قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چرا در بورس همه می‌خواهند سهام خود را بفروشند؟ (۲۱ خرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۲۸۳۸
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
چرا در بورس همه می‌خواهند سهام خود را بفروشند؟ (۲۱ خرداد ۱۴۰۳)
بورس در حالی این هفته مجدداً متزلزل ظاهر شده است که نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران بر سرعت خروج پول افزوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این شرایط در حالی است که با بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در بازار، به نظر می‌رسد سمت تقاضا همچنان در شرایط تردید به سر ببرد. 

روند معاملات روز گذشته سهام نشان‌دهنده تداوم هیجان در میان فروشندگان بود؛ به‌طوری‌که حجم صف‌های فروش مجدداً رونق گرفت. از ابتدای خردادماه مبلغی به میزان ۳۲۰۳ میلیارد تومان از بازار خارج شده است. این موضوع حاکی از این است که در شرایط کنونی، خرید سهام مورد استقبال معامله‌گران نیست؛ به همین دلیل ارزش معاملات خرد را در سطوح پایین‌تری نسبت به میانگین هفته‌های ابتدای سال نگه داشته است.

در یک برآورد کلی می‌توان اوضاع فعلی بازار را این‌طور پیش‌بینی کرد که بازار سهام اساساً به دلیل نبود شرایط پایدار در زمینه سیاست و مشخص‌نبودن رویکرد اقتصادی دولت جدید نسبت به مشکلات جاری کشور، روندی منفی و مبهم را تجربه می‌کند.

البته این موضوعات سبب شده تا در سایه نبود آینده واضح اقتصادی، بازار‌های دیگر نیز بیش از هر زمان دیگری شاهد احتیاط معامله‌گران در بازار‌های مختلف باشند؛ امری که در روز‌های اخیر حتی موفق شد شاخص بورس را به زیر بکشد و قیمت دلار آزاد و طلا را نیز از سمت فضای تحلیلی و پخته‌تر دور کند.

تا قبل از اتفاقات مرتبط با سقوط بالگرد ریاست‌جمهوری، بسیاری از تحلیلگران تنهاعامل رشد بازار را افزایش نرخ دلار نیما و کاهش فاصله نرخ این دلار با دلار آزاد مطرح می‌کردند. با توجه به اینکه بیش از دو‌سوم سهام بورسی در زمره شرکت‌های صادرات‌محور قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه بیشترین درآمد خود را به صورت دلاری به دست می‌آورند، طبیعتاً هم‌زمان با رشد نرخ این ارز، به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت خواهند کرد و منتفع خواهند شد.

از سوی دیگر، این دسته از نماد‌ها با توجه به اثر مثبتی که بر محاسبه نماگر‌های بورسی دارند، بر کلیت بازار، اثر مطلوبی بر جای خواهند گذاشت و شاخص‌های سهامی را نیز مثبت خواهند کرد. به همین دلیل تا قبل از ریسک‌های سیاسی جدید، موضوع «نرخ دلار» از موارد تعیین‌کننده در بازار بود، اما به دنبال حرکت بورس در مسیر نزولی طی هفته‌های گذشته، برخی کارشناسان معتقدند در کوتاه‌مدت افزایش نرخ دلار نیز نمی‌تواند روح تازه‌ای در کالبد این بازار بدمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی قدم‌گذاشتن دلار نیما به کانال ۴۲هزار تومان نیز نتوانسته است بورس را وارد مدار صعودی کند.

البته این بی‌رغبتی ممکن است با وقفه زمانی اثر خود را بر میل سرمایه‌گذاران بگذارد. اما طبیعتاً تا زمانی که وضعیت سیاست داخلی کشور به شکلی پایدار قابل رؤیت نباشد، این متغیر اثر مثبتی نخواهد گذاشت. به ویژه اینکه در حال حاضر نوسان قیمت دلار آزاد نیز بااحتیاط پیش می‌رود.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->