اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها تله تقلیل‌گرایی و رویکرد شناختی در مطالعه دین تولیت آستان قدس رضوی در آئین دومین کنگره جهانی شهدای مقاومت در حرم امام‌رضا (ع): مبارزه با مستکبران، آموزه مکتب اهل‌بیت (ع) است خدمت‌رسانی ۵۵۰ خادم حرم امام‌رضا(ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: حضور مردم در انتخابات، نشانه پایمردی ملت پای کار انقلاب است | ملت ایران، صاحب بصیرت است تولیت آستان قدس رضوی رأی خود را در صندوق انداخت (۸ تیر ۱۴۰۳) | حجت‌الاسلام مروی: ملت ایران شایسته خدمت عزتمندانه است آغاز فرایند اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر همسر شهید رئیسی: مردم با بصیرت می‌توانند اقامه عدل کنند+ویدئو تدریس حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه تابستانی «دارالعلم» درباره جواد اسدا... زاده یکی از شهدای مشهدی بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی عبدی صالح که زینت مجتهدین بود بررسی سیره اخلاقی موسی‌بن‌جعفر(ع)| فقیر نواز و گره‌گشا، امام هفتم شیعیان استقرار ۲۸ صندوق رأی در حرم مطهر برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام ویژه برنامه‌های میلاد امام موسی‌بن جعفر(ع) در حرم امام رضا(ع) مراسم بزرگداشت شهدای ۷ تیرماه در مشهد برگزار می‌شود تبعیت از ولایت فقیه، تنها راه وصول به سعادت در عصر غیبت است مهم‌ترین آرمان غدیر، حکومت صالحان و شایستگان است
سرخط خبرها

شرط ازدواج موفق و پایدار

  • کد خبر: ۲۳۵۶۸۷
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
شرط ازدواج موفق و پایدار
پیامبر مهربانی‌ها حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: «وقتی مردی به زنش می‌گوید تو را دوست دارم، هیچ‌گاه از دل زن بیرون نمی‌رود».

در میان همه عوامل و عناصر مؤثر در موفقیت یک ازدواج و بقا و تداوم آن، این محبت و مودت است که نقشی حیاتی دارد و می‌تواند زن و مرد را برای یک عمر پای هم نگاه دارد. اساسا این محبت و مودت است که فضای روابط همسرانه را به‌سمتی می‌برد که آرامش، همان هدفی که خداوند در آیه۲۱ سوره روم برای ازدواج به آن اشاره کرده است، تأمین می‌شود: «و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان، جفتی بیافرید که درکنار او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود».

این مودت و محبت، راه‌های متنوعی برای ابراز دارد که بهترین آنها ابراز زبانی و گفتن احساسات قلبی است؛ برای همین هم در روایات ائمه (ع) در این‌باره سخن بسیار است که مسلمانان و مؤمنان را به بیان محبت قلبی به همسر توصیه می‌کند؛ پیامبر مهربانی‌ها حضرت رسول اکرم (ص) در این‌باره می‌فرمایند: «وقتی مردی به زنش می‌گوید تو را دوست دارم، هیچ‌گاه از دل زن بیرون نمی‌رود». همین سخن پیامبر (ص) به ما یاد می‌دهد که بدانیم محبت نیازمند ابراز است و چه‌بسا سکوت درباره این احساسات به دلسردی بین زوجین بینجامد، درحالی‌که یک ابراز محبت ساده و کلامی، اتفاقات مبارکی را در روابط بین همسران رقم می‌زند و مانع از اختلاف‌های بسیاری می‌شود.

اغلب ما ثواب و عمل مستحب را به نماز، روزه، دعا و زیارت و امثال آن محدود و تعبیر می‌کنیم و یادمان می‌رود که محبت به اعضای خانواده به‌ویژه بین زوجین، خود از برترین مستحبات است و اثرات وضعی بسیار دارد. برای این ادعا مستند روایی هم داریم؛ آنجا که پیامبر (ص) نگاه بامحبت مرد به همسرش و نگاه از سر مهر زن به شوهر را عامل جذب رحمت خدا معرفی می‌کنند. آنها که عطش این رحمت را دارند، بدانند یک نگاه پرمهر به همسر برای جذب آن کافی است.

سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرمؤمنان (ع) و زهرای‌مرضیه (س)، فرصتی مناسب برای طرح چنین مباحثی است و خوب است منابر این آموزه‌ها را بیان و درباره‌اش فرهنگ‌سازی کنند؛ چون این رفتارها، فارغ از جلب رحمت خدا، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت و پشتوانه‌ای برای زندگی خانوادگی هم محسوب می‌شود و در بزنگاه‌ها و پستی‌و‌بلندی‌های زندگی و نیاز به همدلی همسران، خود را نشان می‌دهد.

توجه به حقوق همسر نیز از آموزه‌هایی است که روایات ما به‌شدت بر آن تأکید می‌کنند؛ برای مثال امام‌سجاد (ع) در «رساله حقوق» خود به حقوق همسر اشاره و تصریح می‌کنند: «و، اما حق فردی که از راه ازدواج با تو نسبت برقرار کرده (یعنی حق همسر) این است که بدانی خدا او را مایه آرامش جان و انس و انیس و نگهدار تو قرار داده است و هریک از شما زن و شوهر باید به نعمت وجود همسرش، حمد خدا را به‌جا آورد و بداند که این نعمت خداست که به او داده و بر او لازم است با این نعمت خدا خوش‌رفتاری کند و آن را گرامی بدارد. 

با او به مدارا رفتار کند؛ گرچه حق تو بر همسرت، سخت‌تر و نسبت به آنچه می‌پسندی و نمی‌پسندی، تا آنجا که گناه نباشد، طاعت تو بر او لازم است. ولی او هم حق دلنوازی و انس بر تو دارد و حفظ مقام آسایش تو در دامن اوست برای کامیابی و لذت‌جویی که باید انجام شود و این خود حق بزرگی است و قوه‌ای جز به کمک خداوند نیست».

همین یک فراز کوتاه و پرمغز، نقشه راهی است برای همسران تا بدانند کجا و چطور حامی، همدل و همراه هم باشند، اما در سایه بی‌توجهی به چنین آموزه‌هایی و با گوش سپردن به روان‌شناسی‌های زرد، به‌جای کانون گرم خانواده و روابط عمیق عاطفی؛ بالاوپایین کردن پله‌های دادگاه، طلاق عاطفی، تنهایی و افسردگی و کودکان طلاق و آسیب‌دیده را تجربه می‌کنیم؛ تجربه‌ای سخت، سنگین و ضربه‌زننده!

خوب است در مناسبت‌هایی مثل روز و هفته ازدواج، از این راه و برکات آن بازخوانی کنیم و از خوبی و آثار محبت و مودت زن و شوهر به‌هم بگوییم؛ محبتی که نه‌تن‌ها دنیای آنها را آباد می‌کند، بلکه بهشت را هم مقصد اخروی آنها می‌کند؛ مثل ازدواج آسمانی امام‌علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که هم خودشان را سعادتمند کرد و هم فرصت ولادت و تربیت فرزندانی را فراهم کرد که هریک تاریخ‌ساز بودند و هنوز هم تاریخ مرهون آنهاست؛ چون در آن ازدواج و در رابطه بین آن حضرات، این مودت بود که حکمرانی می‌کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->