پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

بازار سرد خودرو در ماه داغ

  • کد خبر: ۲۳۲۲۰۸
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
بازار سرد خودرو در ماه داغ
بازار خودرو در فروردین امسال، به‌خصوص نیمه دوم، تحت‌تاثیر مسائل مختلف، به‌ویژه رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، روز‌های گرانی را تجربه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین و پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل رخ داد. پیش از آن نیز در واپسین روز تعطیلات نوروز، اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد که سبب شهادت چند تن از فرماندهان و کارکنان ایرانی شد.

با توجه به این اتفاقات، در واقع بازار خودرو که از اوایل فروردین سر به گرانی گذاشته بود، در میانه ماه به شکلی جدی تحریک شد و در هفته آخر فروردین نیز به نقطه‌عطف قیمتی خود رسید. در آن مقطع تصور می‌شد حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل (در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه) سبب شکل‌گیری درگیری وسیعی در منطقه شود و از همین رو انتظارات تورمی بالاتر رفت، دلار رکوردی جدید زد و بازار خودرو نیز از فرصت استفاده و رشد قیمت بیشتری را ثبت کرد.

بازار سرد خودرو در ماه داغ

از همین رو نقطه‌عطف بازار خودرو طی دو ماه امسال، در هفته آخر فروردین و پس از حمله انتقامی ایران به اسرائیل شکل گرفت. اما تب جنگ فراگیر تقریبا زود خوابید و از همین رو انتظارات تورمی رو به کاهش رفت. با افت «انتظارات»، بازار ارز نیز در مسیر کاهش قیمت گرفت تا بازار خودرو هم مسیری مشابه را در پیش بگیرد و سر به زیر شود. مرور روند بازار خودرو نشان می‌دهد پس از فروکش کردن تب جنگ، منحنی قیمت آرامشی نسبی تا میانه خرداد داشته و میانگین قیمت چه در مقایسه با نقطه جوش بازار (هفته آخر فروردین) و چه میانه ماه نخست امسال، افت کرده است. در حال حاضر نیز بازار روز‌های نسبتا آرامی را پشت‌سر می‌گذارد و به نظر می‌رسد تا وقتی انتظارات تورمی صعود نکند و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار هم تلاطم خاصی نخواهد داشت. البته برخی فاکتور‌های دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها و رشد تقاضا به دلیل فرارسیدن تابستان و اوج‌گیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شوند.

افت‌و‌خیز قیمتی ۱۰ خودروی منتخب

نگاهی به افت‌و‌خیز قیمتی ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در حدودا دو ماه گذشته بیندازیم تا مشخص شود چه روندی در بازدهی طی این مدت طی کرده‌اند. گران‌ترین خودروی انتخابی، دیگنیتی پرایم است که در نیمه فروردین حدود دومیلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت خودروی موردنظر در نیمه خرداد به یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسیده تا بازدهی آن حدود شش‌درصد افت کند. خودروی مونتاژی دیگر در گروه منتخب، جک اس ۵ اتومات است. قیمت این خودرو از یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان در اواسط خرداد رسیده که نشان از افت جزئی بازدهی آن دارد. همچنین آریزو ۵ تی اسپرت که در نیمه فروردین امسال یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشته، با افت حدودا چهاردرصدی بازدهی، به حدود یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در بین خودرو‌های داخلی دنا پلاس اتومات توربو در نیمه فروردین یک‌میلیارد تومان قیمت داشته، اما در میانه خرداد قیمت ۹۱۰ میلیون تومان را ثبت کرده تا بازدهی‌اش ۹ درصد پایین بیاید. هچنین راناپلاس که در نیمه ماه نخست امسال ۶۵۰ میلیون تومان ارزش داشته، افت ۵.۵ درصدی بازدهی را ثبت کرده تا قیمت آن به ۶۱۵ میلیون تومان کاهش یابد. اما پژو ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته که در نیمه خرداد قیمت ۷۴۰ میلیون تومان را ثبت کرده، در میانه فروردین ۸۱۰ میلیون تومان قیمت داشته است؛ بنابراین بازدهی این خودرو حدود ۹ درصد افت کرده است. مدل اتومات این خودرو نیز افت بازدهی حدود ۴ درصد را ثبت کرده است. دیگر خودروی داخلی یعنی ساینا دنده‌ای نیز در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشته، اما ارزش آن به ۴۲۰ میلیون تومان در میانه خرداد رسیده است. با این حساب ساینا افت بازدهی حدود ۷‌درصد را ثبت کرده است.

خودروی داخلی دیگر که افت بازدهی را در دو ماه گذشته داشته، تارا اتومات است. این خودرو در میانه فروردین یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت داشته که در میانه خرداد با افت ۱۳‌درصدی بازدهی، به یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون تومان رسیده است. در نهایت پژوپارس هم افت حدودا ۹ درصدی بازدهی را در دو ماه گذشته ثبت کرده است. قیمت این خودرو در میانه فروردین ۷۳۰ میلیون تومان بوده، اما در نیمه خرداد به ۶۶۵ میلیون تومان نزول کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->