ضبط سریال پایتخت ۷ آغاز شد + عکس حکایت پدر و دختر و دو خواستگار پس از آن زمستان سخت | درباره کامران شیردل، کارگردان و مستندساز ایرانی که امروز ۸۵ ساله شد پوستر نمایش «سینگل» منتشر شد آزمونی جدید برای خانواده تئاتر مشهد رونمایی از پوستر اولین جشنواره فیلم کوتاه کیارستمی آخرین وضعیت سلامتی مجید قناد از زبان دخترش جزئیات دومین مناظره انتخاباتی صداوسیما اعلام شد حمید هیراد: خستم از این مریضی کوفتی انتشار نسخه ویژه نابینایان «شبکه» با صدای نوید پورفرج «ادی مورفی» برای چهارمین بار پلیس بورلی هیلز شد خدمت‌رسانی شبانه‌روزی چایخانه‌های حرم رضوی در دهه ولایت فصل ششم ایرانگرد برای نوروز ۱۴۰۴ آماده می‌شود انتشار جلد نوزدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» کل اگر طبیب بودی... بی نهایت ساده؛ به غایت پیچیده | نظر ناشران مشهدی درباره فرایند قیمت گذاری کتاب فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۳۱ خرداد و یکم تیر ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ شهاب اسفندیاری کارشناس فرهنگی میزگرد فرهنگی کیست؟ + سوابق و بیوگرافی محمد فاضلی، مشاور فرهنگی پزشکیان در میزگرد فرهنگی کیست؟
سرخط خبرها

فرصتی برای ترکیب تاریخ و کتاب

  • کد خبر: ۲۳۲۲۳۷
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
فرصتی برای ترکیب تاریخ و کتاب
معرفی چند کتابخانه دیدنی دنیا و خانه‌های تاریخی مشهد که ظریفت راه اندازی کتابخانه را دارند.

خادم | شهرآرانیوز، کتابخانه‌ها هم می‌توانند جاذبه‌ای گردشگری باشند. مکانی که اگر معماری، طراحی یا قدمت و تاریخ داشته باشند، علاوه بر کارکرد اصلی شان، می‌توانند ارزشی افزوده نیز داشته باشند. در دنیا کتابخانه‌های مختلفی را می‌شود سراغ گرفت که از نقاط شاخص و ظرفیت‌های آن شهر هستند و در فهرست بازدید مسافران و گردشگران.

در این مطلب ۱۰ کتابخانه تماشایی و خاص در کشور‌های مختلف را معرفی می‌کنیم و در پایان اشاره‌ای خواهیم داشت به چند مکان تاریخی در مشهد که می‌توانند گزینه‌هایی برای راه اندازی کتابخانه‌ای منحصر به فرد باشند وعلاوه بر ویژگی‌های خاصشان باعث رونق کتاب و کتاب خوانی در شهر شوند.

۱- کتابخانه جان رایلندز، منچستر

این ساختمان مربوط به اواخر دوره ویکتوریایی در منچسترِ انگلیس است، که قدمت آن به سال ۱۹۰۰ برمی گردد. این کتابخانه هنوز برای عموم باز است و همسر جان رایلندز به نام و یاد او این مکان را تأسیس کرده است.

۲- کتابخانه کاخ مافرا، پرتغال

از لیسبون، پایتخت پرتغال تا شهر مافرا با اتوبوس کمتر از یک ساعت راه است. کاخ مافرا؛ برجسته‌ترین بنای این شهر بسیار جمع وجور است. این ساختمان وسیع در فهرست یونسکو ثبت شده است و با ورودی ۳ یورو، می‌توان از بخش‌های مختلف آن از جمله کتابخانه زیبایش بازدید کرد. ساخت وساز کاخ مافرا توسط خانواده سلطنتی در سال ۱۷۱۷ آغاز شد و در سال ۱۷۵۵ به پایان رسید.

۳- کتابخانه بررا، ایتالیا

ایتالیا و میلان بنای تاریخی کم ندارد، کتابخانه بررا یکی از این مکان هاست. این کتابخانه بخشی از مؤسسه هنر در میلان است و حضور و بازدید و استفاده از آن برای عموم آزاد است. بررا، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایتالیاست که ترکیب عناصر تاریخی در کنار کامپیوتر‌های مدرن و دانشجویان فعال سبب شده است نسبت به بسیاری از کتابخانه‌های تاریخی اروپا احساس سرزندگی بیشتری داشته باشد. معماری چشمگیر ساختمان و حیاط آن به عظمت بنا افزوده است.

