کدمورس جدید همستر کامبت (یکشنبه ۱۰ تیر) + آموزش رونمایی همراه اول از سه مدل زبانی فارسی در الکامپ حمله تند مارک زاکربرگ به رقبای متا: فکر می‌کنند هوش مصنوعی خداگونه می‌توانند بسازند! طبق شایعات «وان پلاس بادز پرو ۳» به زودی معرفی می‌شود کارت‌های کمبو جدید همستر کامبت (شنبه ۹ تیر) ژاپنی‌ها رکوردی جدید در سرعت انتقال داده با فیبر نوری ثبت کردند: ۴۰۲ ترابیت‌برثانیه آیا اپراتور‌ها به تعهدشان برای افزایش سرعت اینترنت عمل کردند؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) کدمورس جدید همستر کامبت (شنبه ۹ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (جمعه ۸ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (جمعه ۸ تیر) + آموزش ۱۱۰ زبان جدید به گوگل ترنسلیت اضافه شد کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۷ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۷ تیر) + آموزش نسخه موبایل گوگل کروم ویژگی‌های جذابی دریافت می‌کند (۶ تیر ۱۴۰۳) آیا مصرف پنیر کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؟ + پاسخ محققان اولین لپ‌تاپ‌های ایسوس با پردازنده رایزن AI 300 کی عرضه می‌شود؟ گرما چطور بر مغز و رفتارهای شناختی ما تأثیر می‌گذارد؟ چرا برخی هرگز به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند؟ کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) فراگیری دانش سیاسی و توسعه‌یافتگی کدمورس جدید همستر کامبت (چهارشنبه ۶ تیر) + آموزش
سرخط خبرها

گرما چطور بر مغز و رفتارهای شناختی ما تأثیر می‌گذارد؟

  • کد خبر: ۲۳۵۸۱۱
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
گرما چطور بر مغز و رفتارهای شناختی ما تأثیر می‌گذارد؟
تحقیقات جدید نشان می‌دهد دمای بالا می‌تواند ما را تهاجمی، تکانشی و کسل‌تر کنند.

به گزارش شهرآرانیوز - یک محقق دانشگاه هاروارد در موج گرمای سال ۲۰۱۶ بوستون، تصمیم گرفت در آزمایشی ببیند گرما و به ویژه گرمای شب چگونه بر عملکرد شناختی بزرگ‌سالان تأثیر می‌گذارد. او ۴۴ دانشجو را پنج روز قبل از افزایش دما، هر روز در طول موج گرما و دو روز بعد از آن، با آزمایش‌های ریاضی و خودکنترلی بررسی کرد.

او آن زمان گفت: «بسیاری از ما فکر می‌کنیم که از گرما مصون هستیم. من می‌خواستم با نجام آزمایش‌هایی ببینم آیا این تصور واقعاً درست است یا خیر.»

در آن آزمایش حتی دانشجویان جوان و سالم نیز تحت‌تأثیر دمای بالا قرار گرفتند. در طول گرم‌ترین روزها، دانشجویان در خوابگاه‌های بدون تهویه مطبوع، جایی که دمای شبانه به طور میانگین ۲۶ درجه سانتی گراد بود، در آزمون‌هایی که هر روز صبح می‌گرفتند، به طور قابل‌توجهی بدتر از دانش‌آموزانی که اتاق‌هایشان ۲۱ درجه سانتی گراد بود، عملکرد کردند.

دمای بالا می‌تواند تأثیر هشداردهنده‌ای بر بدن ما داشته باشد و خطر حملات قلبی، گرمازدگی و مرگ را به‌ویژه در میان سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن افزایش دهد. اما گرما بر مغز ما هم تأثیر می‌گذارد، شناخت را مختل می‌کند و ما را تحریک‌پذیر، تکانشی و پرخاشگر می‌کند.

گرما چقدر شناخت ما را مختل می‌کند؟

مطالعات متعدد در محیط‌های آزمایشگاهی نتایج مشابهی به همراه داشته است. یک تحقیق نشان داد که تنها یک افزایش درجه کم - که شرکت‌کنندگان آن را همچنان با آن احساس راحتی می‌کنند - منجر به کاهش ۱۰ درصدی متوسط ​​عملکرد در آزمون‌های حافظه، زمان واکنش و عملکرد اجرایی شد.

