اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام شد حریق و انفجار تعمیرگاه موتورسیکلت یک مصدوم بر جای گذاشت (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) چرخ‌گوشت دست کودک دوساله را بلعید یارانه خرداد ۱۴۰۳ برای دهک‌های چهار به بالا واریز شد زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش حدود ۴۵ درصدی شهریه‌های مدارس غیر دولتی در سال جاری

  • کد خبر: ۲۳۴۶۶۲
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
افزایش حدود ۴۵ درصدی شهریه‌های مدارس غیر دولتی در سال جاری
کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی خراسان رضوی گفت: شهریه مصوب بر اساس درس ملی تعیین می‌شود و شهریه فوق برنامه شامل دروس تکمیلی دروس ملی بوده که یکی از تفاوت‌های اساسی مدارس دولتی و غیرانتفاعی است و خارج از زمان آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد طیبی با اشاره به اینکه هر ساله شهریه مدارس غیر دولتی تغییراتی دارد، اظهار کرد: شهریه مدارس غیر دولتی بر اساس پنج فاکتور تعیین می‌شود. یکی از فاکتور‌ها هزینه‌های افزایش حقوق کارکنان مدارس است که طبق مصوبات تامین اجتماعی، افزایش ۳۵ درصدی حقوق را شامل می‌شود.

وی افزود: فاکتور دوم بر اساس نرخ تورم در پایان سال گذشته است که گزارشات توسط بانک مرکزی به وزارت‌ها ابلاغ می‌شود. افزایش اجاره بهای مدارس و استهلاک نیز باید لحاظ شود. مورد بعدی خودارزیابی همکاران در آموزش و پرورش بوده و شامل مباحث آموزشی، مدیریتی، عملکرد‌های تربیتی و پرورشی و... است که بر اساس این ارزیابی، امتیازی را از طرف سامانه کسب می‌کنند. میانگین این موارد تعیین‌کننده میزان هزینه مدارس غیرانتفاعی در سال جدید است.

طیبی در خصوص انواع شهریه‌های مدارس عنوان کرد: به صورت کلی دو شهریه برای مدارس غیر دولتی وجود دارد. شهریه مصوب براساس درس ملی تعیین می‌شود. برای مثال در پایه ابتدایی ۲۵ ساعت درس ملی از سمت آموزش و پرورش مشخص می‌شود و خانواده‌ها موظف به پرداخت این شهریه هستند. شهریه فوق برنامه شامل دروس تکمیل‌کننده دروس ملی بوده و یکی از تفاوت‌های اساسی مدارس دولتی و غیر انتفاعی است که خارج از زمان آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی خراسان رضوی ادامه داد: اگر مدرسه‌ای تمام زمان فوق برنامه را اجرا کند، ۴۰ درصد میزان هزینه شهریه مصوب را باید از هر خانواده دریافت کند که برای مثال فوق برنامه مدارس ابتدایی ۱۲ ساعت در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: شهریه فوق برنامه دارای دو خصوصیت اختیاری و انتخابی است که باید حتما برای اجرای برنامه‌های فوق در نظر گرفته شود و نمی‌توان خانواده‌ها را مجبور به پرداخت این شهریه کرد. زمان اجرای این برنامه‌ها پس از اتمام زمان درس ملی، بعد از ظهر‌ها و یا در روز پنج‌شنبه است.

طیبی با اشاره به اینکه میزان شهریه حداقلی مدارس در هر پایه اصلاح شده است، تصریح کرد: مدارس ابتدایی از پایه قیمت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متوسطه اول با میزان حداقلی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متوسطه دوم نیز با کمینه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با میزان حداقلی شهریه ۱۱ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده‌اند.

کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی خراسان رضوی اضافه کرد: میزان افزایش شهریه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش ۴۲.۵ تا ۴۵ درصدی داشته است و هر مدرسه براساس معیار‌های مختلف، هزینه متفاوتی را دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کل خراسان رضوی ۱۳۵۸ مدرسه غیر انتفاعی وجود دارد و ۵۰ درصد از این میزان در شهر مشهد مشغول به فعالیت هستند. در سطح استان مدرسه‌ای با شهریه بالای ۷۰ میلیون تومان وجود ندارد. شهریه مصوب و شهریه فوق برنامه متفاوت از هزینه‌های جانبی مانند هزینه سرویس، مشاور تحصیلی، سالن‌های مطالعه مدارس، سالن ورزشی، لباس فرم، تغذیه و... است که این خدمات توسط انجمن اولیا و مربیان مدرسه تصویب و نرخ‌گذاری می‌شود. برای این خدمات هزینه‌ها باید کاملا شفاف و اختیاری باشد.

طیبی گفت: نظارت بر هرگونه خدمات تصویب شده توسط انجمن اولیا و مربیان برعهده صنف مربوط به آن است. به طور مثال برای پخش غذا بین دانش‌آموزان برای کیفیت و بهداشت مواد غذایی باید به صنف مربوطه برای نظارت و بررسی مراجعه کنند. خانواده‌ها تنها موظف به پرداخت شهریه مصوب بوده و شهریه فوق نیز اختیاری و انتخابی است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->