نویسنده کتاب «اینجا جای خوابیدن نیست»: نویسنده اگر معترض نباشد نمی‌تواند داستان زیبا خلق کند اعضای هیئت مدیره انجمن هنر‌های نمایشی خراسان رضوی معرفی شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) سریال‌های ویژه ماه محرم | بازگشت «مختارنامه» به تلویزیون معرفی پویانمایی‌های تابستانه روی آنتن تلویزیون | فصل جدید «شکرستان» آماده پخش + زمان پخش خاک‌سپاری استاد «اسفندیار ایمان‌زاده» در سکوت خبری پخش فصل جدید «مهلا» در ایام محرم «ضد» وارد شبکه نمایش خانگی شد آرمین کاظمیان، مترجم ادبی، درگذشت نقش‌آفرینی حمید صفت در سریال «بامداد خمار» انتشار کتاب گویای بیانات شهید خدمت در حوزه مقاومت انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی برگزار شد (۶ تیر ۱۴۰۳) دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی، کارگردان «مرگ یزدگرد» حکایت پسر بالغ و برجام + اصغر فرهادی اضافه «رکنی» برای ادبیات فارسی | نگاهی به بینش و منش استاد ادبیات دانشگاه فردوسی رئیس جمهور‌ها چای دوست دارند ... مستند «آرواره‌ها» به روایت استیون اسپیلبرگ کارگردان سریال «نجلا» دبیر جشنواره تئاتر فجر شد
سرخط خبرها

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور

  • کد خبر: ۲۳۳۱۰۶
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور
نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در ابتدای این نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی ضمن معرفی اداره کل استان به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر و میراث‌دار اسناد و داشته‌های فرهنگی‌‌هنری، بر ضرورت حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند تأکید کرد و گفت: بخش اعظمی از اسناد ملی پیشینه فرهنگی و مخزن هنری گذشته و حال کشور است؛ دارایی ارزشمندی که شخصیت و باور‌های سرزمینی را در خود جای داده است. 

تقویت هویت بومی و منطقه‌ای مستلزم اهمیت دادن به اسناد زیست بوم فرهنگی و هنری است

محمد حسین‌زاده افزود: زمانی که سخن از هویت فرهنگی و هنری به میان می‌آید، اسناد و بایگانی مکتوبات، اسناد مصور، مرسومات و آثار فرهنگی و هنری است که شاکله شناسنامه‌ای، قد‌و‌قامت فرهنگی و ظرافت هنر سرزمینمان را عیان می‌سازد.

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در‌خصوص بهره‌گیری مؤثر پژوهشگران از این اسناد هویتی گفت: پژوهش از سند معتبر ارتزاق می‌کند و پژوهنده در واکاوی اندیشه‌های گذشتگان بر اسناد ماندگار از ایشان، استناد می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: تقویت هویت بومی و منطقه‌ای مستلزم اهمیت‌دادن به اسناد زیست‌بوم فرهنگی و هنری است. قضاوت آیندگان از ما و باورهایمان بر پایه اعتبار، یقین و اصالت این اسناد است.

حسین‌زاده هدف از عقد این تفاهم‌نامه با مدیریت اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور را اعتباربخشی به اسناد فرهنگی و هنری مرکز اسناد این اداره کل دانست و افزود: این تفاهم‌نامه می‌تواند در ذیل خود زمینه بهره‌مندی متقابل از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی طرفین تفاهم‌نامه را فراهم کند.

در ادامه این نشست، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور ضمن اظهار خرسندی از رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حفظ و مستندسازی اسناد فرهنگی و هنری موجود در مرکز اسناد این سازمان، آن را اتفاقی ارزشمند دانست و گفت: اسناد و دارایی‌های مکتوب باید روند ثبت در حافظه ایران را طی کنند؛ چراکه کشور‌های موفق، آن‌هایی هستند که از ریشه تاریخی خود درست استفاده می‌کنند.

مجتبی محمودی‌مهمان‌دوست افزود: تاریخ سرشار از عبرت‌ها و آموزه‌هاست و هر سندی، روایت و درایتی در خود نهفته دارد که می‌تواند چراغی در مسیر راه باشد و منشأ عبرت و حکمت برای آیندگان شود. 

مدیر اسناد و کتابخانه ملی ایران در شرق کشور رویکرد سال جدید این سازمان را مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی اسناد برشمرد و گفت: شیوه مستند‌سازی این سازمان در چهار مرحله شامل گردآوری، نگهداری، سازمان‌دهی اسناد و مهم‌ترین مرحله، اشاعه اطلاعات و ارائه خدمات به متقاضیان پژوهشگر و علاقه‌مندان در دستورکار قرار دارد که امیدوارم با همکاری و همگامی مردم و ادارات و سازمان‌ها، حافظه تاریخی ایران پربارتر و هویت ایرانی بالنده‌تر شود.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌ای در شش ماده با موضوع «بهره‌گیری متقابل از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی طرفین تفاهم‌نامه و سامان‌دهی، تعیین تکلیف و انتقال اسناد و مدارک فرهنگی و هنری قبل و بعد از انقلاب اسلامی "اداره ‏کل" به "مدیریت" برابر قانون اسناد ملی ایران» جهت بهره‌مندی طرفین تفاهم‌نامه از منابع اطلاعاتی و پژوهشی به امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور رسید و مقرر شد روند انتقال اسناد طی شیوه‌نامه مورد توافق طرفین و با حضور کارشناسان ناظر صورت پذیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->