این می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد. پارک آر جیسونگ، اقتصاددان محیط زیست و کار در دانشگاه پنسیلوانیا، نمرات آزمون دبیرستانی‌ها را بررسی کرد و دریافت که نمرات در دمای بالاتر از ۲۱ درجه سانتی‌گراد ۰.۲ درصد کاهش یافت. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما می‌تواند برای دانش‌آموزانی که در گرمای ۳۲ درجه سانتی‌گراد یک اتاق بدون تهویه مطبوع امتحان می‌دهند، خیلی باشد.

در مطالعه دیگری، دکتر پارک دریافت که هرچه در طول سال تحصیلی روز‌های گرمتر از حد متوسط ​​بیشتر باشد، دانش‌آموزان در آزمون‌هایشان بدتر عمل می‌کنند، به‌ویژه زمانی که دماسنج از ۲۶ درجه سانتی گراد بالاتر می‌رود. او معتقد است که این نتایج ممکن است به دلیل بیشتر قرار گرفتن در معرض گرما و تإثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان در طول سال باشد.

دکتر پارک گفته که این تأثیر برای دانش‌آموزان کم‌درآمد و اقلیت‌های نژادی بارزتر بوده، احتمالاً به این دلیل که آن‌ها هم در مدرسه و هم در خانه کمتر از تهویه مطبوع استفاده می‌کنند.

چرا گرما ما را پرخاشگر می‌کند؟

محققان ابتدا با بررسی داده‌های جرم و جنایت، ارتباط بین گرما و پرخاشگری را کشف کردند و دریافتند که قتل، تجاوز و خشونت‌های خانگی در روز‌های گرم بیشتر است. این ارتباط درباره اعمال غیرخشونت‌آمیز نیز صدق می‌کند: زمانی که درجه حرارت بالا می‌رود، مردم بیشتر درگیر نفرت‌پراکنی آنلاین هستند و در ترافیک بوق می‌زنند.

مطالعات آزمایشگاهی این را تایید می‌کند. در آزمایشی در سال ۲۰۱۹، افراد در حین انجام یک بازی ویدئویی در یک اتاق گرم، درمقایسه با دیگران کینه‌توزانه‌تر رفتار کردند.

«پرخاشگری واکنشی» به ویژه در گرما بیشتر می‌شود، به احتمال زیاد به این دلیل که مردم تمایل دارند اعمال دیگران را در روز‌های گرم خصمانه‌تر تفسیر کنند و آن‌ها هم به همان اندازه پاسخ دهند.

کیمبرلی میدن باوئر، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، فکر می‌کند که این افزایش در پرخاشگری واکنشی ممکن است با تأثیر گرما بر شناخت، به‌ویژه کاهش کنترل خود، مرتبط باشد. او گفت: «به نظر می‌رسد که تمایل شما به عمل بدون فکر، یا اینکه نمی‌توانید جلوی خود را برای انجام رفتار خاصی بگیرید، تحت تأثیر گرما اتفاق می‌افتد».

آنچه در مغز اتفاق می‌افتد

محققان نمی‌دانند چرا گرما بر شناخت و احساسات ما تأثیر می‌گذارد، اما چند نظریه وجود دارد. یکی این است که منابع مغز برای خنک نگه داشتن شما استفاده می‌شود و انرژی کمتری برای هر چیز دیگری باقی می‌ماند. اگر شما تمام خون و تمام گلوکز را به بخش‌هایی از مغزتان اختصاص دهید که بر تنظیم حرارت متمرکز شده‌اند، به نظر می‌رسد که به اندازه کافی برای برخی از این نوع عملکرد‌های شناختی باقی نماند.

همچنین ممکن است به دلیل احساس گرما، حواس‌پرت و تحریک‌پذیر باشید. معلوم می‌شود که این درواقع یکی از پاسخ‌های مقابله‌ای مغز است. شان موریسون، استاد جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، می‌گوید: «اگر نتوانید خونسرد شوید، مغز شما احساس ناراحتی بیشتری در شما ایجاد می‌کند، به طوری که یافتن چیزی که برای زنده‌ماندن به آن نیاز دارید، بسیار سخت خواهد شد».

تأثیر گرما بر خواب نیز می‌تواند نقش داشته باشد. هرچه هوا بیشتر گرم می‌شود، خواب بیشتر مختل می‌شود و عملکرد ما هم بدتر می‌شود.

بهترین راه برای جبران این اثرات این است که در اسرع وقت خود را خنک کنید. اگر به سیستم تهویه مطبوع دسترسی ندارید، پنکه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. حتما مایعات زیاد بنوشید، چون آنچه برای مغز، خلق و خو و شناخت شما مهم است، گرمای بدن شماست، نه دمای بیرون.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->