قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول با ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، تابستان امسال قطعی برق نداریم قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ شناسایی شبکه توزیع خارج از شبکه نوار تست قند خون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد
سرخط خبرها

سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه

  • کد خبر: ۲۳۴۲۵۳
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
  • ۱
سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه
بازار سرمایه از زمان آغاز سقوط در ۳۳ روزه گذشته، بیش از ۱۱ درصد ریزش را تجربه کرده است؛ ریزشی که البته بازتاب آن در سبد سهامداران، اعدادی بالاتر از ۱۱ درصد را مخابره می‌کند که علت آن در کنار نحوه محاسبه شاخص کل، در سیاست‌های اتخاذی از سوی سازمان بورس برمی‌گردد.

به گزارش شهرآرانیوز، با رصد هر روز معاملات و بررسی تعداد نماد‌های مثبت و منفی درمی‌یابیم که در اکثر روز‌ها بیش از ۸۰ درصد بازار در محدوده منفی معامله می‌شوند؛ عددی که نشان می‌دهد حتی اگر نماد‌ها با منفی حداقلی کار خود را ادامه دهند، در این بازه ۱ ماهه حداقل ۱۷ درصد ارزش بازار خود را از دست دادند.

سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه

در این بین نماد‌های فرابورسی با حجم مبنای ۱، اوضاع سیاه‌تری را سپری می‌کنند؛ چرا که در حجم مبنای ۱، با معامله حتی ۱ سهم، تغییرات قیمتی اعمال می‌شود و حجم معاملات تاثیری در آخرین قیمت ندارد. از سوی دیگر، در خصوص محاسبه قیمت پایانی نیز از میانگین وزنی استفاده می‌شود و از آنجایی که نماد‌ها قفل در صف فروش هستند، میانگین وزنی نیز کارایی خود را از دست می‌دهد.

ثمره اعمال محدودیت در دامنه نوسان و حجم مبنای ۱، از بین رفتن هر روزه ۲ درصد ارزش بازار شرکت‌های فرابورسی است؛ حتی با قراردادن ۵۰۰ هزار تومان سفارش برای فروش؛ که اگر این کاهش ارزش بازار را از زمان آغاز ریزش یعنی ۴ اردیبهشت ماه بررسی کنیم، جدول نا امید کننده زیر حاصل می‌شود.

سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه

روایت سیاست‌هایی که به هیچ وجه به نفع سهامداران نیست

سازمان بورس، بعد از فوت رئیس جمهور و برای جلوگیری از ورود شوک‌های آن، تصمیم به ایجاد محدودیت در دامنه نوسان کرد. اما اینکه با چه متر و معیاری کماکان اصرار به ادامه آن دارد مشخص نیست! مگر نه اینکه رهبری فرمودند کشور کار خود را با قدرت ادامه می‌دهد و خللی در انجام امور ایجاد نمی‌شود؟ آیا این تصمیم رد صریح سخنان رهبری نیست؟

از سوی دیگر، اگر بنا به هر دلیل و منطقی میل به ادامه‌دار بودن این سیاست وجود داشته باشد، آیا نباید آن را در غالب بسته سیاستی حمایتی ارائه کرد؟ به عنوان مثال در شرایطی که حجم مبنای ۱، نماد‌ها را با ۵۰۰ هزار تومان قفل صف فروش می‌کند، تغییر حجم مبنا نمی‌تواند مرحمی بر زخم سهامداران باشد؟ یا زمانی که محدودیت ایجاد می‌شود، الزام در خرید برای بازارگردان‌ها، نمی‌توانست شرایط بازار را به کل تغییر داده و نماد‌ها قفل صف خرید شوند؟

به هر حال این نگاه و برخورد منفعلانه سازمان بورس این هشدار را به سهامداران ساطع می‌کند که بورس اولیت هیچکس نیست! شاید، اما خبری به مثابه اردیبهشت سال گذشته وجود داشته باشد و این اعمال محدودیت در نقش ضربه‌گیر عمل کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
0
0
مریخ هستم سیگنال رسید عصر حجر دربورس آتیش باآتیش جمع کنید این مسخره بازیها رو
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->