هشدار ۱۶ برنده نوبل اقتصاد درباره تبعات سیاست‌های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات سوریه: منطقه عربی با تداوم جنایت اسرائیل شاهد مرحله جدیدی از بی ثباتی و تنش است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتا متوقف می کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد تهدید کاخ سفید: اوکراین در نشست سران ناتو دعوتنامه عضویت دریافت نخواهد کرد
سرخط خبرها

گروسی: در شورای امنیت علیه ایران اجماع وجود ندارد

  • کد خبر: ۲۳۴۹۱۸
  • ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
گروسی: در شورای امنیت علیه ایران اجماع وجود ندارد
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی زبان تصریح کرده که در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران اجماع وجود ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخه سایتونگ» از عدم اجماع شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران گلایه کرد. 

گروسی در مصاحبه با این نشریه آلمانی‌زبان ادعا‌های پیشین خود را مبنی بر اینکه آژانس اتمی دیدگاه خود در خصوص جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از دست داده است تکرار کرد و مدعی شد داشتن چنین بینشی برای تأیید ماهیت غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.

او گفت: «بنابراین من به ایرانی‌ها می‌گویم: ما هیچ اعتمادی نداریم. شما ممکن است صد بار تکرار کنید که همه چیز درباره برنامه هسته‌ای‌تان خوب است، اما بنا به دلایل کافی هیچ اعتمادی وجود ندارد.»

تحلیلگران می‌گویند مدیرکل آژانس اتمی اصلی‌ترین نقش را در جلوگیری از ثمربخشی مذاکرات احیای برجام داشته و با اصرار بر عدم مختومه‌سازی پرونده‌های موسوم به موارد ادعایی، مانع سختی را در این مسیر ایجاد کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود این اذعان کرد که هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه ایران به صورت مخفیانه در حال پیگیری یک برنامه هسته‌ای موازی برای تولید سلاح هسته‌ای است وجود ندارد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت که ایران به صورت مخفیانه در حال غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح است گفت: «این یک نتیجه‌گیری بسیار بعید است.»

مدیر کل آژانس اضافه کرد: «ما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه ایرانی‌ها به صورت مخفیانه در حال پیگیری یک برنامه هسته‌ای موازی هستند در اختیار نداریم. طبق اطلاعات ما چنین برنامه‌ای در گذشته وجود داشت، اما هیچ شواهدی درباره وجود آن در حال حاضر وجود ندارد.»

رافائل گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه به تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی که با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» شناخته می‌شود پرداخت و گفت که بازگشت به این توافق دیگر امکان‌پذیر نیست.

او گفت: «تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران شکست خورده‌اند و دو طرف همدیگر را متهم کرده‌اند. بر خلاف سه سال پیش مشخص است که نمی‌توان به سادگی به این توافق هسته‌ای بازگشت بلکه بایستی از اساس آن را نوسازی کرد. فناوری‌های ایران از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های زیادی داشته است.»

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ با نقض تمامی تعهدات خود از این توافق که به تأیید شورای امنیت رسیده بود خارج شد. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها عنوان کرده است که بازگشت واقعی طرف مقابل به توافق هسته‌ای و تبدیل شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک سازمان حقوقی واقعی (به‌جای کارگزار سیاسی غرب)، پیش‌شرط اصلی بازگشت به مکانیسم همکاری‌های تعیین شده در برجام خواهد بود.

خبرنگار نویه زوریخه سایتونگ در ادامه از گروسی پرسید که آژانس از لحاظ فنی می‌تواند شورای امنیت را وارد این پرونده کند، اما این اقدام فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا روسیه می‌تواند با استفاده از حق وتو جلوی اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد.

گروسی گفت: «دقیقاً. این یکی از تبعات منفی تنش‌های ژئوپولتیک فعلی و یک گام رو به عقب نسبت به گذشته است. در گذشته من همیشه می‌توانستم روی اندکی فصل مشترک میان قدرت‌های دارای حق وتو در شورای امنیت در صورت بروز تخلف از سوی ایران حساب کنم. این وضعیت دیگر برقرار نیست.»

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->