۴- کتابخانه کالج ترینیتی، ایرلند

دکور چوبی تیره و قفسه‌هایی که روی هم چیده شده اند، کتابخانه دانشگاه دوبلین و بزرگ‌ترین کتابخانه ایرلند را به یکی از جالب‌ترین ساختمان‌هایی تبدیل کرده است که می‌توان آن را دید. بنای قرن هجدهمی این کتابخانه از زیباترین بنا‌های تاریخی اروپاست.

۵- کلمنتینوم، پراگ، جمهوری چک

کلمنتینوم یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های ساختمانی در اروپاست و کتابخانه باروک خود را «زیباترین کتابخانه جهان» معرفی می‌کند و ممکن است درست باشد. سقف این ساختمان یک شاهکار واقعی است.

۶- کتابخانه یوسوهارا، کوچی، ژاپن

طراح این کتابخانه همان کسی است که استادیوم المپیک ۲۰۲۰ توکیو، کنگو کوما را طراحی کرده است. این کتابخانه زیبا که در روستای زیبای یوسوهارا واقع شده، مکانی گرم و باز است، با تیر‌های چوبی درهم که از سقف فوران می‌کند.

۷-کتابخانه جوانینا، کویمبرا، پرتغال

ساخت این ساختمان بزرگ در سال ۱۷۲۸ به پایان رسید و کتابخانه سه طبقه هم بخشی از دانشگاه کویمبرا در مرکز پرتغال است. قفسه‌های بلند چوبی تیره که با در‌های طلایی تزیین شده اتاق اصلی را بسیار جذاب می‌کنند.

۸- کتابخانه عمومی، نیویورک

یکی از معروف‌ترین کتابخانه‌های جهان، کتابخانه عمومی نیویورک است که میزبان سمینار‌ها و سخنرانی‌های مختلف است. بیش از ۵۰ میلیون کتاب، از قدیمی تا امروزی در این کتابخانه وجود دارد. این مجموعه دوست داشتنی که بیش از ۱۵۰ سال پیش ساخته شده است، آرامشی در میان هیاهوی شهر نیویورک فراهم می‌کند.

۹- کارولینا ردیویوا، اوپسالا، سوئد

این ساختمان بزرگ که سال ۱۸۴۱ ساخته شده، جواهری است که با قفسه‌های سفید و لوستر‌ها آراسته شده است. در سالن اصلی که حدود ۵ میلیون کتاب را در خود جای داده است، از رنگ‌های روشن و تحسین برانگیز استفاده شده است که با دیدنش غافلگیر خواهید شد. این مجموعه دارای «انجیل نقره ای»، مجموعه‌ای از دست نوشته‌ها و نقشه‌های کمیاب قرن ششمی است که برای بازدیدکنندگان این بخش از اوپسالا جذاب و هیجان انگیز است.

۱۰- کتابخانه کالج لینکلن، آکسفورد، انگلستان

این ساختمان یک کلیسای قدیمی است که به کتابخانه کالج لینکلن در آکسفورد تبدیل شده و اکنون یک فضای آموزشی زیبا در دانشگاه است. این کلیسای قرن هجدهمی در سال ۱۹۷۵ به عنوان یک کتابخانه بازگشایی شد، اما عظمت سابق خود را حفظ کرده است.

پیشنهاد چند مکان تاریخی برای احداث کتابخانه در مشهد

هر چند بخش عظیمی از بافت تاریخی مشهد را نابود کرده اند و خانه‌های تاریخی باارزشی را ویران، اما هنوز تعدادی خانه تاریخی باقی مانده اند که می‌شود از آن‌ها برای ساخت کتابخانه استفاده کرد. این کار هم به حفظ و مرمت و زنده نگاه داشتن این بنا‌ها کمک می‌کند، هم به رونق آن ها، هم به مکان‌های فرهنگی این شهر می‌افزاید و هم جاذبه‌ای گردشگری خواهد بود. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه سالاری واقع در پشت باغ نادری
  • خانه دختر ملک در خیابان آخوند خراسانی
  • خانه ساختیان چی در خیابان جنت
  • خانه پرفسور شاملو در تقاطع خیابان اسرار
  • خانه اردکانی (دولابیان) در بولوار وحدت
  • خانه داوودی در خیابان توحید
  • خانه فرخ در خیابان چمران

و نمونه‌های بسیار دیگر از خانه‌های تاریخی مشهد که اکنون یا در حال ویرانی اند یا در انتظار تعیین تکلیف!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->