ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد تا ۳ سال آینده

  • کد خبر: ۲۳۲۲۳۰
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد تا ۳ سال آینده
بیش از سیزده سال است که خط یک قطارشهری مشهد در حال بهره‌برداری است و در زمان افتتاح این خط ریلی قرار بود تعداد ۱۲۰ واگن برای این خط تأمین شود، اما در آن زمان ۶۰ واگن تأمین شد و هنوز هم این خط یک قطارشهری مشهد با همین تعداد واگن کار می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، بیش از سیزده سال است که خط یک قطارشهری مشهد در حال بهره‌برداری است و در زمان افتتاح این خط ریلی قرار بود تعداد ۱۲۰ واگن برای این خط تأمین شود، اما در آن زمان ۶۰ واگن تأمین شد و در طول سال‌های بهره‌برداری اقدام جدی برای فراهم کردن باقی‌مانده نیاز واگنی این خط که روز به روز به تعداد مسافران آن هم اضافه می‌شود، نشده است.

با روی کار آمدن شورای ششم شهر مشهد، مدیران شهرداری مشهد به فکر تأمین واگن‌های موردنیاز این خط افتادند و اکنون با وعده همراهی یکی از تولیدکنندگان داخلی تأمین واگن برای خط یک قطارشهری مشهد که نمونه ساخت آن در کشور وجود ندارد، در تابستان امسال قرارداد تأمین این واگن بین شرکت تولیدکننده و شهرداری مشهد منعقد خواهد شد تا در یک فرآیند سه ساله نیاز کامل خط یک تأمین و مسافرگیری این خط به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود.

کار روی دوش یک شرکت داخلی

در همین‌باره مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه متأسفانه در زمان راه‌اندازی خط یک قطارشهری مشهد از مجموع نیاز ۱۲۰ واگنی این خط فقط ۶۰ واگن تأمین شده بود، اظهار کرد: البته در آن سال‌ها در عمل با همین تعداد ۶۰ واگن نیاز‌های اولیه برطرف می‌شد و برای همین در طول این سیزده سال از زمان بهره‌برداری خط یک متولیان امر دیگر به سراغ تأمین ۶۰ واگن دیگر نرفتند و موضوع تأمین منابع مالی و مسائل مربوط به تأمین‌کننده و تولیدکننده این واگن‌ها از دلایل این عقب‌ماندگی در موضوع تأمین مالی بود.

بهرام نکاحی با بیان اینکه در موضوع تأمین‌کننده و تولیدکننده واگن در کشور با محدودیت روبه‌رو هستیم، ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلان کشور که موضوع تولید داخلی مدنظر است، مدیریت شهری مشهد به سراغ استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تأمین واگن‌های مورد نیاز خود رفته و با انجام پیگیری‌های لازم در موضوع تشریفات اداری، در نهایت یک شرکت داخلی در فرایند ارزشیابی فنی و مناقصه شرکت کرد و اکنون در موضوع تأمین واگن در مرحله تنظیم سند فنی و مشخصات فنی کار هستیم تا پس از انجام این مرحله، به سمت توافق نهایی، قیمت‌گذاری و در نهایت عقد قرارداد برویم.

شروع تحویل از ۱۸ ماه بعد از انعقاد قرارداد

وی با تأکید براینکه به طور قطع تا پایان تابستان امسال قرارداد تأمین واگن برای خط یک قطارشهری منعقد خواهد شد، تصریح کرد: پس از انعقاد قرارداد فرایند ساخت و تحویل‌گیری قطار‌ها انجام می‌شود که به احتمال زیاد قرارداد تأمین واگن سه ساله خواهد بود و شرکت سازنده نخستین بخش واگن‌ها را هجده ماه پس از انعقاد قرارداد تحویل می‌دهد.

نکاحی در ادامه افزود: البته به موازات این قرارداد، روش‌های دیگری را نیز در دست بررسی داریم که خرید واگن آماده از خارج کشور یکی از این مسیرهاست. این موضوع نیز در حال امکان‌سنجی است، اما پیگیری این موضوع منافاتی با موضوع اول و خرید واگن از شرکت داخلی ندارد و امیدواریم تولیدکنندگان داخلی بتوانند این نیاز شهر مشهد را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: در مجموع این اراده در شهرداری مشهد وجود دارد تا تأمین مالی برای این واگن‌ها صورت گیرد و پیگیری‌های لازم انجام شود، چرا که ضرورت تأمین واگن‌های موردنیاز خط یک قطارشهری برای همه به اثبات رسیده است و امیدواریم هر چه زودتر این موضوع محقق شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه تاکنون مدل واگن ال‌آرتی که همان واگن‌های خط یک قطارشهری مشهد است در کشور تولید نشده است، گفت: مجموعه‌های تخصصی کشور فناوری و دانش فنی در موضوع‌های مختلف را داشته‌اند و در حوزه مترویی نیز شرکت واگن‌سازی تهران این تجربه و دانش فنی را دارد. شرکت واگن سازی پارس نیز با مجموعه مپنا گروهی را برای ساخت واگن تشکیل داده و در این مسیر با یک مجموعه خارجی نیز وارد همکاری خواهند شد تا فناوری کالای موردنظر را بتوانند برای تأمین واگن تبادل کنند.

۱۳۵ میلیون یورو برای تأمین واگن‌های خط یک

نکاحی درباره قیمت واگن‌های مورد نیاز خط یک نیز گفت: پیش‌بینی ما این است که برای تأمین واگن‌های مورد نیاز خط یک اعتباری بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ میلیون یورو نیاز است.

وی در ادامه به ویژگی‌های مهم واگن خط یک نسبت به واگن‌های خط ۲ اشاره کرد و گفت: شصت واگن مورد نیاز خط یک، شصت واگن نیست، بلکه شصت قطار است؛ چرا که هر کدام از این واگن‌ها می‌تواند به صورت مستقل هم مسافرگیری داشته باشد و یا می‌توان هر سه واگن را برای مسافرگیری به هم متصل کرد، اما در خط ۲ که همان خط مترویی است هر پنج واگن به هم متصل هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->