه با نقطه جوش بازار (هفته آخر فروردین) و چه میانه ماه نخست امسال، افت کرده است. در حال حاضر نیز بازار روزهای نسبتا آرامی را پشتسر میگذارد و به نظر میرسد تا وقتی انتظارات تورمی صعود نکند و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار هم تلاطم خاصی نخواهد داشت. البته برخی فاکتورهای دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانهای خودروها و رشد تقاضا به دلیل فرارسیدن تابستان و اوجگیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شوند.
نگاهی به افتوخیز قیمتی ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در حدودا دو ماه گذشته بیندازیم تا مشخص شود چه روندی در بازدهی طی این مدت طی کردهاند. گرانترین خودروی انتخابی، دیگنیتی پرایم است که در نیمه فروردین حدود دومیلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت خودروی موردنظر در نیمه خرداد به یکمیلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسیده تا بازدهی آن حدود ششدرصد افت کند. خودروی مونتاژی دیگر در گروه منتخب، جک اس ۵ اتومات است. قیمت این خودرو از یکمیلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یکمیلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان در اواسط خرداد رسیده که نشان از افت جزئی بازدهی آن دارد. همچنین آریزو ۵ تی اسپرت که در نیمه فروردین امسال یکمیلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشته، با افت حدودا چهاردرصدی بازدهی، به حدود یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.
در بین خودروهای داخلی دنا پلاس اتومات توربو در نیمه فروردین یکمیلیارد تومان قیمت داشته، اما در میانه خرداد قیمت ۹۱۰ میلیون تومان را ثبت کرده تا بازدهیاش ۹ درصد پایین بیاید. هچنین راناپلاس که در نیمه ماه نخست امسال ۶۵۰ میلیون تومان ارزش داشته، افت ۵.۵ درصدی بازدهی را ثبت کرده تا قیمت آن به ۶۱۵ میلیون تومان کاهش یابد. اما پژو ۲۰۷ دندهای ارتقایافته که در نیمه خرداد قیمت ۷۴۰ میلیون تومان را ثبت کرده، در میانه فروردین ۸۱۰ میلیون تومان قیمت داشته است؛ بنابراین بازدهی این خودرو حدود ۹ درصد افت کرده است. مدل اتومات این خودرو نیز افت بازدهی حدود ۴ درصد را ثبت کرده است. دیگر خودروی داخلی یعنی ساینا دندهای نیز در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشته، اما ارزش آن به ۴۲۰ میلیون تومان در میانه خرداد رسیده است. با این حساب ساینا افت بازدهی حدود ۷درصد را ثبت کرده است.
خودروی داخلی دیگر که افت بازدهی را در دو ماه گذشته داشته، تارا اتومات است. این خودرو در میانه فروردین یکمیلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت داشته که در میانه خرداد با افت ۱۳درصدی بازدهی، به یکمیلیارد و ۷۰ میلیون تومان رسیده است. در نهایت پژوپارس هم افت حدودا ۹ درصدی بازدهی را در دو ماه گذشته ثبت کرده است. قیمت این خودرو در میانه فروردین ۷۳۰ میلیون تومان بوده، اما در نیمه خرداد به ۶۶۵ میلیون تومان نزول کرده است.
منبع: دنیای اقتصاد